Page 13 - SNT_12
P. 13

Bremen Classic Motorshow 2014


                                                    Pelle Lillkvist

        Igen en gång den snabba korta       ger, Messerschmitt, Fuldamobil och  år, nämligen en 1906 års italiensk
        vägen till klassiska motorshowen i  BMW Isetta var betydligt billigare  Napier med sexcylindrig motor och
        Bremen, d.v.s. tåg till Tammer-     än stora Borgward Isabella, Opel   7,7 liters slagvolym. Denna vagn
        fors – 2 tim flyg till Bremen och 15  och Mercedes 170. Förutom dessa  deltog 1907 i 24 timmars loppet på
        min spårvagn direkt till hotellet och  småbilar fanns på mässan riktigt  Brooklands med en medelfart av
        sen 10 min promenad till de 8 hal-  dyra bilar från samma tid som MB   97 km/t inklusive däcksbyte och
        larna i mässcentret.                300 eller Porsche.                 bränslepåfyllning.
        I år hette showen Wirtschaftswun-   Unika tyska mopeder som jag säl-   Aningen negativt är att samma
        derzeit. Ett långt svårt ord som    lan sett tidigare var NSU Quickly,  prylförsäljare med samma sorti-
        man fick fundera på ett tag vad det  DKW Hummel, Kreidler, Monza       ment år efter år finns på samma
        betydde. Närmast var det väl fråga  Supersport, Florett, Stricker, Lutz  gamla platser. Jag är ju en motor-
        om 50- talets ekonomiska mirakel-   och Rex.                           freak och upplever det hela som
        tid. På förhand visste vi att                                          ett jättestort levande museum och
        mopeder och hjälpmotorer från       Riktigt gamla motorcyklar fanns    beundrar förgasare, ljuddämpare,
        1945 framåt skulle finnas att be-   ont om på årets tema, men två      fläktremmar, cylinderlockspack-
        undra och mopeder fanns det nog     helt otroliga fanns dock, nämligen  ningar och reklamskyltar men
        gott om, men det var ont om dessa   en engelsk, tvåcylindrig Humber    skänker dock alla dessa utställare
        rara hjälpmotorer.                  årgång 1920 och en tvåcylindrig    ett tack för att de varje år orkar
                                            tysk Wanderer på 750 cc, helt ori-  köra långa vägar från 12 olika
        50- talets ekonomiska uppsving på   ginal och så full av finesser att jag  nationer till Bremen med sitt
        motorfronten var m.a.o. temat i     tog ett dussintal detaljbilder på  reservdelslager.
        Bremen detta år. De tunga krigs-    den skönheten av årgång omkring
        åren var förbi och redan 1950 fan-  1910. Bland annat skall jag nu     Årets Motorshow besöktes av
        ns i begränsad omfattning nya cyk-  kunna själv tillverka fästet för has-  48000 besökare. Av dessa var 14,3
        lar, mopeder, båtmotorer och bilar  tighetsmätaren som skall sitta på  % från de skandinaviska länderna.
        att tillgå. Men för vanligt folk var  min gamla Douglas 600cc 1922.
        en ny bil oftast bara en dröm. Men                                     pelle.lillkvist@kolumbus.fi
        nya billiga småbilar som Lloyd,     En helt otrolig gammal racerbil
        DKW, Zundapp Janus, Kleinschnitt-   hade man fraktat långa vägar hit i







































               Visst kan vi ha andra cyklar än Nimbus på bild! Särskilt om de är så spännande som denna 750cc
               Wanderer från omkring 1910. Titta till exempel på sadelupphängningen! Foto Pelle Lillkvist.
                                                            13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18