Page 18 - SNT_41
P. 18
ren på bilden som är en del av
den ombyggnad som gjorde
detta möjligt. Anledningen till
varför oljeutsugningsröret till
förgasaren är framflyttad är
oklar, möjligen kan den ha
samband med ombyggnaden
av växlingsmekanismen, men
samma konstruktion syns
även på en av Joseph Kochs
tävlingsmaskiner. Förgasaren
är svåridentifierad.
Det är även något underligt
med ramen vid det vänstra
ramjärnet i höjd med tändspo-
len, ramjärnet är böjt utåt och
möjligen finns där även en
svetsskarv. Säkerligen spår av
ett tidigare experiment i ut-
MC100 i en version från före kriget, perioden 1937-1939. Slutet vecklingen. Vi skall troligen se
ventilhus, tändfördelare fram på kamaxelhuset och generatorn sidovagnsmaskinen som en
direktdriven av vevaxeln samt en drivning av kamaxeln med rullande experimentbänk som
kedja, där endast kedjehuset är medtaget på denna ritning. Joseph och Kamma lånat av
Ritningen kommer från DNTs arkiv och finns med på den sticka fabriken, kanske för en helg-
med ritningar m.m. som klubben säljer. Ritningen är beskuren. utflykt till vänner, men något
lovligt ärende bör de ha haft,
friliggande fjädrar och vippor, från vevaxelns främre ände. det var fortfarande bensinran-
samt den efterhand dåliga Tändfördelaren hamnade till sonering och brugstillstanden
prestandan jämfört med kon- sist i bakdelen av kamaxel- tillät inte nöjesåkning.
kurrenterna. huset som nu inneslöt ventiler,
fjädrar och vippor på vanligt
sätt. Dessa lösningar var inte
någonting man kom fram till i
ett steg utan efter mycket
experimenterande. Motorn i
sidovagnsmaskinen på bilder-
na är troligen ett led i en så-
dan experimentserie. Genera-
torn har funnit sin plats, kam-
axeln drivs av en inkapslad
kedja men fortfarande är ven-
tilfjädrarna friliggande och för- Joseph Koch på Høngs Motor-
delaren sitter på framänden av bane 1947. Förstoringen här-
kamaxelhuset. under visar vevhusventilatio-
nen till förgasaren. Från Poul
Precis som Allan K. Nyborg Jørss arkiv.
skrev i sin beskrivning av
maskinen har den konstrue-
rats så att ”prøvemester”
Rasmussen skulle kunna köra
den. Rasmussen hade näm-
Den ventillösa motorn när den ligen råkat ut för en svår
just ankommit till Danmarks olycka vid Sixdays i Sverige
Tekniska Museum år 2014. 1923 och fått vänsterbenet
stelopererat. Detta gjorde att
Lösningen av kamaxeldriv- han fick både växla och kon-
ningen blev kedjedrift och som trollera fotbromsen med
en följd av detta placerades högerfoten och det är den
generatorn med direktdrift blanka dosan bakom luftrena-
18