Page 13 - SNT_10
P. 13

Fabrikens tekniska cirkulär, starten


          När A/S Fisker & Nielsen skulle    landet men också för att kunna ge   Det var naturligtvis viktigt för
          presentera den nya typ C var för-  god service. I ett tidigt cirkulär,   fabriken att hålla kontakten med
          väntningarna stora från kundernas   från den 31 maj 1935, redovisar   alla dessa återförsäljare och deras
          sida och många firmor ville också   man 28 återförsäljare i lika många   verkstäder för att ge dem teknisk
          bli återförsäljare för den nya mo-  landsortsstäder samt två i huvud-  information och information om
          torcykeln. Man hade byggt upp för-  staden, förutom Fisker & Nielsen   försäljningssätt, kampanjer, priser
          väntningarna genom att släppa in-  själva. Men detta var bara en för-  och liknande och för att i sin tur
          formation till pressen redan tidigt   sta lista som inte på något sätt var   samla in information från försäljar-
          under konstruktionsarbetet. Under   fullständig, exempelvis hade man   na. Denna kontakt skedde på flera
          produktionen av typ A och B, de    ännu inte någon försäljare i Dan-  sätt. Man gjorde rundskrivelser av
          två typerna av Kakelugnsröret,     marks näst största stad Århus. Se-  olika form, tekniska cirkulär
          hade man inte haft någon regelrätt   nare finns en Danmarkskarta med   respektive ”forhandler”cirkulär och
          återförsäljareorganisation. Men när   återförsäljare på 31 orter plus de i   man gjorde besök, inte minst en
          man nu planerade för en årlig pro-  Köpenhamn. Allan K Nyborg listar   omtalad rundresa till alla försäljare
          duktion av 1000 motorcyklar var    återförsäljare i 46 städer plus    år 1936. En annan viktig del var
          ett nät av återförsäljare nödvän-  Köpenhamn i sin bok om fabrikens   att man erbjöd återförsäljarna att
          digt, både för försäljning över hela   återförsäljare genom åren.     skicka reparatörerna på service-
                                                                                kurser på fabriken.

                                                                                I den lilla serie som den här arti-
                                                                                keln är starten till skall vi se när-
                                                                                mare på de tekniska cirkulären och
                                                                                med hjälp av dem försöka beskriva
                                                                                den tekniska utvecklingen av typ C
                                                                                från 1934 och framåt. Syftet med
                                                                                dessa cirkulär var naturligtvis att
                                                                                informera om tekniska nyheter och
                                                                                att ge information om reparations-
                                                                                teknik, underhåll och felsökning.

                                                                                Det första cirkuläret är daterat den
                                                                                2 november 1934 och ställt till
                                                                                ”vores Nimbus Forhandlere i Pro-
                                                                                vinsen”, huvudstadens försäljare
                                                                                hade uppenbarligen fått informa-
                                                                                tionen på annat sätt. Det kallas
                                                                                ännu inte Tekniskt cirkulär, den
                                                                                benämningen kom först med nästa
                                                                                rundskrivelse!

                                                                                Anledningen till cirkuläret var en
                                                                                förväntad ändring av lagstiftning-
                                                                                en, bromsljus skulle bli obligato-
                                                                                riskt på motorcyklar och fabriken
                                                                                ville vara ute i tid för att möta det-
                                                                                ta nya krav. Man presenterade en
                                                                                ny baklykta gjuten i aluminium,
                                                                                den så kallade knoppbaklyktan
                                                                                som fanns från lagernummer 1400
                                                                                hösten 1934 och på 1935 års cyk-
                                                                                lar. Under 1936, från lagernummer
                                                                                2051, ersattes den av den vanliga
                                                                                baklyktan med reservdelsnummer
                                                                                8173 som sedan monterades på
                                                                                alla Nimbus, utom dem till försva-
                                                                                ret och några prototyper.

                                                                                Det första året med typ C var på
                                                                                många sätt framgångsrikt, men
                                                                                även bekymmersamt. Den 20 feb-
          Det första tekniska cirkuläret var inte numrerat, nummerserien kom    ruari hade den nya motorcykeln
          senare. Bilden är ett montage av ett original fabriksbrevpapper och en   presenterats för pressen. Redan
          kopia av brevet.                                                      den 9 april hade den första

                                                         13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18