Page 15 - SNT_9
P. 15

bränsle, fet blandning, gör att för-
                                                                               bränningsrester samlas i förbrän-
                                                                               ningsrummet och på tändstiftet,
                                                                               motorn ”sotar igen”.

                                                                               Innan man ställer in förgasaren
                                                                               skall tändningen stå riktigt. Den
                                                                               intrikata frågan om tändinställning
                                                                               skall vi ge oss på i ett kommande
                                                                               nummer av tidningen! Det är också
                                                                               svårt att få en bra förgasareinställ-
                                                                               ning på en sliten motor eller om
                                                                               ventilspelet är felaktigt.

                                                                               Med förgasaren rengjord och rätt
                                                                               sammansatt och med slitna delar
                                                                               utbytta kan vi börja! Motorn skall
                                                                               vara varmkörd, men inte över-
                                                                               varm.

                                                                               Om blandningen är mager tvekar
                                                                               motorn på gaspådrag och hostar.
                                                                               Blandningsnålen skall då höjas,
                                                                               alltså längre in i trotteln.

                                                                               Om blandningen är fet går motorn
                                                                               ojämnt. Blandningsnålen skall då
                                                                               sänkas, alltså längre ut från trot-
                                                                               teln.

                                                                               Det säger sig självt att detta inte
                                                                               är så lätt utan vana, men på förga-
                                                                               sarna utan tomgångssystem, alltså
                                                                               ’50, ’51-1 och ’51-2, är detta vad
                                                                               man har att manipulera med. Men
                                                                               ännu en kontrollmöjlighet finns.
                                                                               När inställningen är så bra man
                                                                               tror att den kan bli, låter man
                                                                               motorn gå på låg tomgång. Tom-
                                                                               gångshastigheten ställs in med
                                                                               skruven på trottelhusets undersida.
        Snitt genom förgasare ’53 på samma sätt som bilden av ’38 på föregåen-  Om man så lossar röret för vev-
        de sida. Nålhållarens konstruktion som en liten kolv i trotteln framgår.   husventilationen skall motorn fort-
        Siffrorna anger ritningsnummer. Från Fisker & Nielsens ritning G-8710-4.   sätta gå på tomgång, eventuellt
        DNTs CD Konstruktionstegninger, Disc nr. 1.                            efter en liten tvekan eller gå ner
                                                                               något i varv. Om den stannar är
                                                                               blandningen för mager och om den
        På förgasare ’38 sätter man nålen i   ren. Justera om detta inte stäm-  ökar i varv är blandningen för fet.
        det mellersta av de tre lägena.     mer, men var försiktig! Om du inte   För att inte riskera att få för mager
                                            är säker på hur du skall göra så   blandning gör det inte något om
        På ’50, ’51-1 och ’51-2 sätts nålen   lämna det till någon som kan. Kon-  motorvarvet ökar en liten aning
        så att den är ½ varv med ställskru-  trollera också styrskruven i trottel-  när man tar bort vevhusventila-
        ven innanför trottelns nedre kant.   husets sida, trotteln skall inte kun-  tionsröret! Förgasarna utan tom-
        På ’50 motsvarar detta fyra steg på   na rotera.                       gångssystem är svåra att ställa in!
        sifferskalan.
                                            En inställning av förgasaren går ut   Sedan finmanipulerar man med
        På förgasare ’53 monterar man       på att justera förhållandet luft/  tomgångsluftskruven på de förga-
        nålen så att dess hållare sitter 1   bensin i  insugsgasblandningen.   sare där det finns en sådan, alltså
        mm innanför trottelns nedre kant.   Felaktigt blandningsförhållande    ’38 och ’53 (repetition är all kun-
        Detta motsvarar 1½ varv med         medför dålig gång och motorpro-    skaps moder!). Om motorn allmänt
        ställskruven.                       blem, i värsta fall haveri! För    går renare när man skruvar in
                                            mycket luft, alltså mager bland-   skruven, skall blandningen vara
        På de två modellerna med facett-    ning, medför att motorn blir för   fetare. Tomgångsluftskruven mins-
        slipad nål, ’51-2 och ’53 sitter    varm och att ventiler kan brännas   kar ju mängden luft när den skru-
        nålen i en liten hållare. Nålen skall   eller att det till och med kan brän-  vas in, alltså gör den blandningen
        sticka ut 28,5-30 mm från hålla-    na hål i kolvtoppen. För mycket    fetare. Det vill säga man kan pröva
                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20