Page 11 - SNT_40
P. 11

kg och maximala lasten upp-
        gavs till 120 kg. Även detta
        var ett rörchassie men här
        uppgavs dimensionen till 32
        mm ytterdiameter. Vagnen
        hade spiralfjäder fram och två
        halvelliptiska fyralagers blad-
        fjädrar bak. Minsta däckdi-
        mension var 3.00 x 19 och den
        saknade broms. Liksom de
        flesta sidovagnar var den fäst
        vid motorcykeln på fyra punk-
        ter.

        Hur stämmer dessa typintyg          Del av prospekt för Star sidovagnar, från cirka 1955. Det är den
        med den hypotes som vi ställ-       avbildade lastsidovagnen som hade samma stag som höll skär-
        de upp i första halvan av arti-     men som Acap JM hade. De andra Star-vagnarna såg helt an-
        keln, alltså att avtalet avsåg      norlunda ut. Starvagnarna tillverkades i Odense.
        att tydliggöra rollerna i ”ACAP-                                        riets Motorsagkyndiges Type-
        konsortiet”? Antagandet inne-       Egentligen är den stora frågan      godkendelse med just de vikt-
        bar ju att A/S ACAP skulle          i det här sammanhanget var-         uppgifter som finns för JM-
        vara försäljningsdelen och att      för Dansk Sidevognsfabrik fick      ramen. Det kan också vara
        Dansk Sidevognsfabrik A/S           ett typintyg på en sidovagn         samma ram som syns på en
        skulle vara fabriksdelen samt       med namnet Dania mera än            av ACAPS annonser med  Acap
        att ACAP skulle förbinda sig att    tio år efter att Danias sidovag-    Jet-korgen. LV-ramen har jag,
        inte tillverka sidovagnar i kon-    nar gått ur produktion. Lika        än så länge inga spår av.
        kurrens med Sidevognsfabri-         underligt är det att man för
        ken under en tioårsperiod. Ja       detta sidovagnschassie valt en      Jesper Jæger Nørregard har
        överensstämmelsen är väl inte       sådan ålderstigen konstruktion      påpekat att det stag som hål-
        så stor vid första anblicken.       som en ram i plattstål! Fisker      ler skärmen på JM-vagnen
        Visserligen kan man argumen-        & Nielsens andra sidovagns-         också finns på sidovagnar från
        tera för att ansökan för Acap       ram, introducerad 1935, var         Star och Sterling. Kanske är
        JM. 148/1947 lämnades in            av plattstål och inte en fram-      det så att flera av de sido-
        1947 och kanske innan öve-          gångsrik konstruktion – svajig      vagnsramar som tillskrivs des-
        renskommelsen började gälla         är ordet. Den ram som Acap          sa två fabriker i själva verket
        och att Daniasidovagnens            tillverkat sedan trettiotalets      är Acap JM. Närmare under-
        ansökan kom in 1950 och är          mitt var ju en nära  kopia av F     sökningar får visa om detta
        insänd av Dansk Sidevogns-          & N-ramen och led av samma          stämmer.
        fabrik. Men fallet med Acaps        brister. Att göra om detta år
        LV-ram inlämnad av A/S ACAP         1947 förefaller inte så klokt.      Upptäckten av avtalet mellan
        tidigt 1950 kan motsäga hypo-       Av allt att döma kom denna          ACAP och Dansk Sidevogns-
        tesen. Vid närmare eftertanke       konstruktion inte heller i pro-     fabrik samt fyndet av typin-
        behöver det inte vara så. Det       duktion.                            tygen som Per Alleslev donerat
        strider inte emot avtalet att                                           ger ny kunskap om ACAPs his-
        A/S ACAP lämnade in ansökan         Hur var det då med de två           toria, fortsatta studier av typ-
        om typintyg, ur några syn-          återstående Acap-ramarna, JM        intygen kommer säkerligen
        punkter kan det ha varit en         148/1947 och LV? Det är troli-      också resultera i nyvunnen
        fördel, det kan exempelvis va-      gen JM-ramen som finns med i        kunskap.
        rit lättare för en stor välkänd     en katalog från åren omkring
        firma som ACAP att få en            1950 där man skriver om en
        snabb behandling av ärendet.        ram som fått Justitieministe-















                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16