Page 31 - SNT_7
P. 31

Nimbusmuséets registerkort till topplocket med en
          propp för vakummeter i insuget. Samlingarna i muséet   Vakummetern ovan kommer från A/S Fisker & Nielsen,
          tillhör klubben Danmarks Nimbus Touring. Visst vore   men det finns inga säkra belägg för att den har hört
          det spännande och intressant om vi som medlemmar    hemma i motorcykelavdelningen. I mina ögon är den i
          kunde se dessa registerkort digitalt när vi loggar in på   utförandet yngre än 1950-talet, men det är en subjek-
          klubbens hemsida!                                   tiv synpunkt! Varför har den inget tillverkarnamn?

          språk, men ej svenska, använder    men inte större motorarbeten.      Tage Johansen, ägare av Fyns
          man ordet  echelon, som just bety-  Snarast sorterade de fordonen till   Nimbus, utbildades till mekaniker
          der trappsteg.                     nästa nivå, det vill säga:         på Nimbussens efterföljare i mili-
                                                                                tärväsendet, BSA. Han kan berätta
          Det lägsta steget i alla militära hie-  3. echelon regimentsværkstedet.   att vakummetern fanns med i läro-
          rarkier är den enskilde soldaten, i   Det var först här, på regements-  böckerna och också var relativt po-
          det här fallet föraren av en motor-  nivån som man hade en vakumme-   pulär på många civila verkstäder,
          cykel eller bil.  Den soldatens upp-  ter för felsökning.             men att man var mera skeptisk på
          gift i fordonsunderhållet var endast                                  den militära sidan. Kanske var det
          det som på svensk militäriska kal-  Motorrenoveringar överlät man till   så att användningen av mätaren
          lades tillsyn före och efter körning.   civila verkstäder. Under 1930-50-  var något som kom uppifrån i or-
          Det vill säga kontrollera att det   talen fanns det flera auktoriserade   ganisationen men att man på lägre
          fanns olja i motorn, bensin i tanken   verkstäder som utförde detta,   nivåer inte trodde på tanken. Pla-
          och vatten i kylaren (om sådan     inklusive Fisker & Nielsen i Köpen-  ceringen av hålet för mätaren,
          fanns) samt att belysning och      hamn. Under senare år, 1960–70     mellan cylinder 3 och 4 på insuget
          bromsar fungerade. Plus att han    talen var Midtjysk cylinderservice   på Nimbus verkar också vara gjord
          naturligtvis skulle vara varsam och   en stor aktör.                  pliktskyldigast.
          uppmärksam på hur fordonet upp-
          förde sig!                         Detta förklarar varför de soldater   Enligt Tage kan man möjligtvis an-
                                             som körde Nimbus under värnplik-   vända instrumentet för att ställa
          Nästa ”steg” eller på danska, 1    ten inte känner till vakummetern   förgasaren så att man får ett så
          echelon, var kompagni-, batteri-   och varför den inte finns med i    stort undertryck som möjligt i insu-
          eller eskadronmekanikeren. På      Håndbog for Hærens motorførere,    get, men det är inte något särskilt
          svenska är vi då på kompaninivå.   det var fel nivå helt enkelt!      effektivt instrument och han är
          Mekanikern på denna nivå utförde                                      tveksam till om det verkligen an-
          enkla reparationer, däckbyte, åt-  Ovanstående resonemang gäller      vändes i någon större omfattning.
          gärdade enkla elfel och liknande.   fredsorganisationen, hur man tänkt
                                             att det skulle fungera i en krigs-
          2. echelon är afdelings- eller     situation är ovisst, troligen flytta-  Förutom omnämnd litteratur har Knud
          bataillonsværkstedet. De utförde   des då arbetsuppgifterna ner minst   Jørgensen, Tage Johansen, John Carl-
          lite mera komplicerade uppgifter   en våning i hierarkierna!          sen och Lars Nilsson bidragit med kun-
                                                                                skaper och synpunkter.

                                                            31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36