Page 22 - SNT_9
P. 22
Även starten var välorganiserad.
Efter start skulle fordon med udda
startnummer köra medsols runt ön
och de med jämna nummer mot-
sols. På halva vägen möttes vi så
för lunch. Poul kunde naturligtvis
vägarna eftersom han bor på Born-
holm så vi körde tillsammans ut ur
Allinge, genom Sandvig och på
små slingriga vägar förbi Ham-
mershus, den stora medeltida
ärkebiskopsborgen nära öns nord-
spets. Efter ungefär en mils kör-
ning var det dags för den första
kontrollen. Här gällde det, som vid
alla de olika kontrollerna att ha
kontroll på storlek, avstånd och på
sig själv, sinne för proportioner
helt enkelt. I en skottkärra hade
Fyrhjulig motorcykel på franska, Amilcar 1928. En gång kallad fattigmans man riggat upp ett knappt meter-
Bugatti, men det är ett fullblod av egen kraft! stort hjul som drevs av skottkärre-
Storbritannien, medan Valutakon-
toret belade import från andra län-
der med ännu högre importavgifter
än man lade på de brittiska. En
rätt omfattande import av Harley-
Davidson hade kommit igång några
år tidigare och 1931 var den
importen särskilt stor, men sedan
var det stopp! Amerikanska bilar
och motorcyklar blev därför inte
alls så vanliga i Danmark under
1930-talet och framåt, som de var
i Sverige under samma tid. Detta
förhållande levde kvar länge, vi
kommer väl alla ihåg hur vanliga
Morris Minor var i Danmark, jäm-
fört med i Sverige. Ford hittade ett
sätt att kringgå detta genom att
starta en sammansättningsfabrik i
Köpenhamn, den var under många
år den största Ford-fabriken i Euro- Rover 75, en Ford och några Nimbus vid en av kontrollerna.
pa.
hjulet. Uppgiften gick ut på att
köra skottkärran framåt tre meter
och sedan vända sig om och dra
skottkärran baklänges så mycket
att det stora hjulet snurrade ett
varv. Ett poängs avdrag för varje
centimeter man var fel, men maxi-
malt gavs femtio prickar. Här lyck-
ades jag få en högpoängare, fem-
tio prickar!
Banan tog oss genom små byar, på
slingrande vägar genom Bornholms
kuperade landskap. Vi stannade
vid rundkyrkor och i hamnar. Upp-
gifterna vid kontrollerna var listigt
uttänkta och vi samlade på oss
poäng efter poäng, inte så bra
eftersom det ju var bättre ju färre
Nimbus 1952. man hade!
22