Page 21 - SNT_5
P. 21

En fråga om balans, eller att våga släppa ett hjul!

                Nimbus med sidovagn har ”alltid” stått i ett   Att svänga som med en sidovagnsmaskin när
                förklarat ljus för mig. Jag tror att det var under   det tredje hjulet saknas, det fungerar ju bara
                ett besök i Köpenhamn när jag var sex år som   inte. Det är svårt nog att manövrera maskinen
                jag såg dem första gången. Året var 1956 och   utan motorn igång och man kan inte bara
                det är två saker jag minns från besöket, dels   släppa den, då tar tyngdkraften över direkt!
                alla svarta cyklar på gatorna, i Sverige var
                inga cyklar svarta på den tiden, och så var det   Jag kände mig som en fölunge i för stora skor,
                dessa stora motorcyklar av ett märke som jag   eller kanske snarare som en flodhäst på skrid-
                aldrig hade sett förut. För en pojke på 1950-  skor.
                talet var bilar och motorcyklar mycket spän-
                nande. Vi kunde alla märken och körde med     Så det var bäst att starta försiktigt! En stilla
                våra Dinky Toys och Tekno-bilar så fort vi kom   tur på kända vägar på lördagsförmiddagen var
                åt!                                           lagom. Efter någon mil började det kännas
                                                              bättre. Då blev det grusväg några kilometer
                Det skulle dröja ytterligare 13 år innan jag   och jag kände mig rätt enkel igen!
                köpte min egen Nimbus, det är en historia för
                sig själv, en annan gång! Motorcykelkörkort   På hemvägen började tvåhjulskänslan komma
                hade jag tagit när jag var 16 och sedan blev   tillbaka lite grand och 70 km/h kändes inte
                det en Vespa Popolino med 5,5 hästkrafter.    fullt så nära ljudvallen som tidigare. Det får allt
                Kompisen hade en gammal Lambretta 125 cc,     bli en del sådana här träningsturer till under
                en D tror jag, från femtiotalets början. Men   hösten! Omväxlande med sidovagnskörandet
                den såg ut som om den ritats av en av tidens   förståss!
                custombyggare, en definitiv klassiker idag!

                Sidovagnskörarpremiären skedde på en lands-
                väg några mil söder om Aalborg en november-
                dag 1969. Nimbussen hade jag köpt av en
                dansk kompis som bodde i Göteborg och nu
                var jag över för att köra hem den. Jag minns
                att jag fick lite lektioner om skillnaden mellan
                att svänga till höger och svänga till vänster in-
                nan jag gav mig iväg på egen hand. Det kän-
                des naturligt att köra sidovagn tyckte jag med
                en gång, jag minns i alla fall inte något annat!

                Sedan dess har det inte blivit så mycket två-
                hjuligt, kanske några tiotals mil förutom
                trampcykel förståss. Det har varit sidovagns-
                nimbussen som gällt och det har blivit många
                mil, särskilt de senaste fyra åren.

                Men i veckan fick den sällskap i garaget av en
                sex år yngre Nimbus med bara två hjul. Den
                nya cykeln, ”Den Blåe”, som den tidigare äga-
                ren Tord kallar den, är en mycket vacker
                maskin i mina ögon. Ramen som bildar en tri-
                angel omkring den stora motorn, ett hjul fram
                och ett bak och bara en sadel. Det grundläg-
                gande.

                Men det var onekligen många år sedan jag
                körde tvåhjuligt och det kändes. Fisker & Niel-
                sens lilla fina Vejledning som den nyblivne
                Nimbusägaren fick, konstaterar helt riktigt att
                solokörning har inget gemensamt med sido-
                vagnskörning, eller med bilkörning. Styrbrom-
                sen skall vara löst åtdragen, minst en fot mås-
                te ner i backen när man stannar, man måste
                luta i kurvorna och det är samma kurvteknik
                oberoende av om man skall svänga till höger
                eller vänster!
                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22