Page 21 - SNT_9
P. 21

sekretariatet. Mycket smidigt och   flera Nimbus förstås, BSA, Triumph
                                             praktiskt ordnat.                  och Norton, en Harley från det i
                                                                                Danmark typiska Harley-året 1931,
                                             Nu fanns det mycket att se på och   några BMW från efter andra världs-
                                             många att tala med. I anmälnings-  kriget och en ovanlig scooter, en
                                             listan fanns 36 motorcyklar och    Dürkopp Diana, för att nämna någ-
                                             knappt 90 bilar. Pouls Rör var älds-  ra.
                                             ta fordon och yngst var en Opel
                                             Ascona och en Triumph TR6, bägge   Den danska fordonshistorien är
                                             från 1976. Här kunde man annars    annorlunda än den svenska, åtmin-
                                             se en Amilcar från 1928 bredvid en   stone när vi kommer in på 1930-
                                             Volvo Amazon, T-Ford och A-Ford    talet. Den danska bytesbalansen
                                             liksom Rolls-Royce, en camping-    var inte den bästa och liksom i hela
                                             utrustad VW-buss från 1964 och en   västvärlden medförde depressions-
                                             NSU Prinz med en minimal hus-      åren allvarliga ekonomiska prob-
                                             vagn. Flera engelska sportvagnar,   lem och stor arbetslöshet. I Dan-
          Poul startar i Hasle på lördagsmor-  en Alvis, två Jaguar XK 150, två E-  mark skapade man 1932 en myn-
          gonen.                             Type, MG TC, TF och både MGA       dighet som kallades Valutakontoret

          och en behaglig temperatur strax
          över tjugo grader, bättre kunde
          det knappast vara. Poul hade tänkt
          köra Nimbus typ C under rallyt
          men tog till vår glädje Kakelugns-
          röret istället.

          Pouls rör skall vi skriva mera om i
          en annan artikel, men det är en
          lågmilare i verkligt originalskick,
          lacken är Fisker & Nielsen 1922,
          bara bättrad på några få ställen.
          Den startade mycket lätt och
          spann fint! Poul körde före den
          dryga milen till starten i Allinge–
          Sandvig vid öns nordspets. Vägen
          var en fin asfalterad landsväg,
          lagom slingrig och med en hel del   Från starten i Allinge, Volvo Duett, Dürkopp Diana, Morris Minor cabriolet
          backar. Vi körde långsamt ut ur    och NSU.
          Hasle men när vi passerat stads-
          gränsen hade Röret uppenbarligen   och MGB förstås, Sunbeam, Lotus.   som skulle kontrollera valuta- och
          kommit upp i arbetstemperatur och   Flera Morris Minor och andra trevli-  varuflödet över gränserna. Dan-
          Poul vred på gashandtaget. I de    ga småbilar och några amerikanare   marks viktigaste exportvaror var
          längsta uppförsbackarna kanske     från 50-talet, exklusiviteter i Dan-  lantbruksprodukter och den vikti-
          hastigheten var 70 km/h men på     mark. På motorcykelsidan gavs ett   gaste exportmarknaden var Stor-
          flat mark körde vi 80-85, inte     representativt urval av de märken   britannien. Den mest gynnade
          dåligt för en 90 år gammal motor-  som funnits på de danska vägarna,   importlandet blev därmed också
          cykel! Ett sommarminne så gott
          som något: Poul för fullt skaft med
          blå jacka, mc-väst, fladdrande
          jeans och rödorange hjälm från
          1970-talet och vi efter i sidovagns-
          maskinen njutande i fulla drag!
          Mitt leende gick minst från öra till
          öra.

          Startplatsen i Alinge låg vackert
          belägen på en sluttning ner mot
          Östersjön. Här märktes att det inte
          var första gången man anordnade
          ett rally! Man anmälde sig med det
          startnummer man fått i brev några
          veckor tidigare, blev snabbt visad
          till den parkeringsruta som hade
          rätt startnummer och kunde sedan
          gå och hämta sina instruktioner,
          nummerskylt och en kopp kaffe i    Engelskt järn med danskt och tyskt i bakgrunden.
                                                         21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26