Page 8 - SNT_41
P. 8

Nimbus C 90 år




        A/S Fisker & Nielsens tillverk-
        ning av Kakelugnsrören, Nim-
        bus A och B hade av allt att
        döma upphört 1926, men ett
        antal motorcyklar ställdes i
        ordning och såldes 1927-1928
        av redan tillverkade delar.

        Den officiella förklaringen var
        att fabrikskapaciteten inte var
        tillräcklig för både dammsu-
        gartillverkning och motorcyk-
        lar. Sanningen var väl att
        motorcyklarna hade blivit
        omoderna, utvecklingsarbetet
        hade upphört efter presenta-        P.A. Fisker på 1301 vid den första visningen i februari 1934.
        tionen av Nimbus B 1924 när         Troligen inne i den nya fabriksbyggnaden.
        den danska staten plötsligt
        infört omsättningsskatt och         de på en produkt och gjorde         fabriken med familjemedlem-
        andra avgifter på motorfor-         lönsamhetskalkyler. Man kom         marna som passagerare och
        donsförsäljningen eftersom          fram till att en årlig produktion   förare. Under tiden som
        den ansågs som en lyxvara.          av tusen motorcyklar skulle         Anders Fisker med medhjäl-
                                            göra projektet lönsamt. Sty-        pare koncentrerat sig på kon-
        Direktör Fiskers äldste son,        relsen gick med på detta och        struktion och produktionsför-
        Anders Fisker, studerade till       konstruktionsarbetet samt           beredelser hade P.A. Fisker
        civilingenjör och var mycket        förberedelser för produktionen      startat uppbyggnaden av en
        motorcykelintresserad. I sin        startades. Detta bör ha skett       ny fabriksbyggnad för motor-
        utbildning sysslade han en hel      1931-32.                            cykeltillverkningen. Byggnaden
        del med motorer och överty-                                             låg då i fabriksområdets västra
        gade fadern om att det var          Tre fungerande prototyper var       del och var uppförd i två vå-
        dags att återuppta mc-produk-       färdiga för provkörning 1933        ningar, förberedd för tillbygg-
        tionen. Tillsammans skissade        och fotograferades utanför          nad av ytterligare två
                                                                                våningar.
        Anders Fisker på en av prototyperna 1933. Platsen vid den
        nybyggda fabriken var kanske inte den mest representativa på            Nyfikenheten på Fisker &
        fabriksområdet.                                                         Nielsens nya motorcykel var
                                                                                stor och den 21 februari 1934
                                                                                presenterades den officiellt.
                                                                                Intresset från motorvärlden
                                                                                och pressen var stort och för-
                                                                                väntningarna byggdes upp.
                                                                                Fabriken hade även lite bråt-
                                                                                tom att få fram färdiga motor-
                                                                                cyklar för det danska försvaret
                                                                                höll på med motorcykeltester
                                                                                för framtida beställningar och
                                                                                F & N ville gärna ha med sin
                                                                                Nimbus där. De första maski-
                                                                                nerna levererades under som-
                                                                                maren 1934. Nummer 1301
                                                                                behölls för tester inom fabri-
                                                                                ken och skrevs på Anders
                                                                                Fisker/ Prøvemester Rasmus-
                                                                                sen. Nummer 1302 gick till
                                                                                Hærens Tekniske Korps, för-
                                                                                kortat HtK, 1303 och 1304
                                                                                levererades till postväsendet,

                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13