Page 17 - SNT_12
P. 17
EFTERLYSNING!
För en kommande artikel om sido-
vagnar behöver jag kunskap om
sidovagnskorgar. Hur de olika fab-
rikatens sidovagnskorgar såg ut
när det gäller själva formen vet
man en hel del om, men med kun-
skapen om inredning och säten är
det vanligen sämre. Ofta av den
enkla anledningen att inredningen i
sidovagnen ofta helt enkelt var för-
svunnen, vid köpet på 1960-talet.
Så var det med min egen ACAP-
korg, det fanns varken säte eller
ryggstöd och på insidorna fanns
Ur ACAP-katalogen 1950.
ter från olika tillverkare. Hantver-
kare, som alla hade sina egna lös-
ningar och som kanske bara gjorde
fem, tio korgar i taget. Därför finns
säkert många detaljvarianter på
säten, klädsel, sidostycken och an-
nat, men det är också möjligt att
samma drag eller detaljer går igen
hos flera olika fabrikat.
bara sorgliga rester av murken Tord Nilssons ACAP jet.
masonite klädd med grön galon. Om du äger eller känner till en
Lättast att känna igen av innehållet Jag vet att sidovagnskorgarna inte sidovagnskorg med mer eller mind-
i sidovagnen var de sju skruvkor- var gjorda på löpande band utan re originalinredning, hör av dig!
kar till Aalborg akvavit som låg att även exempelvis ACAP som sål- Bilder, beskrivningar, gamla an-
bland bottensedimenten. de många korgar fick sina produk- nonser, allt är av intresse. Eller
kommer du ihåg hur de såg ut när
de var nya? Även om det du vet
bara är en detalj så är jag glad för
den, din pusselbit kan vara den
kunskap som behövs!
Den här efterlysningen riktar jag
inte minst till de danska läsarna.
Bland er finns det säkert många
som suttit i dessa sidovagnar när
de var nya! Naturligtvis gäller
efterlysningen inte bara sidovagns-
korgar från ACAP, utan alla fabri-
kat, kända som mindre kända. Så
hjälp mig att göra en bra artikel
om sidovagnar till Nimbus!
Mina kontaktuppgifter hittar du
som vanligt på sidan 2 i tidningen.
Engström Politimodel 1952.
17