Page 4 - SNT_36
P. 4
las framåt för att kunna ut-
nyttja gummistropparna.
Precis som med Kaj Hansens
förändring skulle det inte hel-
ler här gå att montera en bak-
sadel. Idén genomfördes aldrig
för att sittställningen skulle
nog bli väl låg och därmed
knävinkeln mera obekväm.
Sten Weidinger har föreslagit
två lösningar som båda riktar
in sig på fotpinnarna. Den ena
är att flytta fotpinnar och
växelmekanism, respektive
fotbroms framåt och montera
dem på en separat bit plattstål
som skruvas fast i original-
hålen för fotpinnarna och det
främre motorfästet. Drag-
stängerna till växellådan och
till bakbromsen får givetvis
förlängas liksom fjädern till
bromsljuset.
Stens andra förslag är att till-
verka extra fotpinnar av platt-
stål som man spänner fast om
ramjärnen på motorcykeln.
Den lösningen har Allan Peter-
sen i Holbæk utnyttjat på två
av sina maskiner, en från
Det finns andra sätt att få en
bekvämare sittställning genom
att modifiera sadeln. De två
bilderna ovan är tagna på
DNTs årsträffar, den elfen-
bensvita sidovagnsmaskinen
på träffen i Holbæk 2013 och
den röda solomaskinen i
Errindlev 2014.
Sidovagnsmaskinen har fått en
ordentlig stoppning i sadeln
och sadelns bakre upphäng-
ning är förlängd. Cykeln har
även en kopplingsförstärkare
enligt principen block och tal-
ja. På den röda solomaskinen
har man höjt sätet både i
fram- och bakändan för att
sitta högre upp och få mera Ovan sadelmontaget
sträckta ben. i original och till
höger som föränd-
Själv hade jag planer på att ringen var tänkt att
modifiera sadeln på min blå se ut efteråt, med
-53a enligt bilderna. Det främ- hjälp av lite mani-
re fästet skulle förlängas 5-6 pulerande av bilden
centimeter och det bakre vink- i Photoshop
4