Page 9 - SNT_36
P. 9
Del 1
Idén till artikeln kom när Jonas
Fröjd lade ut en annons från
den svenska tidningen Dagens
Nyheter i facebookgruppen
Nimbus 1918-1928 (följ gärna
den gruppen!). Annonsen var
från den 10 november 1923
och innehållet var att A/S
Fisker & Nielsen sökte repre-
sentanter i Sverige för motor-
cykeln Nimbus. Liknande an-
nonser i svenska tidningar har
vi skrivit om tidigare, se SNT 2
och SNT 35, men då har det
gällt Nimbus C. Nu var det allt-
så Nimbus A, Kakelugnsröret.
Kontaktmannen i annonsen
bodde på Hotell Continental i
Stockholm och han presentera-
des som Ingenjör Fraugde.
Namnet är bekant för minnes-
goda läsare av SNT, det var ju
han som körde Jydskt Grand
Prix på Nimbus 1923 och även
ingick i det danska Nimbusla-
get i ISDT, Sixdays, samma år.
Rasmus Theodor Fraugde föd-
des i Odense den 10 november
1886. Fraugde är en by som
ligger sydöst om staden. R.T.
Fraugde utbildade sig till civil-
ingenjör och den 14 september
1914 gifte han sig med Inge- anställde arbetare till täkter vid företagare i Danmark. År 1924
borg, född Petersen, från Ulstrup nordväst om Århus. Ef- såldes 50 ton järnvägsräls på
Köpenhamn. De fick tre barn, ter första världskriget, 1919, en tvångsauktion från Fraugdes
Inge-lise född 1916, Svend annonserade han ut två loko- firma, familjen hade du flyttat
född 1920 och Kirsten född motiv, 40 st trävagnar med till Köpenhamnsområdet där
1925. R. T. Fraugde avled tro- 2,25 m volym och 200 meter han efter något år etablerat sig
3
ligen 1958 i Köpenhamn. räls. Troligen var detta avsett som åkare och handlade med
för en industrijärnväg, exem- grus och sten. Under 1930-
Under den största delen av pelvis i ett stenbrott. År 1921 talet fortsatte Fraugde med
yrkeslivet kom R. T. Fraugde blev han delägare till ett sten- denna verksamhet och som
att ägna sig åt grus och sten. brott där man bröt flinta. Men medlem av styrelsen i firman
Han var delägare i företag som under det ekonomiskt så tur- A/S Granit ägde han stenbrott
sig ägde stenbrott och grustäk- bulenta 1920-talet gick affärer- på Bornholm där han blev in-
ter och vad därtill hörde. År na upp och ned för ingenjör blandad i en del kontraktsprob-
1916 var han delägare i en Fraugde, liksom för de flesta lem som slutade i domstol - till
ingenjörfirma, Dana, och Fraugdes förlust. År 1938 gick
9