Page 5 - SNT_32
P. 5
Gnome & Rhône hörde till de
fabriker som fick ställa om
från krigsproduktion efter för-
sta världskriget. Firman hade
tillverkat de flesta av de flyg-
motorer som användes under
kriget - på båda sidor! De sto-
ra tillverkningsresurserna an-
vändes nu istället till bilchassi-
er, kylskåp, dieselmotorer, sy-
maskiner och annat, bland
annat då motorcyklar. Deras
500cc tillverkades in på 1950-
talet. Från 1930-talet hade
man ramar av pressad plåt lik-
Francis-Barnett från 1932 där man tydligt ser de tre trianglar
som ramen är uppbyggd av, en omkring tanken, en kring mo-
torn och den tredje fotstöd-bakaxel-sadel.
taktare med inköpta motorer.
trianglar som bestod av raka Fabriken fortsatte sin tillverk-
rör förenade på olika sätt. I
och med att man hade stude- ning fram till och med 1935.
rat de krafter som verkade på
en mc-ram hade man kunnat
göra rören tunna och ramen som många andra europeiska
blev därmed lätt, stark och tillverkare, BMW, Zündapp,
även billig att tillverka. Med en Dresch, La Mondiale, CZ, för
tvåtakts Villiersmotor på 147 att bara nämna några.
cc, Albion-låda och remdrift till
bakhjulet såldes den nya mo- Detta är bara ett litet urval av
dellen för £25 att jämföra med de motorcyklar som började
priset på den första modellen tillverkas för 100 år sedan.
som var £ 84. Modellprogram- Frågan är väl om någon mer
met kompletterades med stör- en Nimbus hade konstruerats
re motorer i samma typ av av någon som var en sådan
ram under 1920-talets senare nybörjare på motorcyklar och
år. Francis-Barnett tillverkade där resultatet blev så bra?
motorcyklar fram till 1966.
Ett annat engelskt märke var
Dunelt som från 1919 tillver-
kade en motorcykel med 498
cc tvåtaktsmotor med kolv
som hade två diametrar.
Motorcykeln marknadsfördes
som "The machine with the
Super-charged Engine". Den
undre, bredare delen av kol-
ven hjälpte till vid spolningen
och skulle enligt konstruktören
ge en högre effekt. Från 1926
tillverkade man en 250 cc-
modell efter samma princip -
Model K. De första fyrtaktarna,
med 350cc Sturmey Archer-
motor, kom 1928, därefter
gjorde man både två- och fyr-
5