Page 15 - SNT_5
P. 15

Far och mor återupplever glädjen med en att åka MC på en hyrd trettio-
                           tals Nimbus i andra hälften av 1940 talet. Jag tror det var den första
                           Nimbus jag fick åka bakpå. Klädseln var den för tiden vanligaste. Regn-
                           rock och skinnstövlar. Hjälm var ett okänt begrepp på allmänna vägar
                           långt in på femtiotalet. Jag köpte min egen första hjälm 1956. Visst ser
                           de lyckliga ut på Nimbussen.

                med och fira friheten utomhus med alla gran-  portfirma i staden skaffade en röd Nimbus med
                nar och barn som var våra lekkompisar trots   stor lådförsedd gul sidovagn var nog himlen
                att det var sent för så små barn som vi var.   nära. Firman hade logo ”Byens Bude” och han
                                                              som fick nöjet att vara chaufför på cykeln döp-
                Efter kriget började en spännande tid. Optimis-  tes snart av oss till ”Jens Lyn”* (Jens blixt). Då
                men var stor och allt skulle nu bli möjligt bara   Jens Lyn kom farande upp genom stadens
                man hade ambitioner. De närmaste årtionden    huvudgata med sin Nimbus och hade sidovag-
                framöver var nog också den lyckligaste tiden   nen uppe i luften stod vi smågrabbar och
                som varit.                                    gapade av beundran.

                Undangömda bilar och motorcyklar började så   Privatpersoner som tagit fram sina undangöm-
                småningom att komma fram igen, men det        da motorcyklar fick vänta längre på bensin,
                skulle dröja ett bra tag innan gasgeneratorerna   men då de fick den var det fest. Många som
                försvann på bilarna och motorcyklarna vakna-  inte hade motorfordon själva var väldigt sugna
                de till liv. Först då den ransonerade bensinen   på att komma ut och åka, detta upptäcktes
                dök upp och man hade fått ransoneringskort    snart av dem som var ägare och en omfattan-
                som inköpsbevis kunde man höra de första      de inofficiell uthyrning av de gamla fordonen
                Nimbussarna surra i gatorna. Vi smågrabbar    satte igång under ett antal år framöver.
                var av någon anledning bitna av allt i motor-
                fordonsväg som började låta, men då en trans-  Far och mor var naturligtvis också angelägna
                                                              om att få återuppleva ungdomens glädjer med
                                                              MC-åkning, och en dag kom far hem med en
                                                              gul Nimbus som han hyrd i staden. Nu skulle
                                                              han och mor ut och åka, men innan de gav sig
                                                              iväg skulle jag naturligtvis ha en tur med
                                                              honom. Ja- behöver jag säga det, det blev
                                                              lyckan för en entusiast.

                                                              Normaliseringen och utvecklandet gick framåt
                                                              och jag tog alla chanser till att komma nära
                                                              gubbar som höll på med motorfordon. Jag
                                                              lyssnade noga till deras resonemang. Vid ett
                                                              tillfälle resonerade ett gäng gubbar som stod

                                                                  *Jens Lyn var det danska namnet på en tecknad serie
                                                                  från USA. På svenska hette den Blixt Gordon!
                                                           15     Red.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20