Page 12 - SNT_38
P. 12

Om tändning på Nimbus C







        Ja, jag vet att skriva om tänd-
        ning och tändinställning på
        Nimbus C är detsamma som
        att ge sig in på minerad mark
        – men jag vågar språnget, lite
        liv i luckan är bara roligt!

        Nyblivna Nimbusägare frågar
        ofta efter ett tändinställnings-
        märke till hjälp och svaret är
        att det finns inte något sådant.
        På svänghjulet finns ett mär-
        ke, men detta är till för att
        kunna montera vevaxel och
        kamaxel riktigt i förhållande till
        varandra. Märket på sväng-
        hjulet har inget med tändin-
        ställning att göra egentligen,
        men kan naturligtvis användas
        som ett hjälpmedel. Knud
        Jørgensen anger följande två
        alternativ i sin bok Nimbus –
        vedligeholdelse: antingen
        vrider man vevaxeln så att                      Om tändinställning i Vejledning från 1947.
        märket (som ser ut som ett I)
        står i högra kanten av hålet        mycket att hålla sig till egent-    och mindre risk för att stiften
        uppe på svänghjulshuset, eller      ligen!                              skulle sota igen. Den tredje
        så att det passerat förbi hålet                                         förändringen var att som en
        med 22-27 mm. Det senare            Senare angavs brytaravstån-         följd av de styvare fjädrarna
        alternativet ger, enligt Knud,      det till 0,7 mm och instruktio-     så skulle tändningen ställas i
        den bästa inställningen. Vilket     nen blev lite mera omfattande,      ett tidigt läge, ända vid ”T” på
        alternativ man än väljer så         se bilden här ovan. Mera kött       inställningsskalan. Från fabri-
        skall man därefter vrida            på benen får man i de Teknis-       ken skulle en färgmarkering på
        fördelaren bakåt (mot ”T”) tills    ka Cirkulär som fabriken sände      skalan visa på rätt inställning,
        brytarna öppnas.Först skall         ut till de olika försäljarna och    det är osäkert om detta sista
        man ställt in brytaravståndet       verkstäderna.                       genomfördes.
        enligt fabrikens instruktioner
        till 0,7 mm.                        Våren 1938 införde fabriken         Det visade sig att de styvare
                                            något kraftigare fjädrar i den      fjädrarna i tändförställningen
        Fabriken gav en del instruktio-     automatiska regleringen av          inte fungerade som man hop-
        ner för tändningsinställningen i    förtändningen, avsikten var att     pats, så redan i TC 28A den 5
        den lilla instruktionsbok, Vej-     få en jämnare gång vid 30-40        november 1938 meddelade
        ledning, som den nyblivne           km/h enligt Tekniska Cirkulär       man att fabriken gått tillbaka
        Nimbusägaren fick vid köpet. I      28 den 30 april 1938. I sep-        till de mjukare fjädrar man
        den första upplagan från 1934       tember samma år förtydliga-         använt tidigare och att tänd-
        står: Kontakterna inställs med      des tändningsinställningen          inställningen skulle vara unge-
        0,5-0,6 mm avstånd. Tänd-           med dessa nya fjädrar, TC 30        fär mitt på skalan mellan ”S”
        ningsinställningen föregår          den 7 september. Det var nu         och ”T”.
        automatiskt, men kan inställas      som brytaravståndet ändrades
        ytterligare genom att vrida         från 0,5 till 0,7 mm. Även          Det här fungerade genom -40
        tändspolen mot bokstäverna T        elektrodavståndet på stiften        och 50-talen och vidare fram-
        eller S som betyder tidig (hög)     ökades från 0,5 till 0,7 mm vid     åt. Nimbussarna var vanligtvis
        och sen (låg) tändning. Inte så     detta tillfälle. Anledningen var    lättstartade och hade skapliga
                                            att detta skulle ge bättre gång     prestanda, även om de

                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17