Page 15 - SNT_10
P. 15

I rundskrivelsen  från den 2/11
                                                                                1934 erbjuder sig fabriken att
                                                                                leverera den nya baklyktan och
                                                                                bromsljuskontakten utan kostnad
                                                                                till de tidigare cyklarna som inte
                                                                                hade bromsljus. Troligtvis under-
                                                                                förstått att monteringen skulle ut-
                                                                                föras gratis av återförsäljaren.
                                                                                Fabriken åtog sig också att utföra
                                                                                denna montering. Längst ned på
                                                                                cirkuläret är så en handritad skiss
                                                                                på hur montaget skall se ut. För
                                                                                kopplingsschema hänvisar man till
                                                                                den provisoriska instruktionsbok,
                                                                                Vejledning, man utarbetat.

                                                                                Det var alltså 99 motorcyklar man
                                                                                erbjöd sig utrusta med de nya bak-
                                                                                lyktorna, en flott gest för att
                                                                                köparna skulle vara nöjda, och en
                                                                                gest som inte kostade fabriken så
                                                                                särskilt mycket jämfört med vad
          Ritning 7568A från A/S Fisker & Nielsens ritningsarkiv. Observera att   som skulle komma senare. Lag-
          ritningen är kompletterad den 1/8 1934 då de två 45 -hörnen på högra   ändringen som var anledning till
                                                          o
          sidan tillkommit. Skall man dra slutsatsen att det först är efter augusti   cirkuläret kom också som förvän-
          1934 som produktionen av baklyktan startat? Från DNT ritnings-cd.     tat.

          retuscherad bland annat partiet    1934, lyktan är där betydligt korta-
          med baklyktan. Det finns även bil-  re än den på bilden snett bakifrån,   Källor
          der från fabrikens arkiv som visar   se de två bilderna längst ned på
          en av prototyperna med en helt     föregående sida. Ett suddigt, men   Andersen, J. B.        Nimbus model C
                                                                                1934. Frederikshavn 1996.
          annan baklykta, men här rör det    dock, argument för detta är en bild
          sig säkert om en lykta köpt någon-  som tagits från A/S Fisker & Niel-  DNT Ritnings-cd
          stans på stan!                     sens klippböcker. Det är en artikel,
                                             kanske från Politiken i juli 1934   Jørgensen, K.           Nimbus typ C
                                                                                Teknisk udveckling, 2. udgave
          Bland de bevarade ritningarna från   som återges på sidan 19 i Allan K.
          fabriken finns några tidiga ritningar   Nyborgs bok om de auktoriserade   Nyborg, A. K.           De autoriserede
          av delar till en baklykta. De är da-  Nimbusförsäljarna. På fotot syns   Nimbusforhandlere. Hadsten 2011.
          terade den 28 december 1933 och    en aluminiumbaklykta som är snar-
          visar tre detaljer, ett fjäderbleck till   lik den i broschyren och knoppbak-  Diskussioner med Poul Jørss, Knud
          glödlampans pluspol, den fjädran-  lyktan, och den är blank! Se även   Jørgensen och Jens Bisbjerg Andersen
          de ring som hållit baklykteglaset   omslagsbilden som Jens skickat till
          samt celluloidplattan som möjlig-  tidningen.
          gjort nummerskyltsbelysningen.
          Ritningarna, indikerar att det rört
          sig om en baklykta som liknat de
          två senare lyktorna, från 1935 och
          framåt. Men ritningar säger ju inte
          automatiskt att detaljerna tillver-
          kats. En detalj som komplicerar
          analysen är att den första ritning-
          en, nr 7568A, är gjord på ritnings-
          papper från 1930-talet medan de
          två andra, 7571 respektive 7573,
          är gjorda på 1950-talets ritnings-
          papper - det vill säga de är kopior.

          Trots Jens B Andersens 17 år gam-
          la tolkning av bilderna i 1934 års
          broschyr finns det kanske anled-
          ning att antaga att den äldsta bak-
          lyktan var en aluminiumgjutning
          snarlik den senare knoppbaklyktan,
          det är onekligen en sådan som      Bilden från fabrikens klippbok. En mycket tidig 1934 typ C utanför C.
          man velat framställa på sidobilden   Reinhardts bil- och motorcykelförsäljning på Lyngbyvej 36 i Köpenhamn.
          av motorcykeln i broschyren från   En blank baklykta syns relativt tydligt.
                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20