Page 5 - SNT_32
P. 5

Gnome & Rhône hörde till de
                                                                                fabriker som fick ställa om
                                                                                från krigsproduktion efter för-
                                                                                sta världskriget. Firman hade
                                                                                tillverkat de flesta av de flyg-
                                                                                motorer som användes under
                                                                                kriget - på båda sidor! De sto-
                                                                                ra tillverkningsresurserna an-
                                                                                vändes nu istället till bilchassi-
                                                                                er, kylskåp, dieselmotorer, sy-
                                                                                maskiner och annat, bland
                                                                                annat då motorcyklar. Deras
                                                                                500cc tillverkades in på 1950-
                                                                                talet. Från 1930-talet hade
                                                                                man ramar av pressad plåt lik-



        Francis-Barnett från 1932 där man tydligt ser de tre trianglar
        som ramen är uppbyggd av, en omkring tanken, en kring mo-
        torn och den tredje fotstöd-bakaxel-sadel.

                                            taktare med inköpta motorer.
        trianglar som bestod av raka        Fabriken fortsatte sin tillverk-
        rör förenade på olika sätt. I
        och med att man hade stude-         ning fram till och med 1935.
        rat de krafter som verkade på
        en mc-ram hade man kunnat
        göra rören tunna och ramen                                              som många andra europeiska
        blev därmed lätt, stark och                                             tillverkare, BMW, Zündapp,
        även billig att tillverka. Med en                                       Dresch, La Mondiale, CZ, för
        tvåtakts Villiersmotor på 147                                           att bara nämna några.
        cc, Albion-låda och remdrift till
        bakhjulet såldes den nya mo-                                            Detta är bara ett litet urval av
        dellen för £25 att jämföra med                                          de motorcyklar som började
        priset på den första modellen                                           tillverkas för 100 år sedan.
        som var £ 84. Modellprogram-                                            Frågan är väl om någon mer
        met kompletterades med stör-                                            en Nimbus hade konstruerats
        re motorer i samma typ av                                               av någon som var en sådan
        ram under 1920-talets senare                                            nybörjare på motorcyklar och
        år. Francis-Barnett tillverkade                                         där resultatet blev så bra?
        motorcyklar fram till 1966.



        Ett annat engelskt märke var
        Dunelt som från 1919 tillver-
        kade en motorcykel med 498
        cc tvåtaktsmotor med kolv
        som hade två diametrar.
        Motorcykeln marknadsfördes
        som "The machine with the
        Super-charged Engine". Den
        undre, bredare delen av kol-
        ven hjälpte till vid spolningen
        och skulle enligt konstruktören
        ge en högre effekt. Från 1926
        tillverkade man en 250 cc-
        modell efter samma princip -
        Model K. De första fyrtaktarna,
        med 350cc Sturmey Archer-
        motor, kom 1928, därefter
        gjorde man både två- och fyr-

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10