Page 20 - SNT_5
P. 20

Kamaxelsmörjning


                                                              Kajs artikel härintill, med episoden om hans
                                                              Nimbus som hade skurna lager till kamaxeln
                                                              vid inköpet, får mig att tänka på en av Sten
                                                              Weidingers käpphästar. Sten skriver sedan
                                                              många år om Nimbusteknik och reparations-
                                                              metoder i DNTs tidning Nimbus tidende. Rubri-
                                                              ken är Skruestikken, vilket på svenska blir
                                                              Skruvstycket. Till vardags arbetar Sten i verk-
                                                              staden hos Aarhus Nimbus, så han har erfa-
                                                              renheten och har sett de flesta möjliga och
                                                              omöjliga fel på Nimbus  typ C.

                                                              Ett fel som Sten har tagit upp flera gånger är
                                                              just detta att man oavsiktligt sätter igen olje-
                                                              kanalen till kamaxelhuset.

                                                              Kamaxeln är ju lagrad på två ställen i kam-
                                                              axelhuset och dessa lager är trycksmorda.
                Två Nimbus-kompisar i Dalarna. Till vänster   Oljan till och från kamaxelhuset går i oljeröret
                Lars Stenberg med en "pensionerad" militär    på motorns vänstra sida framme vid sidan av
                Nimbus (kan det möjligtvis vara en av dem     generatorn. Detta rör består av ett smalt inre
                som jag hade roligt tillsammans med under     rör som är tryckröret från oljepumpen till kam-
                1960 - 61 som MP soldat?) och till höger Leif   axellagren och så det yttre returröret. Vid
                Gising med Nimbus 1936.                       anslutningen till kamaxelhuset skall det sitta
                                                              en papperspackning med ett stort hål för retur-
                                                              oljan och ovanför detta ett litet ovalt hål för
                 Jag hade vid den tiden (1982) ingen aning om   tryckledningen. Det var detta lilla hål som
                att det fanns en motorcykelklubb med med-     motorcykelns förre ägare glömt göra när han
                lemmar som hade som sitt intresse att bevara   gjorde packningen själv! Resultatet kan bara
                och köra gamla motorcyklar, men en dag då     bli ett, ingen olja till kamaxeln gör att lagren
                jag var ute och åkte träffade jag tillfälligtvis   skär med risk för skador även på kamaxel och
                några entusiaster som var medlemmar i Motor-  vipparmar. Dyrt, besvärligt och onödigt.
                cykelhistoriska Klubbens Västerbergslags-
                avdelning. Snart blev jag medlem i denna      Det som Sten särskilt brukar varna för i detta
                klubb och min enkla ambition att skaffa Nim-  sammanhang är att använda flytande packning
                bussen för egna åkturer svällde plötsligt till en   på denna plats. När man skruvar fast oljeröret
                omfattande hobby med tillfälle att träffa lika-  är det mycket lätt hänt att den flytande pack-
                sinnade kamrater.                             ningen mer eller mindre sätter igen oljetrycks-
                                                              röret. Resultatet blir givetvis detsamma — ing-
                Mitt första rally åkte jag med Nimbussen redan   en olja till kamaxelhuset med snart förfärande
                med Mälardalsrallyt i 1982, och sedan har det   resultat!
                blivit många aktiviteter inom klubben, bland
                annat som kassör i 14 år, biträdande tävlings-
                ledare vid Hedemora TT minnesloppen, där jag
                hade äran i 1993 att ha hand om Geoff Duke
                och Kent Kavanagh, samt många andra arran-
                gemang tillsammans med trevliga kamrater.

                Ännu är inte det roliga förbi utan det initiativ
                som Lasse Wallin nu tagit med att lansera
                Svenska Nimbus-tidningen är ännu en händel-
                se som stimulerar och hjälper till att vidga
                horisonten inom vår hobby.







                                                                  Oljeröret från motorsidan. Det minsta
                                                                  hålet är viktigt!

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22