Page 4 - SNT_41
P. 4
när barn under gång hoppade
av fordonen och blev träffade
av rören. Efter det monterades
fordonen fast på golvet istället
och detta läts rotera.
Det fanns andra tillverkare av
små motorcyklar till karuseller,
men Nimbusmodellerna från
dem var inte så lika originalen
som de från Steffansens Karu-
sellfabrik. Så fanns det också
flera privatpersoner som gjor-
de små Nimbussar till sina eller
andras barn, en sådan hängde
på väggen hos JC Nimbus,
John Carlsens Nimbusverkstad
på Viborggade i Köpenhamn.
En av F & Ns modeller med sonen till den kände tävlingsföraren
Kai Boilesen i sadeln. Bilden är från 1946 och kommer från Poul
Jørss samling.
sens modeller som visas på de är naturligtvis den stora ut-
flesta bilderna här. Troligen byggnaden med ett halvrunt
tillverkades 36 motorcykel- uttag under oljetråget. Denna
modeller av verkstaden och 32 hade en funktion i den första
av dem är helt eller delvis be- versionen av karusellerna där
varade idag. motorcyklarna var monterade
på rör ut ifrån karusellgolvets
centrum. Rören roterade kring
detta centrum och motorcyk-
larna, och de andra karusell-
fordonen, rullade på golvet. Från JC-Nimbus i Köpen-
Detta ledde tyvärr till olyckor hamn.
En av F & Ns Karusellnimbus-
sar utställd på NKTs Elektrote-
ket, medan detta fortfarande
existerade.
Två av modellerna köptes av
A/S Fisker & Nielsen och utrus-
tades senare med kopior av
Sportens höga avgasrör. Dessa
modeller användes i reklam-
syfte och lånades ut till åter-
försäljarna. Det finns många
bilder av återförsäljarna eller
deras barn på de små cyklar-
na.
Motorerna är små mästerverk,
mycket detaljerade och origi-
naltrogna. Den stora skillnaden Motor till karusellnimbus nummer 14 i Per Alleslevs samling.
4