Page 15 - SNT_40
P. 15

var en logotyp för företaget
        Mills-Fulfords sidovagnar, de
        såldes under namnet Millford.
        Fågeln finns även med på det
        utdrag från Mills-Fulfords sido-
        vagnskatalog till motorutställ-
        ningen på Olympia i London
        1934, ett tillfälle som närmast
        verkar ha varit en utförsäljning
        eftersom företaget då var för-
        satt i konkurs.

        För det tredje visade sig de tre
        sidovagnarna som jag bedömt
        vara av engelska typer, verk-
        ligen vara engelska, mitt anta-
        gande om att den danska Valu-
        tacentralen nästan omöjlig-
        gjorde import av exempelvis
        sidovagnar var felaktigt. Vid          Millfordvagn med länkhjul från 1905, motorcykeln är en Rex.
        närmare efterforskning visar
        det sig att ett av Valutacentra-     Mills-Fulford Ltd i Coventry        namnet: en flicka som korsar
        lens mål var att öka importen        startade tidigt med sidovagns-      en bäck på ett vadställe (ford)
        från Storbritannien och minska       tillverkning, redan 1903 kom        och med en kvarn (mill) i bak-
        den från Tyskland och därmed         deras första sidovagn och 1905      grunden. Varumärket skall ha
        indirekt stimulera Danmarks          kom en modell med länkhjul,         funnits i reklamen men jag har
        export till Storbritannien.          alltså ett självsvängande hjul      inte funnit det på någon sido-
        Valutacentralen i Danmark            som exempelvis finns på kund-       vagn. När jag fann en kopia av
        reglerade utrikeshandeln 1924-       vagnar idag. Liksom på kund-        bilden visade den sig vara en
        1926 och 1932-1940. År 1940          vagnarna kunde länkhjulet           sockersöt bokmärkesbild som, i
        ersattes Valutacentralen av          börja wobbla vid vissa hastig-      mina ögon, inte lämpade sig
        Direktoratet for Vareforsyning.      heter, något som bör ha varit       att sätta på en sidovagn. På
                                             mycket obehagligt och farligt       Millfords sidovagnar från sent
        För det fjärde så förefaller det     för både passagerare och föra-      1920-tal och tidigt 30-tal står
        som om det inte bara är sido-        re. År 1910 försökte man med        det ”Millford” på nosen, fågeln
        vagnskorgar man importerat, i        en fjäderdämpning men över-         har jag bara funnit på korgar
        alla fall maskinerna ett och två     gav konstruktionen efter något      från 1935.
        från vänster ser ut att båda ha      år.
        Millfords sidovagnsram där kor-
        gen var upphängd i ett cirkel-       Företaget fortsatte att produ-
        böjt fjäderstål. Det är även att     cera konventionella sidovag-
        notera att båda sidovagnarna         nar, men gick alltså i konkurs
        är högerhängda och att korgar-       år 1935.
        na är anpassade till detta med
        dörrar på högersidan. Engelska       I den knapphändiga litteratur
        sidovagnstillverkare gjorde ofta     som jag funnit om Millford talas
        dessa anpassningar på export-        på flera ställen om firmans fina
        modellerna.                          varumärke som illustrerade
















                             Millfordsidovagn från 1903.


                                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20