Page 14 - SNT_10
P. 14
Skissen på monteringen, här rensad från
den förtryckta texten på brevpapperet.
tävlingsframgången kommit, med
tvekan hade man släppt den först
producerade cykeln med lagernum-
mer 1301 till Joseph Koch för BSA-
klubbens trial. Den 12 juni hade
den första maskinen levererats till
en privat kund. Här finns några att Anders Fisker på en av prototyperna till typ C. Observera oljepå-
välja på, lagernummer 1307 är fyllningens placering på höger sida av generatorn och det spinkiga
fakturerad till Joseph Koch den 18 baksätet med sitt tunna handtag. Titta också på baklyktan, säker-
juni, lagernummer 1308 till repre- ligen en standardlykta köpt utifrån! Bilden kommer från Poul Jørss.
sentant Sigurd Jensen den 16 juni
och 1309 till assistent Börge Thom-
sen samma dag. Posten hade fått arbete. Detta första år hade man cirkulär? Den finns i tidiga broschy-
sina första maskiner, lagernummer långt till det uppsatta produktions- rer, bland annat på en av bilderna i
1303 och 1304, en vecka senare målet, man lyckades bara tillverka den broschyr från 1934 som är
och den 30 juni hade försvaret fått 200 motorcyklar. Den äldsta av tryckt i Jens B Andersens Nimbus
sin första leverans, lagernummer dessa som fortfarande finns kvar model C 1934 på sidan 25 och
1302, 1305 och 1306. Det hade är nummer 1303 som står på Nim- framåt. Den ser där ut att vara
varit en stor framgång att man bus-muséet i Horsens. svartmålad och möjligen monterad
vann upphandlingen till armén, på en gummiplatta. Den är också
men framgången hade skett till Hur såg då den första baklyktan ut, längre än knoppbaklyktan, materi-
priset av ett förkortat utvecklings- den som man ersatte i detta första alet var troligen plåt, enligt Jens
Bisbjerg Andersen, eftersom den är
målad. Denna första baklykta hade
antagligen bara en lampa som
både var bakljus och skyltljus.
Troligen har ingen sådan lykta
bevarats — men bilden är säkert
Från den första broschyren 1934. Partiet med baklyktan förefaller vara Från samma broschyr. Baklyktan
retuscherat. Observera at registreringsnumret är detsamma som på liknar här den så kallade knopp-
prototypen överst på sidan. baklyktan.
14