Page 15 - SNT_41
P. 15
skiva och var grönt med for-
donets registreringsnummer
skrivet i mitten. Tillståndet
kunde gälla för ett polisdistrikt
eller ett Amt/län eller i sällsyn-
ta fall hela Danmark. Reglerna
ändrades en del under åren
som tillståndet krävdes. Om
man missbrukade tillståndet
så drogs det in. Brugstilladelse
fanns även för det vi i Sverige
kallar interrimsskyltar/prøve-
vognsplader, dessa var då
röda istället för gröna.
Bensintilldelningen var inte fri
utan man fick kvittera ut ku-
ponger på samma sätt som
gällde för andra ransonerade
varor. Tilldelningen var knapp,
kanske 60% av en normalför-
brukning. Ytterligare ett prob-
lem för motorfordonstrafiken
var att det blev brist på däck
och detta blev kanske ett stör-
re problem än bensinbristen
efter hand som tiden gick.
Bensinransoneringen i Dan-
mark varade fram till 1950
men 1949 fick danskarna köra
fritt i hela landet under tre
månader av året. Flera andra
varor var ransonerade fram till
1953. I Sverige varade ranso-
neringarna mellan 1940 och
1951 då den sista varan, kaf-
fe, släpptes fritt.
Artikeln har kommit till i dis-
kussion med Knud Jørgensen
som har minnen av brugstil-
ladelse-märkena och kom med
Beslut om bensintilldelning för Nimbus 4093 den 17 november kloka synpunkter som vanligt.
1945.
Diskussionen ledde också
vidare till ämnet som disku-
teras på följande sidor.
Per Alleslev tackas för bilden
av brugstilladelsen för Prøve-
plader. Per har det mesta
Nimbusrelaterat i sitt Nimbus
och Nilfisk museum och är
alltid hjälpsam!
Nimbus med https://www.nimbus-
Brugstilladelse nilfisk.dk/
på ett foto
från 1944-46.
15