Page 8 - SNT_41
P. 8
Nimbus C 90 år
A/S Fisker & Nielsens tillverk-
ning av Kakelugnsrören, Nim-
bus A och B hade av allt att
döma upphört 1926, men ett
antal motorcyklar ställdes i
ordning och såldes 1927-1928
av redan tillverkade delar.
Den officiella förklaringen var
att fabrikskapaciteten inte var
tillräcklig för både dammsu-
gartillverkning och motorcyk-
lar. Sanningen var väl att
motorcyklarna hade blivit
omoderna, utvecklingsarbetet
hade upphört efter presenta- P.A. Fisker på 1301 vid den första visningen i februari 1934.
tionen av Nimbus B 1924 när Troligen inne i den nya fabriksbyggnaden.
den danska staten plötsligt
infört omsättningsskatt och de på en produkt och gjorde fabriken med familjemedlem-
andra avgifter på motorfor- lönsamhetskalkyler. Man kom marna som passagerare och
donsförsäljningen eftersom fram till att en årlig produktion förare. Under tiden som
den ansågs som en lyxvara. av tusen motorcyklar skulle Anders Fisker med medhjäl-
göra projektet lönsamt. Sty- pare koncentrerat sig på kon-
Direktör Fiskers äldste son, relsen gick med på detta och struktion och produktionsför-
Anders Fisker, studerade till konstruktionsarbetet samt beredelser hade P.A. Fisker
civilingenjör och var mycket förberedelser för produktionen startat uppbyggnaden av en
motorcykelintresserad. I sin startades. Detta bör ha skett ny fabriksbyggnad för motor-
utbildning sysslade han en hel 1931-32. cykeltillverkningen. Byggnaden
del med motorer och överty- låg då i fabriksområdets västra
gade fadern om att det var Tre fungerande prototyper var del och var uppförd i två vå-
dags att återuppta mc-produk- färdiga för provkörning 1933 ningar, förberedd för tillbygg-
tionen. Tillsammans skissade och fotograferades utanför nad av ytterligare två
våningar.
Anders Fisker på en av prototyperna 1933. Platsen vid den
nybyggda fabriken var kanske inte den mest representativa på Nyfikenheten på Fisker &
fabriksområdet. Nielsens nya motorcykel var
stor och den 21 februari 1934
presenterades den officiellt.
Intresset från motorvärlden
och pressen var stort och för-
väntningarna byggdes upp.
Fabriken hade även lite bråt-
tom att få fram färdiga motor-
cyklar för det danska försvaret
höll på med motorcykeltester
för framtida beställningar och
F & N ville gärna ha med sin
Nimbus där. De första maski-
nerna levererades under som-
maren 1934. Nummer 1301
behölls för tester inom fabri-
ken och skrevs på Anders
Fisker/ Prøvemester Rasmus-
sen. Nummer 1302 gick till
Hærens Tekniske Korps, för-
kortat HtK, 1303 och 1304
levererades till postväsendet,
8