Page 31 - SNT_7
P. 31
Nimbusmuséets registerkort till topplocket med en
propp för vakummeter i insuget. Samlingarna i muséet Vakummetern ovan kommer från A/S Fisker & Nielsen,
tillhör klubben Danmarks Nimbus Touring. Visst vore men det finns inga säkra belägg för att den har hört
det spännande och intressant om vi som medlemmar hemma i motorcykelavdelningen. I mina ögon är den i
kunde se dessa registerkort digitalt när vi loggar in på utförandet yngre än 1950-talet, men det är en subjek-
klubbens hemsida! tiv synpunkt! Varför har den inget tillverkarnamn?
språk, men ej svenska, använder men inte större motorarbeten. Tage Johansen, ägare av Fyns
man ordet echelon, som just bety- Snarast sorterade de fordonen till Nimbus, utbildades till mekaniker
der trappsteg. nästa nivå, det vill säga: på Nimbussens efterföljare i mili-
tärväsendet, BSA. Han kan berätta
Det lägsta steget i alla militära hie- 3. echelon regimentsværkstedet. att vakummetern fanns med i läro-
rarkier är den enskilde soldaten, i Det var först här, på regements- böckerna och också var relativt po-
det här fallet föraren av en motor- nivån som man hade en vakumme- pulär på många civila verkstäder,
cykel eller bil. Den soldatens upp- ter för felsökning. men att man var mera skeptisk på
gift i fordonsunderhållet var endast den militära sidan. Kanske var det
det som på svensk militäriska kal- Motorrenoveringar överlät man till så att användningen av mätaren
lades tillsyn före och efter körning. civila verkstäder. Under 1930-50- var något som kom uppifrån i or-
Det vill säga kontrollera att det talen fanns det flera auktoriserade ganisationen men att man på lägre
fanns olja i motorn, bensin i tanken verkstäder som utförde detta, nivåer inte trodde på tanken. Pla-
och vatten i kylaren (om sådan inklusive Fisker & Nielsen i Köpen- ceringen av hålet för mätaren,
fanns) samt att belysning och hamn. Under senare år, 1960–70 mellan cylinder 3 och 4 på insuget
bromsar fungerade. Plus att han talen var Midtjysk cylinderservice på Nimbus verkar också vara gjord
naturligtvis skulle vara varsam och en stor aktör. pliktskyldigast.
uppmärksam på hur fordonet upp-
förde sig! Detta förklarar varför de soldater Enligt Tage kan man möjligtvis an-
som körde Nimbus under värnplik- vända instrumentet för att ställa
Nästa ”steg” eller på danska, 1 ten inte känner till vakummetern förgasaren så att man får ett så
echelon, var kompagni-, batteri- och varför den inte finns med i stort undertryck som möjligt i insu-
eller eskadronmekanikeren. På Håndbog for Hærens motorførere, get, men det är inte något särskilt
svenska är vi då på kompaninivå. det var fel nivå helt enkelt! effektivt instrument och han är
Mekanikern på denna nivå utförde tveksam till om det verkligen an-
enkla reparationer, däckbyte, åt- Ovanstående resonemang gäller vändes i någon större omfattning.
gärdade enkla elfel och liknande. fredsorganisationen, hur man tänkt
att det skulle fungera i en krigs-
2. echelon är afdelings- eller situation är ovisst, troligen flytta- Förutom omnämnd litteratur har Knud
bataillonsværkstedet. De utförde des då arbetsuppgifterna ner minst Jørgensen, Tage Johansen, John Carl-
lite mera komplicerade uppgifter en våning i hierarkierna! sen och Lars Nilsson bidragit med kun-
skaper och synpunkter.
31