Page 13 - SNT_10
P. 13
Fabrikens tekniska cirkulär, starten
När A/S Fisker & Nielsen skulle landet men också för att kunna ge Det var naturligtvis viktigt för
presentera den nya typ C var för- god service. I ett tidigt cirkulär, fabriken att hålla kontakten med
väntningarna stora från kundernas från den 31 maj 1935, redovisar alla dessa återförsäljare och deras
sida och många firmor ville också man 28 återförsäljare i lika många verkstäder för att ge dem teknisk
bli återförsäljare för den nya mo- landsortsstäder samt två i huvud- information och information om
torcykeln. Man hade byggt upp för- staden, förutom Fisker & Nielsen försäljningssätt, kampanjer, priser
väntningarna genom att släppa in- själva. Men detta var bara en för- och liknande och för att i sin tur
formation till pressen redan tidigt sta lista som inte på något sätt var samla in information från försäljar-
under konstruktionsarbetet. Under fullständig, exempelvis hade man na. Denna kontakt skedde på flera
produktionen av typ A och B, de ännu inte någon försäljare i Dan- sätt. Man gjorde rundskrivelser av
två typerna av Kakelugnsröret, marks näst största stad Århus. Se- olika form, tekniska cirkulär
hade man inte haft någon regelrätt nare finns en Danmarkskarta med respektive ”forhandler”cirkulär och
återförsäljareorganisation. Men när återförsäljare på 31 orter plus de i man gjorde besök, inte minst en
man nu planerade för en årlig pro- Köpenhamn. Allan K Nyborg listar omtalad rundresa till alla försäljare
duktion av 1000 motorcyklar var återförsäljare i 46 städer plus år 1936. En annan viktig del var
ett nät av återförsäljare nödvän- Köpenhamn i sin bok om fabrikens att man erbjöd återförsäljarna att
digt, både för försäljning över hela återförsäljare genom åren. skicka reparatörerna på service-
kurser på fabriken.
I den lilla serie som den här arti-
keln är starten till skall vi se när-
mare på de tekniska cirkulären och
med hjälp av dem försöka beskriva
den tekniska utvecklingen av typ C
från 1934 och framåt. Syftet med
dessa cirkulär var naturligtvis att
informera om tekniska nyheter och
att ge information om reparations-
teknik, underhåll och felsökning.
Det första cirkuläret är daterat den
2 november 1934 och ställt till
”vores Nimbus Forhandlere i Pro-
vinsen”, huvudstadens försäljare
hade uppenbarligen fått informa-
tionen på annat sätt. Det kallas
ännu inte Tekniskt cirkulär, den
benämningen kom först med nästa
rundskrivelse!
Anledningen till cirkuläret var en
förväntad ändring av lagstiftning-
en, bromsljus skulle bli obligato-
riskt på motorcyklar och fabriken
ville vara ute i tid för att möta det-
ta nya krav. Man presenterade en
ny baklykta gjuten i aluminium,
den så kallade knoppbaklyktan
som fanns från lagernummer 1400
hösten 1934 och på 1935 års cyk-
lar. Under 1936, från lagernummer
2051, ersattes den av den vanliga
baklyktan med reservdelsnummer
8173 som sedan monterades på
alla Nimbus, utom dem till försva-
ret och några prototyper.
Det första året med typ C var på
många sätt framgångsrikt, men
även bekymmersamt. Den 20 feb-
Det första tekniska cirkuläret var inte numrerat, nummerserien kom ruari hade den nya motorcykeln
senare. Bilden är ett montage av ett original fabriksbrevpapper och en presenterats för pressen. Redan
kopia av brevet. den 9 april hade den första
13