Page 30 - SNT_7
P. 30

Vakummetern, ett universalinstrument för motordiagnos?

        I insugningsröret på de topplock    om en motor har en kombination     alls berört i handboken Håndbog
        som suttit på den danska militä-    av fel? Flera av de fel som exemp-  for hærens motorförere. För att
        rens Nimbussar finns ofta en propp   lifieras på bilderna finns det också   förstå det måste vi förklara lite av
        som är skruvad i ett hål mellan     betydligt enklare sätt att diagnosti-  den danska militärens organisa-
        cylinder tre och fyra. Hålet är upp-  cera för den erfarne.            tion, som i grunddragen naturligt-
        taget för anslutningen av en                                           vis inte var så väsenskild från den
        vakummeter för diagnos av           Hur, och i vilken utsträckning an-  svenska.
        motorns skick. Proppen syns på      vändes då vakummetern på Nim-
        topplocket på bilden här bredvid    busmotorerna av den danska mili-   Militär organisation bygger på in-
        och även på Lars Stenbergs motor    tären? Ja de flesta värnpliktiga an-  delning i hierarkiska nivåer, man
        i reportaget på sidan 16.           vände den inte alls och mc-förarna   kan tala om trappstegsuppbygg-
                                            var bland dessa. Ämnet finns inte   nad. På danska och flera andra
        Användningen av en vakummeter
        för motordiagnos var populärt un-
        der 1960– och 1970-talen men säl-
        lan tidigare. Den svenske motor-
        gurun från 1920-talet, kapten John
        Néren nämner inte instrumentet i
        sin Motorencyklopedi. Lika lite
        finns det med i Svend Taarnhøjs
        handbok Motorcykler från 1948 el-
        ler i Demant-Hansens Motorcyklen
        teori og praksis från 1952. Där-
        emot finns ett avsnitt om vakum-
        meterprov i förlaget Tekno’s bok
        Förgasarmotorer för bilar från
        1952.

        Enligt tillverkarens broschyrer är
        vakummetern naturligtvis ett fan-
        tastiskt instrument. Man kan av-
        läsa ventilernas kondition, kolv-
        ringarnas täthet, tändinställningen,
        förgasarinställningen och utblås-
        ningssystemets kondition. Konsten
        är bara att avläsa mätaren rätt!
        För att lyckas med det finns nog-
        granna instruktioner i det häfte
        som följde med vakummetern vid
        köpet. Samma instruktioner kan
        man hitta på nätet idag när man
        hittar sidor som handlar om
        vakummeterns förträfflighet. En av
        illustrationerna i Tekno’s För-
        gasarmotorer för bilar illustrerar
        möjligheterna, se bilden härintill!

        Det första man lär sig av instruk-
        tionshäftet är att vakummeterns
        sond skall sitta så snart efter för-
        gasaren som möjligt i insugnings-
        systemet. Den raden läste nog inte
        det danska försvaret! Sedan följer
        ett stort antal exempel på vad oli-
        ka visarkombinationer säger om
        motorns kondition. Dessa är alltså
        desamma som i Teknos bok. Läs
        och begrunda! Det förefaller svårt
        att tolka utslagen på ett riktigt sätt
        och skilja de olika utslagen från
        varandra, exempelvis att tolka
        skillnaden mellan tändningsfel och      Tolkning av vakummeterns visarutslag enligt Tekno’s Förgasar-
        förgasarinställningsfel. Hur blir det   motorer för bilar 1952.

                                                            30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35