Page 14 - SNT_10
P. 14

Skissen på monteringen, här rensad från
        den förtryckta texten på brevpapperet.

        tävlingsframgången kommit, med
        tvekan hade man släppt den först
        producerade cykeln med lagernum-
        mer 1301 till Joseph Koch för BSA-
        klubbens trial. Den 12 juni hade
        den första maskinen levererats till
        en privat kund. Här finns några att       Anders Fisker på en av prototyperna till typ C. Observera oljepå-
        välja på, lagernummer 1307 är             fyllningens placering på höger sida av generatorn och det spinkiga
        fakturerad till Joseph Koch den 18        baksätet med sitt tunna handtag. Titta också på baklyktan, säker-
        juni, lagernummer 1308 till repre-        ligen en standardlykta köpt utifrån! Bilden kommer från Poul Jørss.
        sentant Sigurd Jensen den 16 juni
        och 1309 till assistent Börge Thom-
        sen samma dag. Posten hade fått     arbete. Detta första år hade man   cirkulär? Den finns i tidiga broschy-
        sina första maskiner, lagernummer   långt till det uppsatta produktions-  rer, bland annat på en av bilderna i
        1303 och 1304, en vecka senare      målet, man lyckades bara tillverka   den broschyr från 1934 som är
        och den 30 juni hade försvaret fått   200 motorcyklar. Den äldsta av   tryckt i Jens B Andersens Nimbus
        sin första leverans, lagernummer    dessa som fortfarande finns kvar   model C 1934 på sidan 25 och
        1302, 1305 och 1306. Det hade       är nummer 1303 som står på Nim-    framåt. Den ser där ut att vara
        varit en stor framgång att man      bus-muséet i Horsens.              svartmålad och möjligen monterad
        vann upphandlingen till armén,                                         på en gummiplatta. Den är också
        men framgången hade skett till      Hur såg då den första baklyktan ut,   längre än knoppbaklyktan, materi-
        priset av ett förkortat utvecklings-  den som man ersatte i detta första   alet var troligen plåt, enligt Jens
                                                                               Bisbjerg Andersen, eftersom den är
                                                                               målad. Denna första baklykta hade
                                                                               antagligen bara en lampa som
                                                                               både var bakljus och skyltljus.
                                                                               Troligen har ingen sådan lykta
                                                                               bevarats — men bilden är säkert

























        Från den första broschyren 1934. Partiet med baklyktan förefaller vara   Från samma broschyr. Baklyktan
        retuscherat. Observera at registreringsnumret är detsamma som på       liknar här den så kallade knopp-
        prototypen överst på sidan.                                            baklyktan.

                                                         14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19