Page 15 - SNT_41
P. 15

skiva och var grönt med for-
                                                                                donets registreringsnummer
                                                                                skrivet i mitten. Tillståndet
                                                                                kunde gälla för ett polisdistrikt
                                                                                eller ett Amt/län eller i sällsyn-
                                                                                ta fall hela Danmark. Reglerna
                                                                                ändrades en del under åren
                                                                                som tillståndet krävdes. Om
                                                                                man missbrukade tillståndet
                                                                                så drogs det in. Brugstilladelse
                                                                                fanns även för det vi i Sverige
                                                                                kallar interrimsskyltar/prøve-
                                                                                vognsplader, dessa var då
                                                                                röda istället för gröna.

                                                                                Bensintilldelningen var inte fri
                                                                                utan man fick kvittera ut ku-
                                                                                ponger på samma sätt som
                                                                                gällde för andra ransonerade
                                                                                varor. Tilldelningen var knapp,
                                                                                kanske 60% av en normalför-
                                                                                brukning. Ytterligare ett prob-
                                                                                lem för motorfordonstrafiken
                                                                                var att det blev brist på däck
                                                                                och detta blev kanske ett stör-
                                                                                re problem än bensinbristen
                                                                                efter hand som tiden gick.


                                                                                Bensinransoneringen i Dan-
                                                                                mark varade fram till 1950
                                                                                men 1949 fick danskarna köra
                                                                                fritt i hela landet under tre
                                                                                månader av året. Flera andra
                                                                                varor var ransonerade fram till
                                                                                1953. I Sverige varade ranso-
                                                                                neringarna mellan 1940 och
                                                                                1951 då den sista varan, kaf-
                                                                                fe, släpptes fritt.



                                                                                Artikeln har kommit till i dis-
                                                                                kussion med Knud Jørgensen
                                                                                som har minnen av brugstil-
                                                                                ladelse-märkena och kom med
        Beslut om bensintilldelning för Nimbus 4093 den 17 november             kloka synpunkter som vanligt.
        1945.
                                                                                Diskussionen ledde också
                                                                                vidare till ämnet som disku-
                                                                                teras på följande sidor.

                                                                                Per Alleslev tackas för bilden
                                                                                av brugstilladelsen för Prøve-
                                                                                plader. Per har det mesta
                                                                                Nimbusrelaterat i sitt Nimbus
                                                                                och Nilfisk museum och är
                                                                                alltid hjälpsam!

                                                              Nimbus med        https://www.nimbus-
                                                              Brugstilladelse   nilfisk.dk/
                                                              på ett foto
                                                              från 1944-46.

                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20