Page 20 - SNT_38
P. 20
gång med ventilslipning och
hyvling av toppen så att för-
djupningarna för gasringarna
försvann, dittills hade jag kört
med både gasringar och topp-
packning. Nimbussen var klar
till årsträffen i Grœsted 2009.
Detta är det enda arbete med
motorn som gjorts sedan
1972, ett bra jobb av Drei-
agers MC! Tre år senare gjor-
de jag jobbet fullständigt med
sandblästring och en riktigt
bra lackering.
Efter att den andra renove-
ringen blev klar har jag kört
Nimbus som aldrig förr. Det
har blivit flera årsträffar i Dan-
mark och Fladjernstrœf nio
gånger, under sex somrar åkte
jag Bornholm Rundt med Poul
Jørss. Jag har fått många nya
vänner på båda sidor om Sun-
det och i andra länder, inte
minst sedan jag började göra
tidningen 2012. Göingeträffen
som jag gjorde med först Ole
köpet och jag vände hem med och fick byta höftled och efter Artved och sedan Lars-Henrik
en utbytesmotor för 1750 det var det svårt att sitta på Olsen var också milstolpar.
danska kronor + moms. Just motorcykeln under ett antal
den summan som står på år. Ekipaget hade börjat fara Nu har jag varit lite skraltig ett
reklambladet jag köpte från illa under uppehållet, lacke- par år men det blir väl bättre
Per Alleslev. ringen från 1970 visade sig och till våren skall jag ut på
vara ett dåligt arbete. tre hjul igen! Nimbus 7169 och
Motorn kom snabbt i ramen jag har känt varandra i snart
och många sköna mil följde. Jag träffade Lasse Persson och 54 år nu och vi har båda mera
Under några år var jag den han tog mig i kragen för att få att ge!
ende Nimbusföraren i Göte- igång motorcykeln igen. Först
borgstrakten men sedan dök blev det en teknisk genom- Hoppas att vi ses på vägarna!
det upp en del renoverade
maskiner från Enghave Motor
eller Dreiager i Köpenhamn.
Våra Nimbusturer gick över till
Jylland några gånger. I slutet
av 1970-talet gick jag med i
DNT, den stora danska nim-
busklubben, men efter tre -
fyra år gick jag ur igen. På den
tiden var klubben inte intres-
serad av medlemmar utanför
Danmark, men jag hann lära
mig lite nimbushistoria.
Tiden gick och våra två söner
tyckte om att åka med. Motorn Nimbussen år 2019. Den andra Nimbussen köpte jag efter Poul
gick problemfritt under alla Jørss. Sidovagnslådan har tillhört Esbjergstvillingarna. Den röda
åren, men år 2001 hamnade texten på lådans framsida är Esbjerg Nimbus Touring, namnet
maskinen i långtidsgarage. Jag på den första ”moderna” Nimbusklubben, den startades omkring
hade fått problem med ett ben 1970, redan innan DNT grundades.
20