Page 6 - SNT_12
P. 6
Teknikens Värld provkör Nimbus C år
1951
Den här omgången Nimbusläsning ner hamnat i svenska händer kän-
handlar inte om en bok med Nim- ner vi inte till än.
bus-anknytning, utan om en tid-
ningsartikel. Den svenska populär- Som synes är tidningens testförare
tekniska tidskriften Teknikens i stort sett mycket positiv till
Värld hade ett reportage om en motorcykeln, han lovordar dess
provkörning av Nimbus i nummer komfort, bromsar och goda accele-
10, år 1951. ration. Slutmeningen, omedelbart motorcykeln. Nej, antagligen
före specifikationsförteckningen, är används här ordet flöda (tippe på
Teknikens Värld startades 1948 ett mycket gott betyg och något danska) i betydelsen ge choke.
och var från början en tidning med som man tycker fabriken borde
inriktning på all modern teknik tagit fasta på! Den alltför vanliga Specifikationsförteckningen har fått
men med ett särskilt intresse för diskussionen om kylningsproblem mig att fundera på vad man menar
flyg och motorfordon. Efterhand på de bakersta cylindrarna finns med en mager kamaxel och att
gled tyngdpunkten över på motor- med. Uppenbarligen kände skri- accelerationspumpen är ställbar!
fordon och då i första hand person- benten inte till att både Libyska Men jag har inte kommit till någon
bilar. År 1951 var flyget fortfaran- och Syriska öknen hade korsats bra förklaring.
de en viktig del av tidningen men med Nimbus och att den nästan
man hade som synes även artiklar kom genom Sahara också! Att den Det är ju ingen standardcykel som
om motorcyklar. Tidningen existe- inte kom ända igenom den gången man får provköra utan den maskin
rar fortfarande och är en mycket berodde på en olyckligt placerad som Joseph Koch körde November-
betydelsefull motortidskrift i Sveri- sten, inte på kylningsproblem. kåsan på flera gånger. Cykeln var
ge. bland annat med i den första
Några underliga detaljer kan man Kåsan efter kriget - 1946. Redan
Nimbus såldes ju aldrig i Sverige, lägga märke till i artikeln. Texten då var den försedd med den höga
läser man fabrikens lagerlistor är till förstasidans övre högra bild. framgaffeln. Detta år kom Koch på
det bara tre maskiner som har Förgasaren behöver flödas! Är det en total femte plats. Året efter gick
adress Sverige. Givetvis kan ytter- en felskrivning eller bara slarvigt det bättre, Joseph Koch delade
ligare cyklar hamnat här via åter- språkbruk? Nimbusförgasare som segern med Kungsörs-Nisse
försäljare eller som begagnade. Vi kunde flödas försvann ju med pre- Andersson som körde Ariel. År
vet ju att en del danskar som sentationen av förgasare 38 och 1948 blev det åter en femteplats,
emigrerade tog med sina motor- det är tydligt att det
cyklar i flytten. Några svenska inte är en förgasare
förare körde också Novemberkåsan av typ 34 som sitter
på Nimbus, men hur dessa maski- på den provkörda
Joseph Koch på 4037. Platsen är Løng motorbana vid
Sorö på Själland och året 1947. Den runda ramnum-
merskylten har flyttats från styret till plåten bakom väx-
ellådan. Se också vevhusventilationen och luftfiltret!
Bilden är utlånad av Poul Jørss.
6