Page 19 - SNT_9
P. 19

Färjan vi skulle ta vid Kulhuse låg förtöjd vid den andra stranden, färjan syns till höger. Det blåste för mycket
          och vi fick vända om.



          En bit norrut, på väg mot dagens   rotor fanns i bagaget och efter tio   ning med mängder av rhododend-
          andra färja passerade vi Jägerspris   minuter var vi på vägen igen!   ron. Tyvärr var vi denna gång för
          slott, ett av de kungliga danska                                      sent för att njuta av blomningen!
          slotten. Men vi blev snuvade på    I Hillerød ledde Erik och Alice    Vederkvickta av kaffe och vila änt-
          färjeturen. Det blåsiga vädret ställ-  vägen in i ett villaområde och vi   rade vi åter våra motorcyklar för
          de till bekymmer för den grund-    hamnade i deras hem där vi pojkar   den sista biten till färjan i Helsingør
          gående färjan som låg för ankar i   tittade på Eriks garage med Sun-  där vi sade farväl för denna gång
          Sølager när vi kom till andra angö-  beam från 1920-tal och mitten av   och på snart återseende. Åter igen
          ringsplatsen i Kulhuse. Det var    1950-talet och ytterligare en fin   en fin sommarträff. Nästa år är det
          bara att vända och ta bron i Frede-  Nimbus. Därefter var det kaffe i   vi i Skåne som står för träffen!
          rikssund istället. Lunchen intog vi i   trädgården, en fantastisk anlägg-
          en anläggning där man uppförde
          vikingaspel och vi gick runt och tit-
          tade efter måltiden. Ringbrynjor,
          vapen, glaspärlor och andra
          smycken i vikingatida stil impone-
          rade.

          Sedan var målet färjeläget i Hel-
          singborg, men innan dess fick vi
          uppleva ett motorhaveri och en
          mycket snabb reparation. Det var
          Lasse Perssons Nimbus som plöts-
          ligt stoppade i ett mindre rökmoln.
          Vi andra hann knappast stanna
          innan Lasse hade diagnosen klar –
          tändsystemet! Av med tändspole/
          fördelare och ut faller delar av
          rotorn! Der var den som var pro-
          blemet. En nytillverkad rotor som
          saknade det lilla fjäderbleck som
          pressar den mot axeln. Följden blir
          att rotorn vacklar lite på axeln och
          till sist slår mot en av kontakterna i
          fördelarhuset och går sönder. Då
          stannar även en Nimbus! En ny      Erik berättar om sin äldsta Sunbeam för intresserade åhörare
                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24