Page 11 - SNT_40
P. 11
kg och maximala lasten upp-
gavs till 120 kg. Även detta
var ett rörchassie men här
uppgavs dimensionen till 32
mm ytterdiameter. Vagnen
hade spiralfjäder fram och två
halvelliptiska fyralagers blad-
fjädrar bak. Minsta däckdi-
mension var 3.00 x 19 och den
saknade broms. Liksom de
flesta sidovagnar var den fäst
vid motorcykeln på fyra punk-
ter.
Hur stämmer dessa typintyg Del av prospekt för Star sidovagnar, från cirka 1955. Det är den
med den hypotes som vi ställ- avbildade lastsidovagnen som hade samma stag som höll skär-
de upp i första halvan av arti- men som Acap JM hade. De andra Star-vagnarna såg helt an-
keln, alltså att avtalet avsåg norlunda ut. Starvagnarna tillverkades i Odense.
att tydliggöra rollerna i ”ACAP- riets Motorsagkyndiges Type-
konsortiet”? Antagandet inne- Egentligen är den stora frågan godkendelse med just de vikt-
bar ju att A/S ACAP skulle i det här sammanhanget var- uppgifter som finns för JM-
vara försäljningsdelen och att för Dansk Sidevognsfabrik fick ramen. Det kan också vara
Dansk Sidevognsfabrik A/S ett typintyg på en sidovagn samma ram som syns på en
skulle vara fabriksdelen samt med namnet Dania mera än av ACAPS annonser med Acap
att ACAP skulle förbinda sig att tio år efter att Danias sidovag- Jet-korgen. LV-ramen har jag,
inte tillverka sidovagnar i kon- nar gått ur produktion. Lika än så länge inga spår av.
kurrens med Sidevognsfabri- underligt är det att man för
ken under en tioårsperiod. Ja detta sidovagnschassie valt en Jesper Jæger Nørregard har
överensstämmelsen är väl inte sådan ålderstigen konstruktion påpekat att det stag som hål-
så stor vid första anblicken. som en ram i plattstål! Fisker ler skärmen på JM-vagnen
Visserligen kan man argumen- & Nielsens andra sidovagns- också finns på sidovagnar från
tera för att ansökan för Acap ram, introducerad 1935, var Star och Sterling. Kanske är
JM. 148/1947 lämnades in av plattstål och inte en fram- det så att flera av de sido-
1947 och kanske innan öve- gångsrik konstruktion – svajig vagnsramar som tillskrivs des-
renskommelsen började gälla är ordet. Den ram som Acap sa två fabriker i själva verket
och att Daniasidovagnens tillverkat sedan trettiotalets är Acap JM. Närmare under-
ansökan kom in 1950 och är mitt var ju en nära kopia av F sökningar får visa om detta
insänd av Dansk Sidevogns- & N-ramen och led av samma stämmer.
fabrik. Men fallet med Acaps brister. Att göra om detta år
LV-ram inlämnad av A/S ACAP 1947 förefaller inte så klokt. Upptäckten av avtalet mellan
tidigt 1950 kan motsäga hypo- Av allt att döma kom denna ACAP och Dansk Sidevogns-
tesen. Vid närmare eftertanke konstruktion inte heller i pro- fabrik samt fyndet av typin-
behöver det inte vara så. Det duktion. tygen som Per Alleslev donerat
strider inte emot avtalet att ger ny kunskap om ACAPs his-
A/S ACAP lämnade in ansökan Hur var det då med de två toria, fortsatta studier av typ-
om typintyg, ur några syn- återstående Acap-ramarna, JM intygen kommer säkerligen
punkter kan det ha varit en 148/1947 och LV? Det är troli- också resultera i nyvunnen
fördel, det kan exempelvis va- gen JM-ramen som finns med i kunskap.
rit lättare för en stor välkänd en katalog från åren omkring
firma som ACAP att få en 1950 där man skriver om en
snabb behandling av ärendet. ram som fått Justitieministe-
11