Page 37 - SNT_34
P. 37
var hel och elsystemet funge- monterades i ny fjäder och
rade, inga kablar var skadade, cykeln var igång!
även ljuset fungerade. Fort-
farande inget liv från motorn. Den gnista jag fått med de-
monterat tändstift var uppen-
Tändningsfel är oftast förkla- barligen bara för att lura mig,
ringen så jag skruvade loss ett inget att lita på. På hemvägen
av stiften, hälsosam färg på gick Nimbussen bättre än den
stiftet och gnista. Bränslet då? hade gjort tidigare då den
Cykeln hade stått ett par år ibland missat på ett stift, jag
innan jag köpte den så det hade trott att det var en tänd-
kanske var stopp i förgasaren, hatt som satt dåligt, men det
även om motorn lät så totalt var den lilla fjädern som inte
död som om det var tänd- tryckte kolet tillräckligt mot
ningen. Men bensinen i flottör- rotorn.
huset var ren, både där uppe Fjädern var inte helt i origi-
vid bränsleledningen och i nalskick. Den lilla fjädern är Från och med nu kommer jag
bottenlocket. Accelerations- ungefär 10 mm lång. Kolet även ha ett kol på fjäder i
pumpen sprutade in bränsle i skall sitta i den smalare övre verktygsutrustningen i sido-
insuget. delen. vagnen, en garanti för att jag
aldrig råkar ut för det felet
Då ringde Lasse Persson i Med gemensamma krafter igen! Men kanske jag kan
Harlösa, ingenjör, urmakare trodde vi att vi funnit felet, hjälpa någon annan.
och Nimbusmekaniker. Jag kolet i fördelaren stack knappt
hade ringt honom tidigare för ut ur sin hållare och det visa- Tack Lasse P. för hjälp i
att eventuellt besöka honom de sig att fjädern som kolet nöden!
under turen, då fick jag inget sitter i var rätt misshandlad.
svar men nu hade han sett att Vi försökte räta den men för- Ingen skugga skall falla över
jag ringt. Lasse råkade vara i gäves. Lasse satte sig i bilen Poul för det här felet, jag bor-
Löberöd i ett ärende och ma- och körde hem efter reserv- de upptäckt det vid monte-
terialiserades strax. delar och efter en halvtimme ringen av motorn.
var han åter på plats. Kolet
37