Page 10 - SNT_40
P. 10
Acap rörram Jm. 148/1947 till vänster från ett prospekt från cirka 1950, bilden fråu
n Per Alleslev. Till höger reklam för nya Acap Jet , troligen på ett Jm-chassie, Skandinavisk
största längd 1222 mm. Sido- Daniaramen motsvarar inte hade inte halvelliptiska blad-
vagnen fästes vid motorcykeln någon för mig känd produkt fjädrar.
med två låga fästpunklter och från ACAP eller gamla Dania.
två snedstöttor. Ramnummer Man skulle eventuellt kunna Bland de 40 olika typintygen
och typbeteckning skulle fin- tänka sig att man ville få ett finns också två som är inläm-
nas vid den nedre bakre fäst- typintyg för Danias ursprung- nade av ACAP A/S. Den första
punkten. En specialbestäm- liga sidovagnsram från 1935, har typbeteckningen Jm.
melse var att sidovagnskor- men den var uppbyggd av rör 148/1947 och var byggd av
gens eller flakets största längd inte av plattstål. Daniaramen rör, utan att rördimensioner
var begränsad til 1800 mm. motsvarar inte heller den sido- angetts. Fjädringen bestod av
Detta förefaller som en tung vagnsram som Acap tillverkat två femlagers ”långfjädrar”,
sidovagn i jämförelse med A/S under många år, den som näs- det anges inte om de var
Fisker & Nielsens R- och RB- tan var en kopia av en av elliptiska eller halvelliptiska.
sidovagnar vars ramar bägge Fisker & Nielsens tidiga ramar. Ramen vägde 50 kg och var
vägde 45 kg och hade en max- Acap-ramen var visserligen godkänd för en största last av
last av 210 kg. uppbyggd av plattstål, men 150 kg. Däcksdimension minst
3.25 x 19, ingen broms och en
största längd av korg eller flak
på 1800 mm. Sidovagnen fäs-
tes vid motorcykeln med två
låga fästpunklter och två sned-
stöttor. Ramnummer och typ-
beteckning skulle finnas på det
bakre ramröret närmast fäst-
punkten. Trots ungefär samma
nettovikt som Fisker & Niel-
sens sidovagnsramar var last-
förmågan mindre. Acap Jm.
148/1947 godkändes den 13
oktober 1948 med ansökan
inlämnad 1947.
Ansökan för den andra Acap-
ramen lämnades in tidigt un-
der år 1951 och godkändes
redan den 28 mars samma år.
Typbeteckningen är LV, kan
det möjligtvis ha stått för Let
Acap rörram JM.148/1947 under renovering. Tyvärr har jag Vægt? Chassit vägde bara 30
tappat bort bildkällan.
10