Page 8 - SNT_12
P. 8
Joseph Koch på 4037 under nattetappen av Novemberkåsan 1946. Observera ramförstärkningen
framför tändspolen. Den fungerar även som stänkskydd, men underlättar inte brytarejustering.
Hasplåten är en viktig och kraftig konstruktion. Framlyktan är mycket större än standard. Cykeln
är nerstänkt men Joseph är ganska ren och fotpinnarna är fortfarande raka. Kanske det är i
början av etappen? Foto från Poul Jørss.
1949 en sjätteplats och slutligen och tävlingskarriären var över, han antal olika tävlingar. Den började
tvingades han bryta i 1950 års hade kört sin första tävling 1930. tillvaron som en 1938 Sport som i
Kåsa. I februari 1951 startade År 1951 var motorcykeln en ärrad lagerboken står uppsatt på Joseph
Joseph Koch egen Nimbusverkstad kämpe som varit med i ett stort Koch den 10 augusti 1938, lager-
numret är 4037. På tävlingsbilder-
na har den givetvis mycket special-
utrustning och säkert omsorgsfullt
behandlade topplock.
Vårvintern 1951, när bilderna i
Teknikens Värld-artikeln ser ut att
vara tagna, var cykeln som en
gammal tävlingshäst, inte längre
topptränad, återförd till att se ut
som en standardcykel av årets
modell, men redo att låta ana
lejonklon. Fortfarande är lyfthand-
taget på bakskärmen vid skärm-
stagets förlängning kvar och kan-
ske kan man ana en dyna också på
bakskärmen? De tunna fram- och
bakskärmarna är också de samma.
Finns maskinen kvar idag?
En retuscherad bild för att få cykeln att se modern ut, 1950-51. Vad är
det som sitter under tråget, på ställets plats? Från Poul Jørss samling.
8