Page 13 - SNT_38
P. 13
naturligtvis inte hängde med
mera moderna motorcyklar.
I Nimbus Tidende nummer
212, juni 2021, hade Jens
Jessen en artikel om tändning
på Nimbus C. Hans huvud-
punkt var att Anders och P.A.
Fisker hade gjort ett misstag
när de satte brytaravståndet
till först 0,5 mm och sedan till
0,7 mm.
Jens resonemang går ut på att
med ett stort brytareavstånd
är brytarna öppna en längre
tid än om avståndet är litet
och att det då inte hinner byg-
gas upp ett så kraftigt mag-
netfält i tändspolens järnkärna
som vid ett mindre brytarav-
stånd. Det är när brytarna är
slutna som det går en ström och hävdar att deras Nimbus mekanismen går med halva
till tändspolens primärlindning efter detta är mera lättstartad hastigheten av vevaxeln. För
och det är denna ström som och även har något bättre varje varv av kamaxeln öpp-
bygger upp magnetfältet. Det prestanda. Även jag har prö- nar och stänger brytarna alltså
är när sedan brytarna öppnar vat denna justering på en av fyra gånger, det vill säga vid
som strömmen bryts i primär- mina maskiner och – kanske 1000 rpm sker det 500x4
ledningen och magnetfältet upplevde jag att den blev gånger per minut, alltså drygt
ögonblickningen rasar sam- något mer lättstartad, men jag 33 gånger i sekunden. Vid
man som en kraftig högspänd märkte ingen prestandahöj- toppvarv, alltså 4500 rpm blir
ström bildas i sekundärlind- ning. Vad jag sett är det hittills det 2250x4 gånger per minut
ningen och leds ut till ett tänd- inte någon som mätt upp en eller 150 gånger per sekund.
stift genom rotorn och tänd- eventuell prestandahöjning,
kabeln. Jens hävdar att med det är inte heller någon av Men Nimbusmotorn är en re-
ett mindre brytaravstånd blir Nimbusverkstädernas företrä- lativt lågvarvig motor. Om
magnetfältet starkare och dare som har kommenterat man tittar på andra motorer
detta ger en högre spänning i Jens Jessens teori. med mekaniskt brytarsystem
sekundärspolen och därmed så varvar de ofta mera – men
en kraftigare gnista på stiftet, Jens har själv påtalat en möj- har också mindre brytarav-
vilket i sin tur ger bättre pres- lig nackdel med justeringen, stånd. För en sexcylindrig
tanda. en högre spänning i sekundär- motor vid 4500 rpm öppnar
lindningen ger en större på- och stänger brytarna 450
Jens hävdar vidare att han har frestning på tändspolen. Något gånger per sekund och om vi
stöd i sin teori av alla andra att tänka på när de äldsta tar en 8-cylindrig så blir det
konstruktörer av fyrcylindriga originaltändspolarna närmar hela 600 gånger per sekund.
fyrtaktsmotorer som alla före- sig 90 år och de yngsta har För 12-cylindriga motorer som
skriver ett brytaravstånd på passerat de 60. Lamborghini, Ferrari eller
0,35-0,4 mm. Det är bara far Jaguar blir det annorlunda ef-
och son Fisker som avviker Hur kan man då resonera om tersom dessa oftast har dubbla
med 0,7 mm. detta? Jag vill understryka att tändspolar och alltid en rotor
jag i det följande yttrar mig med två vingar så att gnistan
Jens har även gjort ett face- som den amatör jag är i frå- går till två cylindrar samtidigt.
bookinlägg med samma inne- gan. Frågan är alltså om Nimbus-
håll som artikeln. Inlägget på motorns stora brytaravstånd
Facebook har fått många För det första skall man ha egentligen utgör ett problem?
reaktioner, alldeles övervägan- klart för sig att de processer
de positiva. Det är många som som det här rör sig om är Någon som vill vara med i dis-
har prövat att minska brytar- snabba processer. Kamaxeln kussionen?
avståndet enligt Jens riktlinjer och därmed rotor och brytar-
13