Page 3 - SNT_32
P. 3
Hundraåringar
Uppslaget till den här artikeln rit inom flygmotor-
fick jag när jag påmindes om industrin och det
att Bentley i år firar hundra- var många som ville
årsjubileum. Långsamt satte omsätta dessa land-
tankeverksamheten igång och vinningar i bil- och
jag började fundera på vilka motorcykelkonstrukt
motorcykeltillverkare, förutom tioner. Flera företag
Nimbus, som startade sin pro- startade 1919 och
duktion 1919. Men först några ännu flera år 1920
rader om Bentley. Walter och –21. Ett stort
Owen Bentley hade startat antal av dessa nya
som ingenjörslärling inom tillverkare, särskilt i
järnvägen, 1909 och 1910 täv- Storbritannien, var
lade han på motorcykel bland sammansättnings-
annat i Isle of Man TT där han fabriker som köpte
ingick i Indians fabrikslag det standarddelar och satte sam- företaget levde vidare. Indian
sista året. Tillsammans med man delarna till motorcyklar. köpte ACE 1927 och tillver-
en äldre broder sålde han den Ofta med motorer från Villiers kade Indian ACE under något
franska bilen DFP. W.O. satte eller Blackburne. De första år varefter man släppte nam-
lättmetallkolvar och en bättre åren av 1920-talet tillverkades net ACE.
kamaxel i en av dessa vagnar även ett stort antal scooters.
och hade framgångar på I Danmark importerades ACE
Brooklandsbanan. Under första Den kanske mest kända av de av Adler Cycle Aktieselskab
världskriget konstruerade han fabriker som startade 1919 är och såldes under namnet ACA,
flygmotorer och efter freds- ACE, startat av William Hen- man hade helt enkelt ändrat
slutet startade man Bentley derson i Philadelphia, Pennsyl- tankdekalen och satt ett a i
Motors 1919 för att bygga en vania, USA. William Henderson stället för ett e sist i namnet.
sportig bil och resten är histo- hade grundat Henderson Mo- Senare blev Isidor Meyer ge-
ria. torcycle Co med sin bror för neralagent för Danmark och
att tillverka fyrcy-
Bilden här bredvid målades av lindriga motorcyk-
den kände konstnären och lar. Man var fram-
motorillustratören F. Gordon gångsrika, men
Crosby medan konstruktions- första världskriget
arbetet av motorn pågick. Se- betydde ekono-
nare framställde Crosby ka- miska problem och
rossritningar till den första man blev tvungna
bilen med tavlan som förebild. att sälja företaget.
Bröderna fortsatte
Så vidare till de motorcykel- som anställda ett
fabriker som räknade 1919 par år men 1919
som startår. Åren efter första slutade William för
världskriget var besvärliga att starta på nytt,
ekonomiskt i många länder, han ogillade de
särskilt naturligtvis bland dem tyngre motorcyklar
som deltagit i kriget. En svå- som Hendersons
righet för många industrier börjat tillverka. De
som producerat krigsmateriel snabba ACE-mo-
var att ställa om till en lönan- torcyklarna blev le-
de civil produktion. gendariska.
Motorindustrin hade utvecklats År 1922 omkom
kraftigt under kriget, speciellt Henderson i en
intensiv hade utvecklingen va- mc-olycka men
3