Page 10 - SNT_40
P. 10

Acap rörram Jm. 148/1947 till vänster från ett prospekt från cirka 1950, bilden fråu
        n Per Alleslev. Till höger reklam för nya Acap Jet , troligen på ett Jm-chassie, Skandinavisk

        största längd 1222 mm. Sido-        Daniaramen motsvarar inte           hade inte halvelliptiska blad-
        vagnen fästes vid motorcykeln       någon för mig känd produkt          fjädrar.
        med två låga fästpunklter och       från ACAP eller gamla Dania.
        två snedstöttor. Ramnummer          Man skulle eventuellt kunna         Bland de 40 olika typintygen
        och typbeteckning skulle fin-       tänka sig att man ville få ett      finns också två som är inläm-
        nas vid den nedre bakre fäst-       typintyg för Danias ursprung-       nade av ACAP A/S. Den första
        punkten. En specialbestäm-          liga sidovagnsram från 1935,        har typbeteckningen Jm.
        melse var att sidovagnskor-         men den var uppbyggd av rör         148/1947 och var byggd av
        gens eller flakets största längd    inte av plattstål. Daniaramen       rör, utan att rördimensioner
        var begränsad til 1800 mm.          motsvarar inte heller den sido-     angetts. Fjädringen bestod av
        Detta förefaller som en tung        vagnsram som Acap tillverkat        två femlagers ”långfjädrar”,
        sidovagn i jämförelse med A/S       under många år, den som näs-        det anges inte om de var
        Fisker & Nielsens R- och RB-        tan var en kopia av en av           elliptiska eller halvelliptiska.
        sidovagnar vars ramar bägge         Fisker & Nielsens tidiga ramar.     Ramen vägde 50 kg och var
        vägde 45 kg och hade en max-        Acap-ramen var visserligen          godkänd för en största last av
        last av 210 kg.                     uppbyggd av plattstål, men          150 kg. Däcksdimension minst
                                                                                3.25 x 19, ingen broms och en
                                                                                största längd av korg eller flak
                                                                                på 1800 mm. Sidovagnen fäs-
                                                                                tes vid motorcykeln med två
                                                                                låga fästpunklter och två sned-
                                                                                stöttor. Ramnummer och typ-
                                                                                beteckning skulle finnas på det
                                                                                bakre ramröret närmast fäst-
                                                                                punkten. Trots ungefär samma
                                                                                nettovikt som Fisker & Niel-
                                                                                sens sidovagnsramar var last-
                                                                                förmågan mindre. Acap Jm.
                                                                                148/1947 godkändes den 13
                                                                                oktober 1948 med ansökan
                                                                                inlämnad 1947.

                                                                                Ansökan för den andra Acap-
                                                                                ramen lämnades in tidigt un-
                                                                                der år 1951 och godkändes
                                                                                redan den 28 mars samma år.
                                                                                Typbeteckningen är LV, kan
                                                                                det möjligtvis ha stått för Let
        Acap  rörram JM.148/1947 under renovering. Tyvärr har jag               Vægt? Chassit vägde bara 30
        tappat bort bildkällan.
                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15