Page 17 - SNT_41
P. 17
motivet är en sidovagns- visste vad det var. Från före- Vad kan det då ha varit för
maskin med Joseph och Kam- gående sidors artikel vet vi att någon motor som satt i sido-
ma Koch och en familj som Brugstilladelsen daterar bilden vagnsmaskinen? Det är alltså
åskådare, se denna och före- till perioden 1939-50 och då inte den ”ventillösa” eftersom
gående sidor. kan motorn i sidovagnsmotor- den inte existerade förrän fle-
cykeln inte vara den ”ventil- ra år senare. Det är inte heller
Allan tolkade bilden som att lösa” för dessa motorexperi- en MC100-motor eftersom den
Kamma och Joseph var ute ment hade inte börjat då. hade ventiler och vipparmar
och körde en maskin med den under en ventilkåpa. De två
”ventillösa” motorn. Detta var Om man jämför Joseph och motorer som brukar nämnas
ett experiment som leddes av Kamma med hur de ser ut i när det gäller utvecklingen av
Anders Fisker troligen under filmen ”De Nåede Færgen” den fyrcylindriga Nimbusmo-
åren 1956-58. Det var alltså från 1948 så ser man att torn är just MC100 och den
ett försök med så kallade rote- Joseph nästan ser yngre ut på ”ventillösa” och de två har en
rande ventiler och enligt de bilden än i filmen, men han del gemensamma drag.
inblandade ett mycket lyckat bär samma läderkappa vid bå-
experiment som emellertid da tillfällena medan Kamma Liksom Nimbus C-motorn var
stoppades av P.A. Fisker. Pa- har en mörk kappa eller jacka båda på 746 cc och hade över-
tentansökan som hör till kon- på sidovagnsbilderna men en liggande kamaxel, vevhusven-
struktionen är daterad till ljus kappa i filmen. Foton av tilationen var också gemen-
1956. Allan K. Nyborg tyckte Joseph Koch från mitten - sam för alla tre motorerna.
sig kunna känna igen motorn slutet av 1950 talet visar en Sedan försökte man naturligt-
på de små delar av den som betydligt äldre man än på vis lösa de problem som C-
syns, framförallt på bilden på sidovagnsbilderna här bredvid. motorn hade: kamaxeldriv-
denna sidan. Vi kan alltså med fog antaga ningen som kan föra en del
att sidovagnsbilderna är från oljud och där oljeläckage vid
Brugstilladelsen bakom motor- senast 1948, men kanske nå- generatorhalsen är ett prob-
cykelns lyktglas kommentera- got eller några år tidigare. lem, det efterhand ålderdom-
de Allan inte, han kanske inte liga ventilsystemet med
17