Page 12 - SNT_38
P. 12
Om tändning på Nimbus C
Ja, jag vet att skriva om tänd-
ning och tändinställning på
Nimbus C är detsamma som
att ge sig in på minerad mark
– men jag vågar språnget, lite
liv i luckan är bara roligt!
Nyblivna Nimbusägare frågar
ofta efter ett tändinställnings-
märke till hjälp och svaret är
att det finns inte något sådant.
På svänghjulet finns ett mär-
ke, men detta är till för att
kunna montera vevaxel och
kamaxel riktigt i förhållande till
varandra. Märket på sväng-
hjulet har inget med tändin-
ställning att göra egentligen,
men kan naturligtvis användas
som ett hjälpmedel. Knud
Jørgensen anger följande två
alternativ i sin bok Nimbus –
vedligeholdelse: antingen
vrider man vevaxeln så att Om tändinställning i Vejledning från 1947.
märket (som ser ut som ett I)
står i högra kanten av hålet mycket att hålla sig till egent- och mindre risk för att stiften
uppe på svänghjulshuset, eller ligen! skulle sota igen. Den tredje
så att det passerat förbi hålet förändringen var att som en
med 22-27 mm. Det senare Senare angavs brytaravstån- följd av de styvare fjädrarna
alternativet ger, enligt Knud, det till 0,7 mm och instruktio- så skulle tändningen ställas i
den bästa inställningen. Vilket nen blev lite mera omfattande, ett tidigt läge, ända vid ”T” på
alternativ man än väljer så se bilden här ovan. Mera kött inställningsskalan. Från fabri-
skall man därefter vrida på benen får man i de Teknis- ken skulle en färgmarkering på
fördelaren bakåt (mot ”T”) tills ka Cirkulär som fabriken sände skalan visa på rätt inställning,
brytarna öppnas.Först skall ut till de olika försäljarna och det är osäkert om detta sista
man ställt in brytaravståndet verkstäderna. genomfördes.
enligt fabrikens instruktioner
till 0,7 mm. Våren 1938 införde fabriken Det visade sig att de styvare
något kraftigare fjädrar i den fjädrarna i tändförställningen
Fabriken gav en del instruktio- automatiska regleringen av inte fungerade som man hop-
ner för tändningsinställningen i förtändningen, avsikten var att pats, så redan i TC 28A den 5
den lilla instruktionsbok, Vej- få en jämnare gång vid 30-40 november 1938 meddelade
ledning, som den nyblivne km/h enligt Tekniska Cirkulär man att fabriken gått tillbaka
Nimbusägaren fick vid köpet. I 28 den 30 april 1938. I sep- till de mjukare fjädrar man
den första upplagan från 1934 tember samma år förtydliga- använt tidigare och att tänd-
står: Kontakterna inställs med des tändningsinställningen inställningen skulle vara unge-
0,5-0,6 mm avstånd. Tänd- med dessa nya fjädrar, TC 30 fär mitt på skalan mellan ”S”
ningsinställningen föregår den 7 september. Det var nu och ”T”.
automatiskt, men kan inställas som brytaravståndet ändrades
ytterligare genom att vrida från 0,5 till 0,7 mm. Även Det här fungerade genom -40
tändspolen mot bokstäverna T elektrodavståndet på stiften och 50-talen och vidare fram-
eller S som betyder tidig (hög) ökades från 0,5 till 0,7 mm vid åt. Nimbussarna var vanligtvis
och sen (låg) tändning. Inte så detta tillfälle. Anledningen var lättstartade och hade skapliga
att detta skulle ge bättre gång prestanda, även om de
12