Page 6 - SNT_41
P. 6
Nimbus på muséum i Göteborg
Foto Göteborgs Industrimuséum och Stadsmuséum
Tiden rullar på snabbt. För ning från artikeln 2017, att det
några nummer sedan skrev kunde vara en -39a, vara fel-
jag en artikel i tidningen om aktig men ändå rätt! Nimbus
en Nimbus på Göteborgs nummer 7122 lämnade fabri-
Industrimuseum, numera en ken den 31 januari 1947 och
del av stadens Stadsmuseum. levererades till Brdr. Jørgen-
Efter en sökning i muséets sen, återförsäljaren i Århus,
fotoarkiv på nätet hade jag för vidare leverans till en Leo
beställt bilder av en Nimbus Rasmussen, Bülowsgade 7,
och efter några dagar fått två Aarhus. Maskinen var en svart
Special. Nimbus C ändrade
inte utseende från 1939 till
1947, förutom att Rieman-
lyktan och -signalhornet byttes
ut det sista året.
kopior i svartvitt. När jag nu
letade efter min artikel visade
det sig att den varit införd i
SNT nummer 26 från decem-
ber 2017 – över sex år sedan!
Nu, efter ny kontakt med mu-
séet i samband med ett före-
drag som jag var inblandad i Bruunsgade 42 och Sjællands-
har jag fått kontakt med en av Leo Rasmussen var innehavare gade 23. Bostadsadressen och
muséets arkivarier, Paul av budfirman Leos Bude i År- firmaadressen på Bülowsgade
Epäilys. Paul är motorintres- hus och troligen har nummer ligger vägg i vägg och Bruuns-
serad och har bland annat täv- 7122 använts i firman. Hur vet gade 42 ligger på nästa paral-
lat med sin A-Ford på Rømø, vi att det är rätt Leo Rasmus- lellgata och har direkt kontakt
en merit bara det! Från Paul sen som vi är på spåret av? Ja med Bülowsgade 9 inne i kvar-
har jag fått flera bilder av mu- Rasmussens bostadsadress var teret. Den tredje firmaadres-
séets Nimbus, däribland ett alltså Bülowsgade 7 och firman sen ligger längre norrut i sta-
som visar ramnumret – 7122. Leos Bude hade tre adresser den. Så rimligen är det Leo
Därmed visade sig min giss- samtidigt: Bülowsgade 9, Rasmussen med Leos Bude
som har köpt maskinen från
Brdr. Jørgenssen.
Leos Bude var en av flera bud-
firmor i Århus, i adresskalen-
dern ”Aarhus Vejviser 1949”
var 49 budfirmor medtagna,
de flesta var småfirmor men
Leos tillhörde de större. På en
reklambild från omkring 1950
visar man upp fem sidovagns-
motorcyklar med öppet flak,
fyra av dem Nimbus. Tre av de
fyra har den höga framgaffeln
som kom 1948 medan den
återstående, nummer två från
vänster på bilden, förefaller ha
6