Page 6 - SNT_12
P. 6

Teknikens Värld provkör Nimbus C år
                                      1951



        Den här omgången Nimbusläsning      ner hamnat i svenska händer kän-
        handlar inte om en bok med Nim-     ner vi inte till än.
        bus-anknytning, utan om en tid-
        ningsartikel. Den svenska populär-  Som synes är tidningens testförare
        tekniska tidskriften Teknikens      i stort sett mycket positiv till
        Värld hade ett reportage om en      motorcykeln, han lovordar dess
        provkörning av Nimbus i nummer      komfort, bromsar och goda accele-
        10, år 1951.                        ration. Slutmeningen, omedelbart   motorcykeln. Nej, antagligen
                                            före specifikationsförteckningen, är  används här ordet flöda (tippe på
        Teknikens Värld startades 1948      ett mycket gott betyg och något    danska) i betydelsen ge choke.
        och var från början en tidning med  som man tycker fabriken borde
        inriktning på all modern teknik     tagit fasta på! Den alltför vanliga  Specifikationsförteckningen har fått
        men med ett särskilt intresse för   diskussionen om kylningsproblem    mig att fundera på vad man menar
        flyg och motorfordon. Efterhand     på de bakersta cylindrarna finns   med en mager kamaxel och att
        gled tyngdpunkten över på motor-    med. Uppenbarligen kände skri-     accelerationspumpen är ställbar!
        fordon och då i första hand person-  benten inte till att både Libyska  Men jag har inte kommit till någon
        bilar. År 1951 var flyget fortfaran-  och Syriska öknen hade korsats   bra förklaring.
        de en viktig del av tidningen men   med Nimbus och att den nästan
        man hade som synes även artiklar    kom genom Sahara också! Att den    Det är ju ingen standardcykel som
        om motorcyklar. Tidningen existe-   inte kom ända igenom den gången    man får provköra utan den maskin
        rar fortfarande och är en mycket    berodde på en olyckligt placerad   som Joseph Koch körde November-
        betydelsefull motortidskrift i Sveri-  sten, inte på kylningsproblem.  kåsan på flera gånger. Cykeln var
        ge.                                                                    bland annat med i den första
                                            Några underliga detaljer kan man   Kåsan efter kriget  -  1946. Redan
        Nimbus såldes ju aldrig i Sverige,  lägga märke till i artikeln. Texten  då var den försedd med den höga
        läser man fabrikens lagerlistor är  till förstasidans övre högra bild.  framgaffeln. Detta år kom Koch på
        det bara tre maskiner som har       Förgasaren behöver flödas! Är det  en total femte plats. Året efter gick
        adress Sverige. Givetvis kan ytter-  en felskrivning eller bara slarvigt  det bättre, Joseph Koch delade
        ligare cyklar hamnat här via åter-  språkbruk? Nimbusförgasare som     segern med Kungsörs-Nisse
        försäljare eller som begagnade. Vi  kunde flödas försvann ju med pre-  Andersson som körde Ariel. År
        vet ju att en del danskar som       sentationen av förgasare ’38 och   1948 blev det åter en femteplats,
        emigrerade tog med sina motor-      det är tydligt att det
        cyklar i flytten. Några svenska     inte är en förgasare
        förare körde också Novemberkåsan    av typ ’34 som sitter
        på Nimbus, men hur dessa maski-     på den provkörda




























        Joseph Koch på 4037. Platsen är Løng motorbana vid
        Sorö på Själland och året 1947. Den runda ramnum-
        merskylten har flyttats från styret till plåten bakom väx-
        ellådan. Se också vevhusventilationen och luftfiltret!
        Bilden är utlånad av Poul Jørss.
                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11