Page 16 - SNT_5
P. 16

Lönen från arbetet med Long John skulle generera till en moped vid 16 års ålder för att senare
                bytas till en MC när man blev 18 år. Gissa om man var avundsjuk på min arbetsgivare som åkte
                Nimbus med flaksidovagn och jag fick trampa på ”Long John”.


                omkring en Nimbus om att ”Kakelugnsröret”     och jag fick förmånen att få sitta bakpå de 25
                från 1919 hade bakhjulsfjädring medan den     kilometer från Fredericia ut till Vejle. Det var
                här nyare modellen från trettiotalet nu hade   högtid för mig.
                stel ram. En av gubbarna menade det var ett
                tekniskt tillbakasteg att ta bort bakhjulfjäd-
                ringen, men han fick snabbt svar av en annan   En mellanperiod med en Diesella moped
                av gubbarna som sa att bakhjulsfjädring var   och Triumph Thunderbird.
                något alldeles onödigt nu då alla vägar var   Då jag blev sexton år 1954 hade jag sparat
                asfalterade. (I Danmark)                      ihop till en moped. En Diesella med motorn
                                                              placerad vid vevpartiet. Med den företog jag
                Första gång jag fick köra en Nimbus själv var   och min kompis en för den tiden anmärknings-
                hos en mejeriaffär, där jag på morgonen innan   värd semestertur från Fredericia i Danmark till
                skolan började, körde ut mjölk till kunderna på   Forsbacka i Sverige.
                en ”Long John” trampcykel. (Mjölk var färsk-
                vara och, därför levererades den utanför kun-  Vid arton års ålder 1956 hade jag sparat ihop
                dernas entrédörrar punktligt alla dagar året   till en motorcykel, men någon ny kunde jag
                om, (dock inte 4 dagar per år, påsk och jul fick   inte få köpa, därtill behövdes en så kallad
                man lämna dubbel portion dagen innan).  Äga-  inköpstillåtelse, och en sådan kunde man ännu
                ren till affären köpte en Nimbus med sidovagn   bara få om motorfordonet skulle användas till
                till sig själv och delade ut mjölken till de kun-  yrkesutövning. Nå väl, min far var på alerten
                der som bodde längst bort från affären. Jag   och en dag såg han en annons på en 6 år gam-
                fick trots min unga ålder då och då provköra   mal Triumph Thunderbird som vi åkte till
                Nimbussen, men det är preskriberat nu.        Haderslev och köpte. Nu var det ju min rela-
                                                              tion till Nimbus jag skulle berätta om, men det
                Nimbussen blev servad hos Mortensen i Vejle   blev Triumphen som blev mitt öde. Det var


                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21