Page 15 - SNT_9
P. 15
bränsle, fet blandning, gör att för-
bränningsrester samlas i förbrän-
ningsrummet och på tändstiftet,
motorn ”sotar igen”.
Innan man ställer in förgasaren
skall tändningen stå riktigt. Den
intrikata frågan om tändinställning
skall vi ge oss på i ett kommande
nummer av tidningen! Det är också
svårt att få en bra förgasareinställ-
ning på en sliten motor eller om
ventilspelet är felaktigt.
Med förgasaren rengjord och rätt
sammansatt och med slitna delar
utbytta kan vi börja! Motorn skall
vara varmkörd, men inte över-
varm.
Om blandningen är mager tvekar
motorn på gaspådrag och hostar.
Blandningsnålen skall då höjas,
alltså längre in i trotteln.
Om blandningen är fet går motorn
ojämnt. Blandningsnålen skall då
sänkas, alltså längre ut från trot-
teln.
Det säger sig självt att detta inte
är så lätt utan vana, men på förga-
sarna utan tomgångssystem, alltså
’50, ’51-1 och ’51-2, är detta vad
man har att manipulera med. Men
ännu en kontrollmöjlighet finns.
När inställningen är så bra man
tror att den kan bli, låter man
motorn gå på låg tomgång. Tom-
gångshastigheten ställs in med
skruven på trottelhusets undersida.
Snitt genom förgasare ’53 på samma sätt som bilden av ’38 på föregåen- Om man så lossar röret för vev-
de sida. Nålhållarens konstruktion som en liten kolv i trotteln framgår. husventilationen skall motorn fort-
Siffrorna anger ritningsnummer. Från Fisker & Nielsens ritning G-8710-4. sätta gå på tomgång, eventuellt
DNTs CD Konstruktionstegninger, Disc nr. 1. efter en liten tvekan eller gå ner
något i varv. Om den stannar är
blandningen för mager och om den
På förgasare ’38 sätter man nålen i ren. Justera om detta inte stäm- ökar i varv är blandningen för fet.
det mellersta av de tre lägena. mer, men var försiktig! Om du inte För att inte riskera att få för mager
är säker på hur du skall göra så blandning gör det inte något om
På ’50, ’51-1 och ’51-2 sätts nålen lämna det till någon som kan. Kon- motorvarvet ökar en liten aning
så att den är ½ varv med ställskru- trollera också styrskruven i trottel- när man tar bort vevhusventila-
ven innanför trottelns nedre kant. husets sida, trotteln skall inte kun- tionsröret! Förgasarna utan tom-
På ’50 motsvarar detta fyra steg på na rotera. gångssystem är svåra att ställa in!
sifferskalan.
En inställning av förgasaren går ut Sedan finmanipulerar man med
På förgasare ’53 monterar man på att justera förhållandet luft/ tomgångsluftskruven på de förga-
nålen så att dess hållare sitter 1 bensin i insugsgasblandningen. sare där det finns en sådan, alltså
mm innanför trottelns nedre kant. Felaktigt blandningsförhållande ’38 och ’53 (repetition är all kun-
Detta motsvarar 1½ varv med medför dålig gång och motorpro- skaps moder!). Om motorn allmänt
ställskruven. blem, i värsta fall haveri! För går renare när man skruvar in
mycket luft, alltså mager bland- skruven, skall blandningen vara
På de två modellerna med facett- ning, medför att motorn blir för fetare. Tomgångsluftskruven mins-
slipad nål, ’51-2 och ’53 sitter varm och att ventiler kan brännas kar ju mängden luft när den skru-
nålen i en liten hållare. Nålen skall eller att det till och med kan brän- vas in, alltså gör den blandningen
sticka ut 28,5-30 mm från hålla- na hål i kolvtoppen. För mycket fetare. Det vill säga man kan pröva
15