Page 25 - SNT_9
P. 25
te eller nio sidor om Adler, ett
märke som Taarnhøj inte har med.
I stort sett är det annars ungefär
samma fabrikat som är med hos
Demant Hansen som hos Taarnhøj,
men några har tillkommit i den
yngre boken; Adler som sagt,
DKW, F.N., Husquarna (sic!), NSU,
Rudge, Villiers-motorerna och
Zündapp. Men Taarnhøj har istället
med CZ, Gillet, James och Sarolea.
Tillbaka till Nimbus-avsnittet! Efter
några raders Nimbus-historik skri-
ver författaren att det bara är all-
männa data om motorcykeln som
han har tagit med och hänvisar till
fabriken för mer detaljerade upp-
Bromssystemet på Fisker & Nielsens chassie till RB-sidovagnarna är en av lysningar! Sedan beskrivs cykelns
illustrationerna till sidovagnsavsnittet. konstruktion kortfattat med några
inställnings- och måttuppgifter.
gång av de krafter som påverkar märken och modeller. Dessa Noggrannast är beskrivningen av
motorcykeln och får den att röra beskrivningar är sinsemellan gans- ’38-förgasaren. Några olika ritning-
sig, rena rama fysiken alltså, plus ka olika. De flesta är rätt så detal- ar samt kopplingsscheman är ock-
grunderna i mekanik och dynamik. jerade och anger mått och toleran- så med. Här kan man jämföra med
Dagens läsare gör nog klokt i att ser, i vissa fall finns mycket exakta Taarnhøj som ägnar Nimbus en
inhämta eller repetera dessa kun- angivelser och metoder angivna. ordentlig genomgång på över fem-
skaper i ett modernare verk, inte Ett exempel är Indians sidventil- tio sidor.
för att något skulle vara fel, men motorer där man får veta at tole-
pedagogiken är något ålderstigen. ranserna mellan kolv och cylinder Precis som Taarnhøjs bok är Mo-
när man borrat till mer än 0,03’’ torcyklen, Teori og Praksis intres-
De följande delarna är då mera läs- överdimension inte är tillräcklig. sant och nyttig läsning för den som
värda, det handlar om förbrän- Man får då rådet att slipa ner kol- är road av äldre motorcyklar. De
ningsmotorteknik, materiallära, vens nedre del till standarddiame- ger båda en god tidsbild och kom-
hållfasthet och bearbetningsteknik. ter för att förhindra att motorn pletterar varandra bra, men skall
Allt detta ger en god inblick i de nyper. Om detta stämmer överlå- man skruva på sin Nimbus är det
svårigheter och möjligheter den ter jag till dagens Indianexperter nog klokt att komplettera med
tidens konstruktörer och tekniker att avgöra! Jag kan också undra Knud Jørgensens Vedligeholdelse
hade att arbeta med och varför hur många Indian som rullade på eller Sten Weidingers Cheklister!
motorcyklarnas prestanda var låga de danska vägarna 1952.
jämfört med förhållandena idag. Om du börjar leta på antikvariaten,
Andra märken beskrivs mera all- kanske kan du göra ett fynd! I
Därefter följer, precis som i mänt och kortfattat , ett sådant är Danmark varierar priset mellan
Taarnhøjs bok, en systematisk Lambretta, ett annat är tyvärr 500 och 1000 DKK, men med lite
genomgång av motorcykelns olika Nimbus. Avsnittet om Nimbus tur kanske den kan bli billigare i
delar, deras funktion, handhavande omfattar bara åtta sidor, jämför Sverige.
och vård samt rikligt med tips för det med tjugo för BSA och Velocet-
demontering, underhåll och repa-
ration. Här finns riktigt mycket att
lära sig om man inte själv är myck-
et kunnig redan! Ett avsnitt om
sidovagnar följs av några sidor om
trimning samt sidor om hur man
startar motorcykelmotorn, både
när den är kall och när den är
varm. Kanske ett viktigt avsnitt
eftersom de engelska motorcyklar-
na var så vanliga i Danmark! Teori-
delen avslutas med ett drygt tio
sidor långt avsnitt med felsök-
ningshjälp. Även det nyttig läsning
idag om man äger en äldre cykel.
Resten av boken, 285 av 554
sidor, är ”Praksis”-delen, det vill
säga beskrivningar av olika mc-
25