Page 30 - SNT_7
P. 30
Vakummetern, ett universalinstrument för motordiagnos?
I insugningsröret på de topplock om en motor har en kombination alls berört i handboken Håndbog
som suttit på den danska militä- av fel? Flera av de fel som exemp- for hærens motorförere. För att
rens Nimbussar finns ofta en propp lifieras på bilderna finns det också förstå det måste vi förklara lite av
som är skruvad i ett hål mellan betydligt enklare sätt att diagnosti- den danska militärens organisa-
cylinder tre och fyra. Hålet är upp- cera för den erfarne. tion, som i grunddragen naturligt-
taget för anslutningen av en vis inte var så väsenskild från den
vakummeter för diagnos av Hur, och i vilken utsträckning an- svenska.
motorns skick. Proppen syns på vändes då vakummetern på Nim-
topplocket på bilden här bredvid busmotorerna av den danska mili- Militär organisation bygger på in-
och även på Lars Stenbergs motor tären? Ja de flesta värnpliktiga an- delning i hierarkiska nivåer, man
i reportaget på sidan 16. vände den inte alls och mc-förarna kan tala om trappstegsuppbygg-
var bland dessa. Ämnet finns inte nad. På danska och flera andra
Användningen av en vakummeter
för motordiagnos var populärt un-
der 1960– och 1970-talen men säl-
lan tidigare. Den svenske motor-
gurun från 1920-talet, kapten John
Néren nämner inte instrumentet i
sin Motorencyklopedi. Lika lite
finns det med i Svend Taarnhøjs
handbok Motorcykler från 1948 el-
ler i Demant-Hansens Motorcyklen
teori og praksis från 1952. Där-
emot finns ett avsnitt om vakum-
meterprov i förlaget Tekno’s bok
Förgasarmotorer för bilar från
1952.
Enligt tillverkarens broschyrer är
vakummetern naturligtvis ett fan-
tastiskt instrument. Man kan av-
läsa ventilernas kondition, kolv-
ringarnas täthet, tändinställningen,
förgasarinställningen och utblås-
ningssystemets kondition. Konsten
är bara att avläsa mätaren rätt!
För att lyckas med det finns nog-
granna instruktioner i det häfte
som följde med vakummetern vid
köpet. Samma instruktioner kan
man hitta på nätet idag när man
hittar sidor som handlar om
vakummeterns förträfflighet. En av
illustrationerna i Tekno’s För-
gasarmotorer för bilar illustrerar
möjligheterna, se bilden härintill!
Det första man lär sig av instruk-
tionshäftet är att vakummeterns
sond skall sitta så snart efter för-
gasaren som möjligt i insugnings-
systemet. Den raden läste nog inte
det danska försvaret! Sedan följer
ett stort antal exempel på vad oli-
ka visarkombinationer säger om
motorns kondition. Dessa är alltså
desamma som i Teknos bok. Läs
och begrunda! Det förefaller svårt
att tolka utslagen på ett riktigt sätt
och skilja de olika utslagen från
varandra, exempelvis att tolka
skillnaden mellan tändningsfel och Tolkning av vakummeterns visarutslag enligt Tekno’s Förgasar-
förgasarinställningsfel. Hur blir det motorer för bilar 1952.
30