Page 16 - SNT_5
P. 16
Lönen från arbetet med Long John skulle generera till en moped vid 16 års ålder för att senare
bytas till en MC när man blev 18 år. Gissa om man var avundsjuk på min arbetsgivare som åkte
Nimbus med flaksidovagn och jag fick trampa på ”Long John”.
omkring en Nimbus om att ”Kakelugnsröret” och jag fick förmånen att få sitta bakpå de 25
från 1919 hade bakhjulsfjädring medan den kilometer från Fredericia ut till Vejle. Det var
här nyare modellen från trettiotalet nu hade högtid för mig.
stel ram. En av gubbarna menade det var ett
tekniskt tillbakasteg att ta bort bakhjulfjäd-
ringen, men han fick snabbt svar av en annan En mellanperiod med en Diesella moped
av gubbarna som sa att bakhjulsfjädring var och Triumph Thunderbird.
något alldeles onödigt nu då alla vägar var Då jag blev sexton år 1954 hade jag sparat
asfalterade. (I Danmark) ihop till en moped. En Diesella med motorn
placerad vid vevpartiet. Med den företog jag
Första gång jag fick köra en Nimbus själv var och min kompis en för den tiden anmärknings-
hos en mejeriaffär, där jag på morgonen innan värd semestertur från Fredericia i Danmark till
skolan började, körde ut mjölk till kunderna på Forsbacka i Sverige.
en ”Long John” trampcykel. (Mjölk var färsk-
vara och, därför levererades den utanför kun- Vid arton års ålder 1956 hade jag sparat ihop
dernas entrédörrar punktligt alla dagar året till en motorcykel, men någon ny kunde jag
om, (dock inte 4 dagar per år, påsk och jul fick inte få köpa, därtill behövdes en så kallad
man lämna dubbel portion dagen innan). Äga- inköpstillåtelse, och en sådan kunde man ännu
ren till affären köpte en Nimbus med sidovagn bara få om motorfordonet skulle användas till
till sig själv och delade ut mjölken till de kun- yrkesutövning. Nå väl, min far var på alerten
der som bodde längst bort från affären. Jag och en dag såg han en annons på en 6 år gam-
fick trots min unga ålder då och då provköra mal Triumph Thunderbird som vi åkte till
Nimbussen, men det är preskriberat nu. Haderslev och köpte. Nu var det ju min rela-
tion till Nimbus jag skulle berätta om, men det
Nimbussen blev servad hos Mortensen i Vejle blev Triumphen som blev mitt öde. Det var
16