Page 19 - SNT_5
P. 19
tog all tid och i nästen ett par decennier fanns
det inte tid att tänka på motorcyklar. I slutet
av 1970-talet hade situationen ändrats en del.
Vi hade flyttat till en ny anställning i Dalarna,
de äldsta barnen hade flugit ut och min yngsta
grabb fick en 125 cc Yamaha motorcykel.
Frugan och jag skulle en dag provköra denna
motorcykel och uppleva gamla minnen. Den lil-
la motorcykeln hade dock en del svårigheter
att klara två vuxna människors vikt, men den
gamla känslan från ungdomstiden då vi åkte
tillsammans på ”Trajan” kom igen och det bör-
jade uppstå en gemensam önskan efter att
återuppleva gamla tider med en vuxen motor-
cykel. Jag tänkte till en tid och började minnas
min relation till Nimbus i barndomen och i det
militära och tanken kom fram att det skulle
vara just en Nimbus för att ge maximalt utby-
te, men frågan var nu var man hittade en Nim- Med Nimbus 2012. (Hjälmen är min första från
bus. 1956.)
Min blivande Nimbus fanns i min hemstad Som tur var fanns det en speditionsfirma i Fre-
Fredericia. dericia (Julius Mortensen Shipping A/S). Här
I april månad 1982 var vi som så ofta en tur fick jag snabbt en smidig och professionell
till min hemstad Fredericia för att besöka min hjälp både med transporten av motorcykeln
släkt, och naturligtvis skulle jag utnyttja chan- hem till Dalarna och med formaliteterna
sen till att snoka upp en Nimbus. Ännu får man beträffande förtullningen, registreringen och
som tur var konstatera att Nimbussen inte andra praktiska åtgärder när motorcykeln så
hade uppnått den nostalgiska status som den småningom skulle få hemvist i Sverige. Kort
senare snart skulle uppnå. Motorcykeln uppfat- efter levererade ASG min Nimbus (renove-
tades nu som ett något omodernt fordon som ringsobjekt) hemma vid garaget i Smedje-
dock kunde användas som bruksfordon om än i backen i Dalarna.
blygsam omfattning, därför var priset ännu i
ett överkomligt läge. Väl hemma i garaget blev det fart på skruvan-
det. Nu var det bråttom för ivern att komma ut
Jag besökte en MC-firma i staden som hade ett och åka Nimbus var stor. Nimbussen plockades
antal gamla motorcyklar i utställningsfönstret ned i bitar och undersöktes. Jag fick snart klart
bland annat en Nimbus. Jag undersökte denna för mig att orsaken till problemet i kamaxel-
MC noga och fick information om priset av för- huset var att säljaren som själv hade gjort en
säljaren, men jag tyckte nog att den i första reparation av motorn hade med en felaktig
omgång var dyr och sa att jag skulle tänka packning stoppat oljeflödet till kamaxeln och
över saken lite. Medan jag resonerade med därför hade kamaxellagret skurit.
försäljaren stod en kille i närheten och lyssna-
de och då jag lämnade affären följde han med Efter inventeringen av reservdelsbehovet kon-
mig ut och frågade om jag var intresserad av taktade jag Århus Nimbus som kunde leverera
en Nimbus vilket jag svarade ja till. Han sa då de flesta delar, dock fanns inte solo-dreven för
att han hade en Nimbus hemma som var till växeln till bakhjulet i lager mera, men lösning-
salu, men att det efter en reparation som han en på detta blev att jag tvingades köpa drev
gjort var något som gått sönder i kamaxel- för sidovagnsutväxling.
huset. Nu hade han köpt hus och hade mycket
annat att bestyra med därför kunde jag få När man trivs med ett arbete går det undan
köpa Nimbussen till ett hyfsat pris. och efter några månader var Nimbussen regi-
strerad, besiktigad och klar.
Jag följde med killen hem och efter en prutning
kom vi överens. Jag hämtade pengar i banken
och efter detta blev jag för första gång ägare Bonusen med en gammal motorcykel blev
till min egen Nimbus. Nummer 10842. gemenskapen med likasinnade entusias-
ter.
Då jag bestämde mig för att köpa en Nimbus
Det gick smidigt att få Nimbussen till mitt var ambitionen at kunna ta en åktur vid pas-
hem i Dalarna samt med förtullningen, sande tillfällen och uppleva gamla minnen igen
registreringen och besiktningen i Sverige. ibland med gumman på baksätet.
19