Page 15 - SNT_10
P. 15
I rundskrivelsen från den 2/11
1934 erbjuder sig fabriken att
leverera den nya baklyktan och
bromsljuskontakten utan kostnad
till de tidigare cyklarna som inte
hade bromsljus. Troligtvis under-
förstått att monteringen skulle ut-
föras gratis av återförsäljaren.
Fabriken åtog sig också att utföra
denna montering. Längst ned på
cirkuläret är så en handritad skiss
på hur montaget skall se ut. För
kopplingsschema hänvisar man till
den provisoriska instruktionsbok,
Vejledning, man utarbetat.
Det var alltså 99 motorcyklar man
erbjöd sig utrusta med de nya bak-
lyktorna, en flott gest för att
köparna skulle vara nöjda, och en
gest som inte kostade fabriken så
särskilt mycket jämfört med vad
Ritning 7568A från A/S Fisker & Nielsens ritningsarkiv. Observera att som skulle komma senare. Lag-
ritningen är kompletterad den 1/8 1934 då de två 45 -hörnen på högra ändringen som var anledning till
o
sidan tillkommit. Skall man dra slutsatsen att det först är efter augusti cirkuläret kom också som förvän-
1934 som produktionen av baklyktan startat? Från DNT ritnings-cd. tat.
retuscherad bland annat partiet 1934, lyktan är där betydligt korta-
med baklyktan. Det finns även bil- re än den på bilden snett bakifrån, Källor
der från fabrikens arkiv som visar se de två bilderna längst ned på
en av prototyperna med en helt föregående sida. Ett suddigt, men Andersen, J. B. Nimbus model C
1934. Frederikshavn 1996.
annan baklykta, men här rör det dock, argument för detta är en bild
sig säkert om en lykta köpt någon- som tagits från A/S Fisker & Niel- DNT Ritnings-cd
stans på stan! sens klippböcker. Det är en artikel,
kanske från Politiken i juli 1934 Jørgensen, K. Nimbus typ C
Teknisk udveckling, 2. udgave
Bland de bevarade ritningarna från som återges på sidan 19 i Allan K.
fabriken finns några tidiga ritningar Nyborgs bok om de auktoriserade Nyborg, A. K. De autoriserede
av delar till en baklykta. De är da- Nimbusförsäljarna. På fotot syns Nimbusforhandlere. Hadsten 2011.
terade den 28 december 1933 och en aluminiumbaklykta som är snar-
visar tre detaljer, ett fjäderbleck till lik den i broschyren och knoppbak- Diskussioner med Poul Jørss, Knud
glödlampans pluspol, den fjädran- lyktan, och den är blank! Se även Jørgensen och Jens Bisbjerg Andersen
de ring som hållit baklykteglaset omslagsbilden som Jens skickat till
samt celluloidplattan som möjlig- tidningen.
gjort nummerskyltsbelysningen.
Ritningarna, indikerar att det rört
sig om en baklykta som liknat de
två senare lyktorna, från 1935 och
framåt. Men ritningar säger ju inte
automatiskt att detaljerna tillver-
kats. En detalj som komplicerar
analysen är att den första ritning-
en, nr 7568A, är gjord på ritnings-
papper från 1930-talet medan de
två andra, 7571 respektive 7573,
är gjorda på 1950-talets ritnings-
papper - det vill säga de är kopior.
Trots Jens B Andersens 17 år gam-
la tolkning av bilderna i 1934 års
broschyr finns det kanske anled-
ning att antaga att den äldsta bak-
lyktan var en aluminiumgjutning
snarlik den senare knoppbaklyktan,
det är onekligen en sådan som Bilden från fabrikens klippbok. En mycket tidig 1934 typ C utanför C.
man velat framställa på sidobilden Reinhardts bil- och motorcykelförsäljning på Lyngbyvej 36 i Köpenhamn.
av motorcykeln i broschyren från En blank baklykta syns relativt tydligt.
15