Page 21 - SNT_9
P. 21
sekretariatet. Mycket smidigt och flera Nimbus förstås, BSA, Triumph
praktiskt ordnat. och Norton, en Harley från det i
Danmark typiska Harley-året 1931,
Nu fanns det mycket att se på och några BMW från efter andra världs-
många att tala med. I anmälnings- kriget och en ovanlig scooter, en
listan fanns 36 motorcyklar och Dürkopp Diana, för att nämna någ-
knappt 90 bilar. Pouls Rör var älds- ra.
ta fordon och yngst var en Opel
Ascona och en Triumph TR6, bägge Den danska fordonshistorien är
från 1976. Här kunde man annars annorlunda än den svenska, åtmin-
se en Amilcar från 1928 bredvid en stone när vi kommer in på 1930-
Volvo Amazon, T-Ford och A-Ford talet. Den danska bytesbalansen
liksom Rolls-Royce, en camping- var inte den bästa och liksom i hela
utrustad VW-buss från 1964 och en västvärlden medförde depressions-
NSU Prinz med en minimal hus- åren allvarliga ekonomiska prob-
vagn. Flera engelska sportvagnar, lem och stor arbetslöshet. I Dan-
Poul startar i Hasle på lördagsmor- en Alvis, två Jaguar XK 150, två E- mark skapade man 1932 en myn-
gonen. Type, MG TC, TF och både MGA dighet som kallades Valutakontoret
och en behaglig temperatur strax
över tjugo grader, bättre kunde
det knappast vara. Poul hade tänkt
köra Nimbus typ C under rallyt
men tog till vår glädje Kakelugns-
röret istället.
Pouls rör skall vi skriva mera om i
en annan artikel, men det är en
lågmilare i verkligt originalskick,
lacken är Fisker & Nielsen 1922,
bara bättrad på några få ställen.
Den startade mycket lätt och
spann fint! Poul körde före den
dryga milen till starten i Allinge–
Sandvig vid öns nordspets. Vägen
var en fin asfalterad landsväg,
lagom slingrig och med en hel del Från starten i Allinge, Volvo Duett, Dürkopp Diana, Morris Minor cabriolet
backar. Vi körde långsamt ut ur och NSU.
Hasle men när vi passerat stads-
gränsen hade Röret uppenbarligen och MGB förstås, Sunbeam, Lotus. som skulle kontrollera valuta- och
kommit upp i arbetstemperatur och Flera Morris Minor och andra trevli- varuflödet över gränserna. Dan-
Poul vred på gashandtaget. I de ga småbilar och några amerikanare marks viktigaste exportvaror var
längsta uppförsbackarna kanske från 50-talet, exklusiviteter i Dan- lantbruksprodukter och den vikti-
hastigheten var 70 km/h men på mark. På motorcykelsidan gavs ett gaste exportmarknaden var Stor-
flat mark körde vi 80-85, inte representativt urval av de märken britannien. Den mest gynnade
dåligt för en 90 år gammal motor- som funnits på de danska vägarna, importlandet blev därmed också
cykel! Ett sommarminne så gott
som något: Poul för fullt skaft med
blå jacka, mc-väst, fladdrande
jeans och rödorange hjälm från
1970-talet och vi efter i sidovagns-
maskinen njutande i fulla drag!
Mitt leende gick minst från öra till
öra.
Startplatsen i Alinge låg vackert
belägen på en sluttning ner mot
Östersjön. Här märktes att det inte
var första gången man anordnade
ett rally! Man anmälde sig med det
startnummer man fått i brev några
veckor tidigare, blev snabbt visad
till den parkeringsruta som hade
rätt startnummer och kunde sedan
gå och hämta sina instruktioner,
nummerskylt och en kopp kaffe i Engelskt järn med danskt och tyskt i bakgrunden.
21