Page 14 - SNT_41
P. 14
Bensin och körtillstånd under kriget
I slutet av februari 1936 läm-
nade en svart Standard Nim-
busfabriken för att sändas till
återförsäljaren i Vejle på södra
Jylland. Alfred Mortensen på
Nørrebrogade 20 i Vejle var en
av de återförsäljarna som
sålde flest Nimbus C, sam-
manlagt 385 stycken genom
åren.
Tre år senare hade maskinen
flyttat till Köpenhamn/Frede-
riksberg och såldes av C.V.
Hansen på Bredegade till en
byggnadssnickare Gunnar
Sørensen boende på Mellem-
vangen 46 i Köpenhamn.
Motorcykeln hade ram- och
motornummer 4093 och var
utrustad med baksäte och
moderniserad med fotväxel.
Priset var 2374,50 och en be-
gagnad Triumph lämnades i
inbyte. Köpekontraktet under-
tecknades den 3 mars 1939.
Ett halvår senare startade
andra världskriget och bensi-
nen blev ransonerad och snart
krävdes körtillstånd för privat-
personer som ville köra motor-
fordon.
Ett beslut om bensintilldelning
för Nimbus 4093 är bevarat.
Det utfärdades den 17 novem-
ber 1945 efter ansökan inläm-
nad den 6 oktober. Ägare var
fortfarande Gunnar Sørensen
men han hade nu flyttat till
Borups Allé 231. För att få
tilldelning behövde man ha Körtillstånd från Nim-
skäl till varför man behövde busförsäljaren Mauritz
köra, i det här fallet var skälet Nielsen i Odense. Kör-
att Gunnar Sørensen behövde tillståndet gällde när
motorcykeln i arbetet. skylten nedan var
monterad. Från Per
Bensintilldelningen gav också Alleslevs samling.
rätt till att skaffa ett körtill-
stånd, brugstilladelse på
danska, körtillståndet skulle
fästas på vindrutans insida på
en bil och innanför lyktglaset
på en motorcykel. Tillståndet
var tryckt på en rund papp-
14