Page 9 - SNT_41
P. 9
Nimbusmotorn från en broschyr 1934.
typerna. Det slumpade sig se-
de nästa två, 1305 och 1306 av det dåliga smörjningssys-
till HtK och först 1307 levere- dan så att Joseph vann 2500 temet till de kunder som köpt
rades till en privatperson, en kr på ett lotteri och sedan köp- den första serien maskiner.
av de anställda på firman, den te 1307. Samtidigt erbjöd man en
unge Joseph Koch. Koch hade koppling med inbyggda fjädrar
gjort sig känd som tävlings- Försäljningen gick bra, trots eftersom den första transmis-
förare på två hjul och just att Nimbus C bara varit på sionen saknat inbyggda fjädrar
tagit hem den första segern marknaden mindre än halva vilket givit hög ljudvolym vid
för Nimbus C, BSA-klubbens 1934 lyckades man ändå bli växling och slitage på koppling
trial på en av Nimbusproto- den näst mest sålda motor- och växellåda.
cykeln det året. Men det fanns
kvalitetsproblem.
Från 1935 och framåt var Nim-
bus den mest sålda motorcy-
Det största problemet var keln i Danmark, man lyckades
smörjningen av motorn. Man även övertyga försvaret om
hade konstruerat ett fullt motorcykelns goda egenskaper
trycksmörjningssystem för och detta gjorde det danska
motorn, men detta vållade försvaret till den enskilt störs-
problem med den tidens oljor. ta Nimbuskunden totalt ända
Det bildades slam i vevaxelns fram tills tillverkningen upp-
kanaler och vid en sliten motor hörde. Man levererade även
föll oljetrycket och det blev till ett stort antal motorcyklar till
sist dåligt med olja till växel- polisen och posten.
lådan. Vidare visade sig gene-
ratorn vara otillräcklig och
svår att reglera. En omkonst-
ruktion infördes efter 250 till-
verkade exemplar 1935 men
Anders Fisker och Joseph Koch först den 20 december 1935
vid BSA-klubbens trial 1934. erbjöd man en billig ersättning
9