Page 9 - SNT_40
P. 9
Vid fasadarbeten på Blegdams-
vej 32 för några år sedan kom Framsida till katalog, troligen 1936. Fram till konkursen 1937 låg
firmanamnet fram. lokalerna på Lille Farimagsgade.
Østerbro i Köpenhamn. Dansk hela tiden och var 401 000 kr mellan ACAP och det i vardan-
Sidevognsfabrik A/S var kvar år 1962. de Dansk sidevognsfabrik, så
på Fuglevangsvej 12 C ända fick DNT, Danmarks Nimbus
fram till 1966 då firman hade * Touring, en i sammanhanget
upphört. Under hela sin histo- lika värdefull donation av sam-
ria hade Sidevognsfabriken ett Nu slumpade det sig så att laren Per Alleslev, ägare av
aktiekapital på 12 000 kr me- ungefär samtidigt med att Fyns Nimbus-Nilfisk museum.
dan ACAPs aktiekapital växte DVM fick donationen som Pers donation omfattade 40
innehöll utkastet till avtalet danska typintyg, på danska
Typegodkendelser, för sido-
vagnsramar från åren 1948 till
och med 1962.
Intygen gäller både kända och,
för mig, okända danska sido-
vagnstillverkare. Särskilt int-
ressanta för den här artikeln
är två intyg för Acap sidovag-
nar och ett för Dania. Jag rea-
gerade på detta eftersom
Dania sidovagnar inte tillver-
kades efter andra världskriget
och typintyget var daterat den
28 mars 1951 med ansökan
året innan.
Danias ansökan är inlämnad
av Dansk Sidevognsfabrik A/S
och gäller en sidovagnsram
med typbeteckningen A, upp-
byggd av plattstål, 50 x 8 mm,
och avfjädrat av två halvellip-
tiska, längsgående bladfjädrar
med sex lager blad. Chassiet
vägde 75 kg och var godkänt
för en maximal last av 175 kg.
Däcksdimension minst 3.25 x
19, ingen broms och chassiets
9