Page 6 - SNT_36
P. 6
REGISTRERADE NIMBUS-C I DANMARK
Artikeln har tidigare varit införd i Nimbus Tidende 211
Produktion och försäljning 268 Nimbus. Näst störst var
När den nya Nimbus presente- fortfarande B.S.A. med 109
rades 1934 talade fabriken i maskiner.
reklamen om en tillverknings-
kapacitet på 1000 motorcyklar Den tillverkning på tusen mc
per år, densamma som man man siktade mot, uppnåddes
nämnt när man startade till- först 1939 när 1086 maskiner
verka Kakelugnsrören. Nu, lämnade fabriken. Sedan kom
1934, var det målet mera rea- kriget och ockupationen. A/S
listisk än tidigare. En ny fab- Fisker & Nielsen gjorde vad de
riksbyggnad hade uppförts för kunde för att undvika att be-
motorcykeltillverkningen och höva arbeta för ockupations-
denna var förberedd för till- makten och de lyckades också
byggnad på höjden. Ett stort med detta. I taktiken ingick
antal specialmaskiner hade att trixa med tillverknings- och
köpts in och produktionslinjen beställningsnummer. Det är
Postväsendet var bland de förs-
hade utvecklats på ett mo- ta kunderna. Från 1934 års ka- därför svårt att säkert följa
dernt sätt. Ändå var det inte talog. hur många motorcyklar som
tal om någon löpandebands- tillverkades under åren 1940-
tillverkning. Fabrikationen samt Nørdre och Søndre Birk. 1945.
skulle ske i grupper på 50 cyk- Siffrorna gällde perioden 1 ja-
lar, i praktiken blev gruppstor- nuari 1934 till den 1 december Efter kriget var det ett stort
leken oftast 25 stycken. 1934. Trots att Nimbus bara behov av motorcyklar, men
sålts under knappt halva pe- samtidigt svårt att producera
Försäljningen började så smått rioden låg man ändå på andra på grund av materialbrist, ran-
under mitten av juni 1934 och plats i statistiken med 73 soneringar, dålig ekonomi och
under året tillverkades 200 stycken och efter B.S.A. som mycket mera. Först efter någ-
cyklar. Fabriken byggde efter hade 90 registrerade maski- ra år började det bli bättre och
hand ut ett nät av auktorise- ner. Sammanlagt redovisades 1952 lyckades man åter kom-
rade återförsäljare som skulle 646 registreringar fördelade ma över ettusen tillverkade
täcka hela Danmark och under på 39 olika fabrikat. motorcyklar. Men den positiva
oktober 1934 sände man ut utveckligen var slut för Nim-
sitt första återförsäljarcirkulär Redan i slutet av februari 1935 bus, konkurrensen från små-
till dessa. I cirkuläret skrev meddelade man att Nimbus bilar, skåpbilar och delvis även
man om nya broschyrer. gått upp på första platsen i den populära scootervågen
registreringsstatistiken och gjorde att försäljningen raskt
I ett cirkulär från december senare visade årsresultatet dalade. År 1956 tillverkade
1934 redovisade man registre- mycket tydligt på detta. Det man 251 maskiner och 1958
ringssiffror för nya motorcyklar året inregistrerades 900 mo- endast 53 stycken. Så, i maj
i Köpenhamn med omgivning- torcyklar i Köpenhamnsom- 1959, meddelade man att
ar: Köpenhamn, Frederiksberg rådet med omgivningar, varav tillverkningen av Nimbus skulle
upphöra, årsproduktionen blev
62 maskiner. Året efteråt leve-
rerades lika många maskiner.
Nimbus försvann inte från den
danska trafiken. Ännu under
1970- och 80-talen var de
vanliga, framför allt i Köpen-
hamn. Fortfarande går enstaka
maskiner i daglig trafik, men
Nimbussen är idag ett hobby-
fordon och som sådant i högs-
ta grad levande.
I cirkuläret från december 1334 ritade Gunnar Hansen hur Nimbus
var på väg att bli det mest sålda motorcykelmärket.
6