Page 3 - SNT_36
P. 3

Ergonomi 2




                                Foto Kaj Hansen, Allan Petersen och LW



        Den lilla artikeln om ergonomi
        i föregående nummer handla-
        de om hur man fick lite bättre
        körställning på en Nimbus C
        med den låga framgaffeln ge-
        nom att sätta ett extra fotstöd
        på platsen för det främre
        motorfästet, något som är lätt
        gjort eftersom gängan är den-
        samma på skruven till motor-
        fästet och på fotpinnen. Den
        här gången skall det handla
        om modellen med den höga
        framgaffeln.


        När man från fabriken över-
        gick från sadlar hängda i spi-
        ralfjädrar till att montera dem
        med gummistroppar så för-
        längde man också sadelupp-
        hängningens främre del och
        fäste denna på platsen för tidi-    satt i innan sadeln med gum-        att få plats med ett baksäte på
        gare nithål under förstärk-         mifjädring introducerades och       motorcykeln.
        ningsplåten bakom tanken.           därmed har sadeln också kom-
        Samtidigt slutade man borra         mit några centimeter längre         Förändringen är ganska enkel
        de gamla fästhålen längre bak       bak. Detta senaste medför i         att göra, förutom hålen där
        eftersom dessa inte hade nå-        sin tur två konsekvenser. Dels      den gamla sadeln var upp-
        gon funktion. Resultatet blev       sträcks gummistropparna me-         hängd. Nu är det nog så att en
        att man kom att sitta närmare       ra bakåt istället för nedåt vid     tidigare ägare till motorcykeln
        styret, samtidigt som styret        montage och därmed sjunker          har borrat upp dessa hål igen,
        monterades högre än tidigare        sadelns bakkant mera vid be-        Kaj har inte gjort det själv.
        och fick en kraftigare uppåt-       lastning och dels blir det svårt    Lösningen fungerar bra för Kaj
        böjning än tidigare. En anled-                                          och är elegant genomförd.
        ning till dessa ändringar var
        att många Nimbusägare tyckte
        att Nimbus var byggd för stora
        förare - ja medellängden var
        ju mindre för sjuttio år sedan.

        Kaj Hansen i Smedjebacken,
        som medverkat i många num-
        mer av tidningen, hörde av sig
        med en variation på temat
        Nimbusergonomi.
                                                                                     För att dölja det större
                                                                                     avståndet mellan sadeln
        Kaj, som är en bra bit över                                                  och bakskärmen har Kaj
        medellängd och kör en Nimbus                                                 satt fast en bit skinn på
        med hög framgaffel har höjt
        sin sadel i framkant genom att                                               sadelkanten.
        montera två korta bitar platt-                                               Man kan tänka sig att Kaj
        stål i de gamla hålen i ramen                                                ibland vilar fötterna på
        till sadelns framdel. Kaj har                                                störtbågen också.
        utnyttjat de hål som sadeln

                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8