Page 9 - SNT_41
P. 9

Nimbusmotorn från en broschyr 1934.
                                            typerna. Det slumpade sig se-
        de nästa två, 1305 och 1306                                             av det dåliga smörjningssys-
        till HtK och först 1307 levere-     dan så att Joseph vann 2500         temet till de kunder som köpt
        rades till en privatperson, en      kr på ett lotteri och sedan köp-    den första serien maskiner.
        av de anställda på firman, den      te 1307.                            Samtidigt erbjöd man en
        unge Joseph Koch. Koch hade                                             koppling med inbyggda fjädrar
        gjort sig känd som tävlings-        Försäljningen gick bra, trots       eftersom den första transmis-
        förare på två hjul och just         att Nimbus C bara varit på          sionen saknat inbyggda fjädrar
        tagit hem den första segern         marknaden mindre än halva           vilket givit hög ljudvolym vid
        för Nimbus C, BSA-klubbens          1934 lyckades man ändå bli          växling och slitage på koppling
        trial på en av Nimbusproto-         den näst mest sålda motor-          och växellåda.
                                            cykeln det året. Men det fanns
                                            kvalitetsproblem.
                                                                                Från 1935 och framåt var Nim-
                                                                                bus den mest sålda motorcy-
                                            Det största problemet var           keln i Danmark, man lyckades
                                            smörjningen av motorn. Man          även övertyga försvaret om
                                            hade konstruerat ett fullt          motorcykelns goda egenskaper
                                            trycksmörjningssystem för           och detta gjorde det danska
                                            motorn, men detta vållade           försvaret till den enskilt störs-
                                            problem med den tidens oljor.       ta Nimbuskunden totalt ända
                                            Det bildades slam i vevaxelns       fram tills tillverkningen upp-
                                            kanaler och vid en sliten motor     hörde. Man levererade även
                                            föll oljetrycket och det blev till  ett stort antal motorcyklar till
                                            sist dåligt med olja till växel-    polisen och posten.
                                            lådan. Vidare visade sig gene-
                                            ratorn vara otillräcklig och
                                            svår att reglera. En omkonst-
                                            ruktion infördes efter 250 till-
                                            verkade exemplar 1935 men
        Anders Fisker och Joseph Koch       först den 20 december 1935
        vid BSA-klubbens trial 1934.        erbjöd man en billig ersättning

                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14