Page 25 - SNT_9
P. 25

te eller nio sidor om Adler, ett
                                                                                märke som Taarnhøj inte har med.
                                                                                I stort sett är det annars ungefär
                                                                                samma fabrikat som är med hos
                                                                                Demant Hansen som hos Taarnhøj,
                                                                                men några har tillkommit i den
                                                                                yngre boken; Adler som sagt,
                                                                                DKW, F.N., Husquarna (sic!), NSU,
                                                                                Rudge, Villiers-motorerna och
                                                                                Zündapp. Men Taarnhøj har istället
                                                                                med CZ, Gillet, James och Sarolea.

                                                                                Tillbaka till Nimbus-avsnittet! Efter
                                                                                några raders Nimbus-historik skri-
                                                                                ver författaren att det bara är all-
                                                                                männa data om motorcykeln som
                                                                                han har tagit med och hänvisar till
                                                                                fabriken för mer detaljerade upp-
          Bromssystemet på Fisker & Nielsens chassie till RB-sidovagnarna är en av   lysningar! Sedan beskrivs cykelns
          illustrationerna till sidovagnsavsnittet.                             konstruktion kortfattat med några
                                                                                inställnings- och måttuppgifter.
          gång av de krafter som påverkar    märken och modeller. Dessa         Noggrannast är beskrivningen av
          motorcykeln och får den att röra   beskrivningar är sinsemellan gans-  ’38-förgasaren. Några olika ritning-
          sig, rena rama fysiken alltså, plus   ka olika. De flesta är rätt så detal-  ar samt kopplingsscheman är ock-
          grunderna i mekanik och dynamik.   jerade och anger mått och toleran-  så med. Här kan man jämföra med
          Dagens läsare gör nog klokt i att   ser, i vissa fall finns mycket exakta   Taarnhøj som ägnar Nimbus en
          inhämta eller repetera dessa kun-  angivelser och metoder angivna.    ordentlig genomgång på över fem-
          skaper i ett modernare verk, inte   Ett exempel är Indians sidventil-  tio sidor.
          för att något skulle vara fel, men   motorer där man får veta at tole-
          pedagogiken är något ålderstigen.    ranserna mellan kolv och cylinder   Precis som Taarnhøjs bok är Mo-
                                             när man borrat till mer än 0,03’’   torcyklen, Teori og Praksis intres-
          De följande delarna är då mera läs-  överdimension inte är tillräcklig.   sant och nyttig läsning för den som
          värda, det handlar om förbrän-     Man får då rådet att slipa ner kol-  är road av äldre motorcyklar. De
          ningsmotorteknik, materiallära,    vens nedre del till standarddiame-  ger båda en god tidsbild och kom-
          hållfasthet och bearbetningsteknik.   ter för att förhindra att motorn   pletterar varandra bra, men skall
          Allt detta ger en god inblick i de   nyper. Om detta stämmer överlå-  man skruva på sin Nimbus är det
          svårigheter och möjligheter den    ter jag till dagens Indianexperter   nog klokt att komplettera med
          tidens konstruktörer och tekniker   att avgöra! Jag kan också undra   Knud Jørgensens Vedligeholdelse
          hade att arbeta med och varför     hur många Indian som rullade på    eller Sten Weidingers Cheklister!
          motorcyklarnas prestanda var låga   de danska vägarna 1952.
          jämfört med förhållandena idag.                                       Om du börjar leta på antikvariaten,
                                             Andra märken beskrivs mera all-    kanske kan du göra ett fynd! I
          Därefter följer, precis som i      mänt och kortfattat , ett sådant är   Danmark varierar priset mellan
          Taarnhøjs bok, en systematisk      Lambretta, ett annat är tyvärr     500 och 1000 DKK, men med lite
          genomgång av motorcykelns olika    Nimbus. Avsnittet om Nimbus        tur kanske den kan bli billigare i
          delar, deras funktion, handhavande   omfattar bara åtta sidor, jämför   Sverige.
          och vård samt rikligt med tips för   det med tjugo för BSA och Velocet-
          demontering, underhåll och repa-
          ration. Här finns riktigt mycket att
          lära sig om man inte själv är myck-
          et kunnig redan! Ett avsnitt om
          sidovagnar följs av några sidor om
          trimning samt sidor om hur man
          startar motorcykelmotorn, både
          när den är kall och när den är
          varm. Kanske ett viktigt avsnitt
          eftersom de engelska motorcyklar-
          na var så vanliga i Danmark! Teori-
          delen avslutas med  ett drygt tio
          sidor långt avsnitt med felsök-
          ningshjälp. Även det nyttig läsning
          idag om man äger en äldre cykel.

          Resten av boken, 285 av 554
          sidor, är ”Praksis”-delen, det vill
          säga  beskrivningar av olika mc-
                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30