Page 26 - SNT_9
P. 26

Årsträffen i Tuse 2013

        Årsträffen var den 40. i ordningen
        och var utomordentligt bra organi-
        serad av Nimbusklubben i Holbæk.
        Platsen var en idrottsanläggning i
        byn Tuse strax sydväst om Hol-
        bæk. I år bestod den ”svenska”
        gruppen av åtta personer från Ver-
        mont, Bornholm, Göteborg och
        Skåne (plus upptäckte vi efter
        någon dag: Alan med familj, ytter-
        ligare fyra alltså!). Vi var fördelade
        på åtta Nimbussar, fyra solomaski-
        ner och fyra sidovagnscyklar. Sam-
        manlagt var det omkring 300 eki-
        page på träffen.

        Men det började naturligtvis tidiga-
        re med planering och packning!
        Poul, Roland och jag hade gjort
        upp om att köra tillsammans till
        träffen. Poul kom från Bornholm
        via sydkusten, Roland från Eslövs-
        trakten och jag från en liten by
        strax öster om Lund. Denna gång-
        en möttes vi inte vid ”sista mack-
        en” som vanligt, utan vid Biltema i
        köpenskapens lokala högborg —
        Svågertorp. Jag råkade komma        och efter sig kan det knappast bli   Snart närmade vi oss Holbæk och
        först och stod och väntade ett tag i   bättre. Där finns en svårförklarad   efter att kört genom stadens södra
        morgonsolen innan jag hörde det     samhörighet i att vara ensam var   delar var vi i efter några kilometer
        första humlebisurrandet. Det var    och en på sin cykel, men ändå till-  i Tuse. En handskriven skylt med
        Poul som rullade in, han hade tagit   sammans. Alla som kört på det    ordet NIMBUS visade in på en
        en mycket tidig färja från hemön    sättet känner säkert igen känslan!    grusväg bakom byns idrottsanlägg-
        och sedan tillryggalagt de sex                                         ning och till fotbollsplanerna.
        milen från Ystad till Malmös utkan-  Ett tag efter Roskilde passerade vi   Anmälan och incheckning gick
        ter. Sidovagnen var packad för en   en plats i den danska motorcykel-  snabbt, om än med några svå-
        lång tur för Poul skulle vidare till   historien och även i Nimbushistori-  righeter. Klubbens hemsida där allt
        Jylland efter årsträffen. Strax där-  en — Lindenborg Kro. Gästgiveriet,   beställs är inte helt problemfri!
        efter surrade det igen och Rolands   som vi skulle säga i Skåne, var
        svarta ’36a rullade in. Roland kör-  start och mål för många av de     Vi hittade ett ledigt hörn med god
        de solo och hade som vanligt pack-  landsvägslopp som kördes på        plats och började slå upp tälten.
        at effektivt på tank, bagagehållare   1920-talet och det är också bekant   Längre fram på eftermiddagen kom
        och baksadel. Efter en stunds       som miljön för omslagsbilden på    resten av ”svensk-gänget” det vill
        trevligt prat var det dags att rulla   Nimbuskatalogen år 1935. Även   säga Pat och Miles från Vermont
        iväg.                               om byggnaderna förnyats sedan      samt Lars-Inge, Mats och Lasse
                                            dess, var det en fin korsvirkes-   som alla kört tillsammans med Kim
        Poul , med god kännedom om de       byggnad vi körde förbi!            från Köpenhamn.
        danska vägarna, tog ledningen.
        Det blir alltid en del motorvägs-
        körande när man skall över bron,
        men efter några mil var vi inne på
        det äldre vägnätet med lite mer
        mänskliga hastigheter. Vägen gick
        mot Roskilde där vi gjorde fikapaus
        vid Vikingeskibsmuséet. Vi satt i
        gräset och hade det trevligt i näs-
        tan en timme innan vi drog vidare
        mot väster. Att köra motorcykel
        tillsammans några stycken är här-
        ligt och Nimbussen gör hastigheten
        behaglig så att man hinner se och
        uppleva landskapet under färden.
        Har man sedan bra kompisar före
                                                         26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31