Page 14 - SNT_9
P. 14

Första gången du gör detta upp-
          täcker du att flottören och flottör-
          nålen ramlar ur när du skruvat loss
          bottnen! Flottören är lätt att få dit,
          men flottörnålen skall ju på plats
          först och det klarar du inte under-
          ifrån. Så lägg i flottören, kolla så
          att den inte är bucklig eller full
          med bensin först för då måste det-
          ta åtgärdas, se nedan! Skruva fast
          botten på flottörhuset, ORDENT-
          LIGT! Fast nyckel 19 och ett riktigt
          tag! Du vill inte att bottnen skall
          lossna efter några mil och flottör
          och flottörnål skall dansa ut i väg-
          kanten! Flottörnålen då? Jo ta loss
          munstycket på toppen av flottör-
          huset nu (du har ju inte skruvat
          fast bensinledningen än, eller hur)
          och då stoppar du enkelt dit flot-
          törnålen, med spetsen upp förstås!

          Andra gången du behöver rensa ut
          flottörhuset, för det behöver du
          nog göra efter någon mil igen, tro
          mig, så kan du vara försiktig när
          du skruvar loss botten på flottör-
          huset. Håll kvar flottören med ett
          finger och håll därmed den och
          nålen på plats medan du häller ut
          och blåser rent skålen i bottnen.

          När du råkat ut för detta och tagit
          dig hem efter flera rensningar
          bestämmer du dig antagligen för
          två saker. Nu skall ett bensinfilter
          på och det är dags att göra rent
          hela förgasaren! Nu, om inte förr,
          är det bra att veta vilken typ av
          förgasare det sitter på din Nimbus!

          De olika förgasarmodellerna är
          lätta att demontera, det enda lilla
          tricket är väl hur man får ut tom-
          gångsmunstycket när det är loss-   Förgasare ’38 i genomskärning. Blå pilar visar bensinens väg. Kulan i kul-
          skruvat, en tandpetare eller spet-  ventilen har fallit bort. Tomgångsluftsystemet och tomgångshastighets-
          sad tändsticka gör jobbet! Sedan   skruven syns inte. Bilden från DNT Nimbusmuseums kartotek.
          är tryckluft ett bra hjälpmedel för
          att få rent kanaler och munstyck-
          en. Blås mot bensinens flödesrikt-  på de senare modellerna skall     om hålet varit på annan plats än i
          ning så går det lättast. Var försik-  fiberplattan vända uppåt! Tom-  lödskarven så lagas givetvis även
          tig med tryckluft på flottören, den   gångsluftmunstycket skruvas i bot-  detta! Gör inte flottören för tung,
          kan implodera om du får en direkt-  ten så att det sitter, men dra inte   då blir blandningen för fet och mo-
          träff  med tryckluftstrålen! På en   sönder det med skruvmejseln!     torn går dåligt! Riktig vikt är 16 g.
          sliten förgasare kan nytt tom-
          gångsluftmunstycke behövas samt    Innan du sätter i flottören så skaka   Grundinställningen för tomgångs-
          en ny blandningsnål. Se till att få   den! Om det skvalpar har den ett   luftskruven är att den först skruvas
          rätt nål till din förgasare bara!   hål och detta måste lagas. Öppna   i botten och sedan skruvas tillbaka
          Även spelet mellan trottel och trot-  halvorna med hjälp av en lödkolv   1½ varv, det gäller modellerna ’38
          telhus kan vara för stort så att för-  eller varmluftpistol eventuellt. Men   och ’53 – på de andra finns det ju
          gasaren suger luft i mellanrummet.   var försiktig, kraftig uppvärmning   inget tomgångssystem! Grund-
                                             kan medföra explosion av över-     inställningen för blandningsnålens
          När man monterar förgasaren igen   trycket. ANVÄND INTE ÖPPEN         läge i trotteln är olika på de olika
          är det viktigt att accelerationspum-  LÅGA! Det som skvalpar är ju ben-  förgasarna eftersom det är en av
          pens kolv vänds rätt! På förgasare   sin! När flottören är tömd löds den   de saker som förändras under
          ’38 skall kulventilen vara uppåt och   igen med sparsamt med lödtenn,   åren.
                                                         14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19