Page 17 - SNT_38
P. 17
1945 16 stycken. Det ligger
nära till hands att misstänka
att kundtillströmmningen 1944
berodde på att man började se
hur kriget skulle sluta och att
många fick bråttom att tvätta
pengar. Under kriget var det i
stort sett omöjligt att få kör-
tillstånd för privatpersoner. Det
fanns ingen bensin och inga
däck att köpa.
Efter fredsslutet återhämtade
sig marknaderna långsamt, det
var stor materialbrist och ran-
soneringarna för privatperso-
ner höll på i många år. Efter
ett bra år 1946 med 96 sålda
Nimbus, varierade försälj-
ningen de närmaste fem åren
mellan 28 och 70 Nimbus.
C. V. Hansen, liksom många
andra affärsidkare letade efter
flera varor att sälja och firman
på Bredegade lyckades bli
återförsäljare av Volkswagen.
Bilhandeln blev ett bra komple-
ment till Nimbusförsäljningen,
som fortsatte minska. När till-
verkningen av nya Nimbus
upphörde förblev firman fab-
riken och kunderna trogen och
fortsatte som auktoriserad
C. V. vid Industriforeningens utställning 1936, med en sido-
vagnsnimbus från 1934! Se värmeskyddet för grenröret och den reparationsverkstad för Nim-
gamla typen av generator. Sidovagnen är en ACAP Turistvogn bus. Under flera år såldes både
eller föregångaren från Dania. Mannen han talar med kan möj- Nimbus och VW på Bredegade
ligen vara prokurist H. C. Pedersen från A/S F&N. men en försäljning för bara
bilar öppnades även på Sol-
bjergvej 5, den fanns kvar en
bit in på 1980-talet. Ett större
bilcenter byggdes även utmed
Gammel Køge Landevej år
1965. Denna såldes år 1968
för 3,7 miljoner danska kronor.
År 1974 firade C. V. sin 80-
årsdag, men han var fortfaran-
de aktiv. År 1977 var han ord-
förande i branchföreningen för
VW-Audiverkstäderna och blev
hårt kritiserad i en lönestrid
med mekanikernas fack.
Vi har inte funnit någon infor-
mation om C. V. Hansens sista
år.
Reklam från 1951.
17