Page 7 - SNT_36
P. 7
Registrerade 2020
Lasse Ruby Høgh har sam-
manställt antalet registrerade
Nimbus C i Danmark med
hjälp av hemsidan nrpla.de,
ett stort arbete. Lasse har fun-
nit 4995 registrerade motor-
cyklar. Registreringssiffrorna
avspeglar situationen i augusti
2020. För jämförelser med an-
talet tillverkade Nimbus varje
år har jag använt den beräk-
ning som Knud Jørgensen tagit
fram och som återfinns bland
annat i hans bok Nimbus - Den orange kurvan visar antalet tillverkade Nimbus år från år och
teknisk udvikling, 2. Udgave. den blå hur många som var registrerade i Danmark i augusti 2020.
Som diagrammet visar följer viska flygvapnet. Dessa lade
antalet registrerade Nimbus C 28,5 % av det ursprungliga tyskarna beslag på och sände
ungefär tillverkningstakten, antalet. till Norge där de användes av
men med några undantag. För militärpolisen. Cirka 40 av
motorcyklar tillverkade före Av de motorcyklar som tillver- dem är fortfarande registrera-
kriget varierar antalet regist- kades 1935, 514 stycken, är de i Norge. De låga antalet
rerade år 2020 jämfört med 101 i registret, 19,6%. För de Nimbus i registret under åren
tillverkade 1934-1939 med övriga förkrigsåren var i ge- 1941-1946 bör alltså förklaras
mellan 20 och 32 %. För efter- nomsnitt 28 % av de tillverka- av krigshändelserna, många
krigstiden, alltså 1946-1959 de motorcyklarna registrerade. motorcyklar togs i beslag av
ligger variationen mellan 34 Om man skall försöka hitta en tyskarna bland annat polis-
och 95 % (!). Under krigsåren förklaring till detta så skulle motorcyklar och ett stort antal
tillverkades endast ett litet an- det kunna vara att ett antal av av försvarets motorcyklar.
tal motorcyklar och här skall de första 150 cyklarna från
man inte lägga för stor vikt vid 1935 har ”förvandlats” till -34- Efter kriget är en högre pro-
statistiken, men variationen är or, de var ju från början iden- cent av de tillverkade motor-
5 till 35 %. Så finns ett antal tiska med 34-modellen. Detta cyklarna registrerade än av
motorcyklar som registrerats är givetvis bara ett antagande. förkrigsmaskinerna. Om man
efter att tillverkningen upp- räknar bort det exeptionella
hört, sammanlagt 43 stycken Knud Jørgensen har summe- året 1957, där nästan 95 % av
fram till och med 1970, det rat produktionen under åren de 74 tillverkade maskinerna
största antalet, 14 stycken, 1940-1944 till 638 stycken, finns registrerade, så är den
under år 1960. beroende på otydligheterna i genomsnittliga siffran för re-
lagerboken. För den här arti- gistreringar inemot 50% av de
keln har jag försökt fördjupa tillverkade.
Varför ser det ut såhär? mig i detta och funnit något
Först är det rimligt att flera av flera maskiner, 726 tillverka- Den höga registreringsprocen-
de yngre motorcyklarna är be- de, fördelade enligt vidstående ten är som sagt logisk, men en
varade än de äldre och andra tabell. Detta är gjort för att få del av förklaringen kan kanske
världskriget är här en naturlig en jämförelse 1940 143 även sökas hos försvaret. Det
skiljelinje. Man kan också för- med registre- 1941 139 danska försvaret hade köpt in
vänta sig att årsmodell 1934 ringssiffrorna. många Nimbus under 1950-
är bevarade i ett stort antal Resultatet för 1942 104 talet. Maskinerna hade under-
eftersom de, i alla fall de sena- år 1941 är lite 1943 153 hållits väl till in på 1970-talet
re åren, varit mycket eftersök- uppseendeväc 1944 187 då avvecklingen började vid
ta. På skämt hör man ibland kande, endast Trolig produk- mitten av årtiondet. När cyk-
att det finns flera Nimbus 5 % registre- tion per år larna och reservdelslagren
1934 idag än när de tillverka- rade idag, 1940-1944. såldes ut var det ofta i stora
des. Så är det lyckligtvis inte. men det har partier. Mycket köptes av
Av de 200 Nimbus som gjor- sin förklaring. År 1941 tillver- etablerade Nimbusverkstäder,
des 1934 var 57 registrerade, kade F&N 100 motorcyklar stora köpare var Harry Drei-
med sidovagn till det Jugosla- agers verkstad, Enghave Mo-
7