Page 19 - SNT_5
P. 19

tog all tid och i nästen ett par decennier fanns
                det inte tid att tänka på motorcyklar. I slutet
                av 1970-talet hade situationen ändrats en del.
                Vi hade flyttat till en ny anställning i Dalarna,
                de äldsta barnen hade flugit ut och min yngsta
                grabb fick en 125 cc Yamaha motorcykel.
                Frugan och jag skulle en dag provköra denna
                motorcykel och uppleva gamla minnen. Den lil-
                la motorcykeln hade dock en del svårigheter
                att klara två vuxna människors vikt, men den
                gamla känslan från ungdomstiden då vi åkte
                tillsammans på ”Trajan” kom igen och det bör-
                jade uppstå en gemensam önskan efter att
                återuppleva gamla tider med en vuxen motor-
                cykel. Jag tänkte till en tid och började minnas
                min relation till Nimbus i barndomen och i det
                militära och tanken kom fram att det skulle
                vara just en Nimbus för att ge maximalt utby-
                te, men frågan var nu var man hittade en Nim-  Med Nimbus 2012. (Hjälmen är min första från
                bus.                                          1956.)


                Min blivande Nimbus fanns i min hemstad       Som tur var fanns det en speditionsfirma i Fre-
                Fredericia.                                   dericia (Julius Mortensen Shipping A/S). Här
                I april månad 1982 var vi som så ofta en tur   fick jag snabbt en smidig och professionell
                till min hemstad Fredericia för att besöka min   hjälp både med transporten av motorcykeln
                släkt, och naturligtvis skulle jag utnyttja chan-  hem till Dalarna och med formaliteterna
                sen till att snoka upp en Nimbus. Ännu får man   beträffande förtullningen, registreringen och
                som tur var konstatera att Nimbussen inte     andra praktiska åtgärder när motorcykeln så
                hade uppnått den nostalgiska status som den   småningom skulle få hemvist i Sverige. Kort
                senare snart skulle uppnå. Motorcykeln uppfat-  efter levererade ASG min Nimbus (renove-
                tades nu som ett något omodernt fordon som    ringsobjekt) hemma vid garaget i Smedje-
                dock kunde användas som bruksfordon om än i   backen i Dalarna.
                blygsam omfattning, därför var priset ännu i
                ett överkomligt läge.                         Väl hemma i garaget blev det fart på skruvan-
                                                              det. Nu var det bråttom för ivern att komma ut
                Jag besökte en MC-firma i staden som hade ett   och åka Nimbus var stor. Nimbussen plockades
                antal gamla motorcyklar i utställningsfönstret   ned i bitar och undersöktes. Jag fick snart klart
                bland annat en Nimbus. Jag undersökte denna   för mig att orsaken till problemet i kamaxel-
                MC noga och fick information om priset av för-  huset var att säljaren som själv hade gjort en
                säljaren, men jag tyckte nog att den i första   reparation av motorn hade med en felaktig
                omgång var dyr och sa att jag skulle tänka    packning stoppat oljeflödet till kamaxeln och
                över saken lite. Medan jag resonerade med     därför hade kamaxellagret skurit.
                försäljaren stod en kille i närheten och lyssna-
                de och då jag lämnade affären följde han med   Efter inventeringen av reservdelsbehovet kon-
                mig ut och frågade om jag var intresserad av   taktade jag Århus Nimbus som kunde leverera
                en Nimbus vilket jag svarade ja till. Han sa då   de flesta delar, dock fanns inte solo-dreven för
                att han hade en Nimbus hemma som var till     växeln till bakhjulet i lager mera, men lösning-
                salu, men att det efter en reparation som han   en på detta blev att jag tvingades köpa drev
                gjort var något som gått sönder i kamaxel-    för sidovagnsutväxling.
                huset. Nu hade han köpt hus och hade mycket
                annat att bestyra med därför kunde jag få     När man trivs med ett arbete går det undan
                köpa Nimbussen till ett hyfsat pris.          och efter några månader var Nimbussen regi-
                                                              strerad, besiktigad och klar.
                Jag följde med killen hem och efter en prutning
                kom vi överens. Jag hämtade pengar i banken
                och efter detta blev jag för första gång ägare   Bonusen med en gammal motorcykel blev
                till min egen Nimbus. Nummer 10842.           gemenskapen med likasinnade entusias-
                                                              ter.
                                                              Då jag bestämde mig för att köpa en Nimbus
                Det gick smidigt att få Nimbussen till mitt   var ambitionen at kunna ta en åktur vid pas-
                hem i Dalarna samt med förtullningen,         sande tillfällen och uppleva gamla minnen igen
                registreringen och besiktningen i Sverige.    ibland med gumman på baksätet.

                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22