Page 18 - SNT_41
P. 18

ren på bilden som är en del av
                                                                                den ombyggnad som gjorde
                                                                                detta möjligt. Anledningen till
                                                                                varför oljeutsugningsröret till
                                                                                förgasaren är framflyttad är
                                                                                oklar, möjligen kan den ha
                                                                                samband med ombyggnaden
                                                                                av växlingsmekanismen, men
                                                                                samma konstruktion syns
                                                                                även på en av Joseph Kochs
                                                                                tävlingsmaskiner. Förgasaren
                                                                                är svåridentifierad.


                                                                                Det är även något underligt
                                                                                med ramen vid det vänstra
                                                                                ramjärnet i höjd med tändspo-
                                                                                len, ramjärnet är böjt utåt och
                                                                                möjligen finns där även en
                                                                                svetsskarv. Säkerligen spår av
                                                                                ett tidigare experiment i ut-
        MC100 i en version från före kriget, perioden 1937-1939. Slutet         vecklingen. Vi skall troligen se
        ventilhus, tändfördelare fram på kamaxelhuset och generatorn            sidovagnsmaskinen som en
        direktdriven av vevaxeln samt en drivning av kamaxeln med               rullande experimentbänk som
        kedja, där endast kedjehuset är medtaget på denna ritning.              Joseph och Kamma lånat av
        Ritningen kommer från DNTs arkiv och finns med på den sticka            fabriken, kanske för en helg-
        med ritningar m.m. som klubben säljer. Ritningen är beskuren.           utflykt till vänner, men något
                                                                                lovligt ärende bör de ha haft,
        friliggande fjädrar och vippor,     från vevaxelns främre ände.         det var fortfarande bensinran-
        samt den efterhand dåliga           Tändfördelaren hamnade till         sonering och brugstillstanden
        prestandan jämfört med kon-         sist i bakdelen av kamaxel-         tillät inte nöjesåkning.
        kurrenterna.                        huset som nu inneslöt ventiler,
                                            fjädrar och vippor på vanligt
                                            sätt. Dessa lösningar var inte
                                            någonting man kom fram till i
                                            ett steg utan efter mycket
                                            experimenterande. Motorn i
                                            sidovagnsmaskinen på bilder-
                                            na är troligen ett led i en så-
                                            dan experimentserie. Genera-
                                            torn har funnit sin plats, kam-
                                            axeln drivs av en inkapslad
                                            kedja men fortfarande är ven-
                                            tilfjädrarna friliggande och för-  Joseph Koch på Høngs Motor-
                                            delaren sitter på framänden av     bane 1947. Förstoringen här-
                                            kamaxelhuset.                      under visar vevhusventilatio-
                                                                               nen till förgasaren. Från Poul
                                            Precis som Allan K. Nyborg         Jørss arkiv.
                                            skrev i sin beskrivning av
                                            maskinen har den konstrue-
                                            rats så att ”prøvemester”
                                            Rasmussen skulle kunna köra
                                            den. Rasmussen hade näm-
        Den ventillösa motorn när den       ligen råkat ut för en svår
        just ankommit till Danmarks         olycka vid Sixdays i Sverige
        Tekniska Museum år 2014.            1923 och fått vänsterbenet
                                            stelopererat. Detta gjorde att
        Lösningen av kamaxeldriv-           han fick både växla och kon-
        ningen blev kedjedrift och som      trollera fotbromsen med
        en följd av detta placerades        högerfoten och det är den
        generatorn med direktdrift          blanka dosan bakom luftrena-

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22