Page 13 - SNT_38
P. 13

naturligtvis inte hängde med
        mera moderna motorcyklar.


        I Nimbus Tidende nummer
        212, juni 2021, hade Jens
        Jessen en artikel om tändning
        på Nimbus C. Hans huvud-
        punkt var att Anders och P.A.
        Fisker hade gjort ett misstag
        när de satte brytaravståndet
        till först 0,5 mm och sedan till
        0,7 mm.


        Jens resonemang går ut på att
        med ett stort brytareavstånd
        är brytarna öppna en längre
        tid än om avståndet är litet
        och att det då inte hinner byg-
        gas upp ett så kraftigt mag-
        netfält i tändspolens järnkärna
        som vid ett mindre brytarav-
        stånd. Det är när brytarna är
        slutna som det går en ström         och hävdar att deras Nimbus         mekanismen går med halva
        till tändspolens primärlindning     efter detta är mera lättstartad     hastigheten av vevaxeln. För
        och det är denna ström som          och även har något bättre           varje varv av kamaxeln öpp-
        bygger upp magnetfältet. Det        prestanda. Även jag har prö-        nar och stänger brytarna alltså
        är när sedan brytarna öppnar        vat denna justering på en av        fyra gånger, det vill säga vid
        som strömmen bryts i primär-        mina maskiner och – kanske          1000 rpm sker det 500x4
        ledningen och magnetfältet          upplevde jag att den blev           gånger per minut, alltså drygt
        ögonblickningen rasar sam-          något mer lättstartad, men jag      33 gånger i sekunden. Vid
        man som en kraftig högspänd         märkte ingen prestandahöj-          toppvarv, alltså 4500 rpm blir
        ström bildas i sekundärlind-        ning. Vad jag sett är det hittills  det 2250x4 gånger per minut
        ningen och leds ut till ett tänd-   inte någon som mätt upp en          eller 150 gånger per sekund.
        stift genom rotorn och tänd-        eventuell prestandahöjning,
        kabeln. Jens hävdar att med         det är inte heller någon av         Men Nimbusmotorn är en re-
        ett mindre brytaravstånd blir       Nimbusverkstädernas företrä-        lativt lågvarvig motor. Om
        magnetfältet starkare och           dare som har kommenterat            man tittar på andra motorer
        detta ger en högre spänning i       Jens Jessens teori.                 med mekaniskt brytarsystem
        sekundärspolen och därmed                                               så varvar de ofta mera – men
        en kraftigare gnista på stiftet,    Jens har själv påtalat en möj-      har också mindre brytarav-
        vilket i sin tur ger bättre pres-   lig nackdel med justeringen,        stånd. För en sexcylindrig
        tanda.                              en högre spänning i sekundär-       motor vid 4500 rpm öppnar
                                            lindningen ger en större på-        och stänger brytarna 450
        Jens hävdar vidare att han har      frestning på tändspolen. Något      gånger per sekund och om vi
        stöd i sin teori av alla andra      att tänka på när de äldsta          tar en 8-cylindrig så blir det
        konstruktörer av fyrcylindriga      originaltändspolarna närmar         hela 600 gånger per sekund.
        fyrtaktsmotorer som alla före-      sig 90 år och de yngsta har         För 12-cylindriga motorer som
        skriver ett brytaravstånd på        passerat de 60.                     Lamborghini, Ferrari eller
        0,35-0,4 mm. Det är bara far                                            Jaguar blir det annorlunda ef-
        och son Fisker som avviker          Hur kan man då resonera om          tersom dessa oftast har dubbla
        med 0,7 mm.                         detta? Jag vill understryka att     tändspolar och alltid en rotor
                                            jag i det följande yttrar mig       med två vingar så att gnistan
        Jens har även gjort ett face-       som den amatör jag är i frå-        går till två cylindrar samtidigt.
        bookinlägg med samma inne-          gan.                                Frågan är alltså om Nimbus-
        håll som artikeln. Inlägget på                                          motorns stora brytaravstånd
        Facebook har fått många             För det första skall man ha         egentligen utgör ett problem?
        reaktioner, alldeles övervägan-     klart för sig att de processer
        de positiva. Det är många som       som det här rör sig om är           Någon som vill vara med i dis-
        har prövat att minska brytar-       snabba processer. Kamaxeln          kussionen?
        avståndet enligt Jens riktlinjer    och därmed rotor och brytar-

                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18