Page 20 - SNT_5
P. 20
Kamaxelsmörjning
Kajs artikel härintill, med episoden om hans
Nimbus som hade skurna lager till kamaxeln
vid inköpet, får mig att tänka på en av Sten
Weidingers käpphästar. Sten skriver sedan
många år om Nimbusteknik och reparations-
metoder i DNTs tidning Nimbus tidende. Rubri-
ken är Skruestikken, vilket på svenska blir
Skruvstycket. Till vardags arbetar Sten i verk-
staden hos Aarhus Nimbus, så han har erfa-
renheten och har sett de flesta möjliga och
omöjliga fel på Nimbus typ C.
Ett fel som Sten har tagit upp flera gånger är
just detta att man oavsiktligt sätter igen olje-
kanalen till kamaxelhuset.
Kamaxeln är ju lagrad på två ställen i kam-
axelhuset och dessa lager är trycksmorda.
Två Nimbus-kompisar i Dalarna. Till vänster Oljan till och från kamaxelhuset går i oljeröret
Lars Stenberg med en "pensionerad" militär på motorns vänstra sida framme vid sidan av
Nimbus (kan det möjligtvis vara en av dem generatorn. Detta rör består av ett smalt inre
som jag hade roligt tillsammans med under rör som är tryckröret från oljepumpen till kam-
1960 - 61 som MP soldat?) och till höger Leif axellagren och så det yttre returröret. Vid
Gising med Nimbus 1936. anslutningen till kamaxelhuset skall det sitta
en papperspackning med ett stort hål för retur-
oljan och ovanför detta ett litet ovalt hål för
Jag hade vid den tiden (1982) ingen aning om tryckledningen. Det var detta lilla hål som
att det fanns en motorcykelklubb med med- motorcykelns förre ägare glömt göra när han
lemmar som hade som sitt intresse att bevara gjorde packningen själv! Resultatet kan bara
och köra gamla motorcyklar, men en dag då bli ett, ingen olja till kamaxeln gör att lagren
jag var ute och åkte träffade jag tillfälligtvis skär med risk för skador även på kamaxel och
några entusiaster som var medlemmar i Motor- vipparmar. Dyrt, besvärligt och onödigt.
cykelhistoriska Klubbens Västerbergslags-
avdelning. Snart blev jag medlem i denna Det som Sten särskilt brukar varna för i detta
klubb och min enkla ambition att skaffa Nim- sammanhang är att använda flytande packning
bussen för egna åkturer svällde plötsligt till en på denna plats. När man skruvar fast oljeröret
omfattande hobby med tillfälle att träffa lika- är det mycket lätt hänt att den flytande pack-
sinnade kamrater. ningen mer eller mindre sätter igen oljetrycks-
röret. Resultatet blir givetvis detsamma — ing-
Mitt första rally åkte jag med Nimbussen redan en olja till kamaxelhuset med snart förfärande
med Mälardalsrallyt i 1982, och sedan har det resultat!
blivit många aktiviteter inom klubben, bland
annat som kassör i 14 år, biträdande tävlings-
ledare vid Hedemora TT minnesloppen, där jag
hade äran i 1993 att ha hand om Geoff Duke
och Kent Kavanagh, samt många andra arran-
gemang tillsammans med trevliga kamrater.
Ännu är inte det roliga förbi utan det initiativ
som Lasse Wallin nu tagit med att lansera
Svenska Nimbus-tidningen är ännu en händel-
se som stimulerar och hjälper till att vidga
horisonten inom vår hobby.
Oljeröret från motorsidan. Det minsta
hålet är viktigt!
20