Page 9 - SNT_36
P. 9

Del 1




         Idén till artikeln kom när Jonas
         Fröjd lade ut en annons från
         den svenska tidningen Dagens
         Nyheter i facebookgruppen
         Nimbus 1918-1928 (följ gärna
         den gruppen!). Annonsen var
         från den 10 november 1923
         och innehållet var att A/S
         Fisker & Nielsen sökte repre-
         sentanter i Sverige för motor-
         cykeln Nimbus. Liknande an-
         nonser i svenska tidningar har
         vi skrivit om tidigare, se SNT 2
         och SNT 35, men då har det
         gällt Nimbus C. Nu var det allt-
         så Nimbus A, Kakelugnsröret.

         Kontaktmannen i annonsen
         bodde på Hotell Continental i
         Stockholm och han presentera-
         des som Ingenjör Fraugde.
         Namnet är bekant för minnes-
         goda läsare av SNT, det var ju
         han som körde Jydskt Grand
         Prix på Nimbus 1923 och även
         ingick i det danska Nimbusla-
         get i ISDT, Sixdays, samma år.

         Rasmus Theodor Fraugde föd-
         des i Odense den 10 november
         1886. Fraugde är en by som
         ligger sydöst om staden. R.T.
         Fraugde utbildade sig till civil-
         ingenjör och den 14 september
         1914 gifte han sig med Inge-         anställde arbetare till täkter vid  företagare i Danmark. År 1924
         borg, född Petersen, från            Ulstrup nordväst om Århus. Ef-      såldes 50 ton järnvägsräls på
         Köpenhamn. De fick tre barn,         ter första världskriget, 1919,      en tvångsauktion från Fraugdes
         Inge-lise född 1916, Svend           annonserade han ut två loko-        firma, familjen hade du flyttat
         född 1920 och Kirsten född           motiv, 40 st trävagnar med          till Köpenhamnsområdet där
         1925. R. T. Fraugde avled tro-       2,25 m  volym och 200 meter         han efter något år etablerat sig
                                                     3
         ligen 1958 i Köpenhamn.              räls. Troligen var detta avsett     som åkare och handlade med
                                              för en industrijärnväg, exem-       grus och sten. Under 1930-
         Under den största delen av           pelvis i ett stenbrott. År 1921     talet fortsatte Fraugde med
         yrkeslivet kom R. T. Fraugde         blev han delägare till ett sten-    denna verksamhet och som
         att ägna sig åt grus och sten.       brott där man bröt flinta. Men      medlem av styrelsen i firman
         Han var delägare i företag som       under det ekonomiskt så tur-        A/S Granit ägde han stenbrott
         sig ägde stenbrott och grustäk-      bulenta 1920-talet gick affärer-    på Bornholm där han blev in-
         ter och vad därtill hörde. År        na upp och ned för ingenjör         blandad i en del kontraktsprob-
         1916 var han delägare i en           Fraugde, liksom för de flesta       lem som slutade i domstol - till
         ingenjörfirma, Dana, och                                                 Fraugdes förlust. År 1938 gick

                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12