Page 15 - SNT_40
P. 15
var en logotyp för företaget
Mills-Fulfords sidovagnar, de
såldes under namnet Millford.
Fågeln finns även med på det
utdrag från Mills-Fulfords sido-
vagnskatalog till motorutställ-
ningen på Olympia i London
1934, ett tillfälle som närmast
verkar ha varit en utförsäljning
eftersom företaget då var för-
satt i konkurs.
För det tredje visade sig de tre
sidovagnarna som jag bedömt
vara av engelska typer, verk-
ligen vara engelska, mitt anta-
gande om att den danska Valu-
tacentralen nästan omöjlig-
gjorde import av exempelvis
sidovagnar var felaktigt. Vid Millfordvagn med länkhjul från 1905, motorcykeln är en Rex.
närmare efterforskning visar
det sig att ett av Valutacentra- Mills-Fulford Ltd i Coventry namnet: en flicka som korsar
lens mål var att öka importen startade tidigt med sidovagns- en bäck på ett vadställe (ford)
från Storbritannien och minska tillverkning, redan 1903 kom och med en kvarn (mill) i bak-
den från Tyskland och därmed deras första sidovagn och 1905 grunden. Varumärket skall ha
indirekt stimulera Danmarks kom en modell med länkhjul, funnits i reklamen men jag har
export till Storbritannien. alltså ett självsvängande hjul inte funnit det på någon sido-
Valutacentralen i Danmark som exempelvis finns på kund- vagn. När jag fann en kopia av
reglerade utrikeshandeln 1924- vagnar idag. Liksom på kund- bilden visade den sig vara en
1926 och 1932-1940. År 1940 vagnarna kunde länkhjulet sockersöt bokmärkesbild som, i
ersattes Valutacentralen av börja wobbla vid vissa hastig- mina ögon, inte lämpade sig
Direktoratet for Vareforsyning. heter, något som bör ha varit att sätta på en sidovagn. På
mycket obehagligt och farligt Millfords sidovagnar från sent
För det fjärde så förefaller det för både passagerare och föra- 1920-tal och tidigt 30-tal står
som om det inte bara är sido- re. År 1910 försökte man med det ”Millford” på nosen, fågeln
vagnskorgar man importerat, i en fjäderdämpning men över- har jag bara funnit på korgar
alla fall maskinerna ett och två gav konstruktionen efter något från 1935.
från vänster ser ut att båda ha år.
Millfords sidovagnsram där kor-
gen var upphängd i ett cirkel- Företaget fortsatte att produ-
böjt fjäderstål. Det är även att cera konventionella sidovag-
notera att båda sidovagnarna nar, men gick alltså i konkurs
är högerhängda och att korgar- år 1935.
na är anpassade till detta med
dörrar på högersidan. Engelska I den knapphändiga litteratur
sidovagnstillverkare gjorde ofta som jag funnit om Millford talas
dessa anpassningar på export- på flera ställen om firmans fina
modellerna. varumärke som illustrerade
Millfordsidovagn från 1903.
15