Page 14 - SNT_9
P. 14
Första gången du gör detta upp-
täcker du att flottören och flottör-
nålen ramlar ur när du skruvat loss
bottnen! Flottören är lätt att få dit,
men flottörnålen skall ju på plats
först och det klarar du inte under-
ifrån. Så lägg i flottören, kolla så
att den inte är bucklig eller full
med bensin först för då måste det-
ta åtgärdas, se nedan! Skruva fast
botten på flottörhuset, ORDENT-
LIGT! Fast nyckel 19 och ett riktigt
tag! Du vill inte att bottnen skall
lossna efter några mil och flottör
och flottörnål skall dansa ut i väg-
kanten! Flottörnålen då? Jo ta loss
munstycket på toppen av flottör-
huset nu (du har ju inte skruvat
fast bensinledningen än, eller hur)
och då stoppar du enkelt dit flot-
törnålen, med spetsen upp förstås!
Andra gången du behöver rensa ut
flottörhuset, för det behöver du
nog göra efter någon mil igen, tro
mig, så kan du vara försiktig när
du skruvar loss botten på flottör-
huset. Håll kvar flottören med ett
finger och håll därmed den och
nålen på plats medan du häller ut
och blåser rent skålen i bottnen.
När du råkat ut för detta och tagit
dig hem efter flera rensningar
bestämmer du dig antagligen för
två saker. Nu skall ett bensinfilter
på och det är dags att göra rent
hela förgasaren! Nu, om inte förr,
är det bra att veta vilken typ av
förgasare det sitter på din Nimbus!
De olika förgasarmodellerna är
lätta att demontera, det enda lilla
tricket är väl hur man får ut tom-
gångsmunstycket när det är loss- Förgasare ’38 i genomskärning. Blå pilar visar bensinens väg. Kulan i kul-
skruvat, en tandpetare eller spet- ventilen har fallit bort. Tomgångsluftsystemet och tomgångshastighets-
sad tändsticka gör jobbet! Sedan skruven syns inte. Bilden från DNT Nimbusmuseums kartotek.
är tryckluft ett bra hjälpmedel för
att få rent kanaler och munstyck-
en. Blås mot bensinens flödesrikt- på de senare modellerna skall om hålet varit på annan plats än i
ning så går det lättast. Var försik- fiberplattan vända uppåt! Tom- lödskarven så lagas givetvis även
tig med tryckluft på flottören, den gångsluftmunstycket skruvas i bot- detta! Gör inte flottören för tung,
kan implodera om du får en direkt- ten så att det sitter, men dra inte då blir blandningen för fet och mo-
träff med tryckluftstrålen! På en sönder det med skruvmejseln! torn går dåligt! Riktig vikt är 16 g.
sliten förgasare kan nytt tom-
gångsluftmunstycke behövas samt Innan du sätter i flottören så skaka Grundinställningen för tomgångs-
en ny blandningsnål. Se till att få den! Om det skvalpar har den ett luftskruven är att den först skruvas
rätt nål till din förgasare bara! hål och detta måste lagas. Öppna i botten och sedan skruvas tillbaka
Även spelet mellan trottel och trot- halvorna med hjälp av en lödkolv 1½ varv, det gäller modellerna ’38
telhus kan vara för stort så att för- eller varmluftpistol eventuellt. Men och ’53 – på de andra finns det ju
gasaren suger luft i mellanrummet. var försiktig, kraftig uppvärmning inget tomgångssystem! Grund-
kan medföra explosion av över- inställningen för blandningsnålens
När man monterar förgasaren igen trycket. ANVÄND INTE ÖPPEN läge i trotteln är olika på de olika
är det viktigt att accelerationspum- LÅGA! Det som skvalpar är ju ben- förgasarna eftersom det är en av
pens kolv vänds rätt! På förgasare sin! När flottören är tömd löds den de saker som förändras under
’38 skall kulventilen vara uppåt och igen med sparsamt med lödtenn, åren.
14