Page 3 - SNT_32
P. 3

Hundraåringar






        Uppslaget till den här artikeln     rit inom flygmotor-
        fick jag när jag påmindes om        industrin och det
        att Bentley i år firar hundra-      var många som ville
        årsjubileum. Långsamt satte         omsätta dessa land-
        tankeverksamheten igång och         vinningar i bil- och
        jag började fundera på vilka        motorcykelkonstrukt
        motorcykeltillverkare, förutom      tioner. Flera företag
        Nimbus, som startade sin pro-       startade 1919 och
        duktion 1919. Men först några       ännu flera år 1920
        rader om Bentley. Walter            och –21. Ett stort
        Owen Bentley hade startat           antal av dessa nya
        som ingenjörslärling inom           tillverkare, särskilt i
        järnvägen, 1909 och 1910 täv-       Storbritannien, var
        lade han på motorcykel bland        sammansättnings-
        annat i Isle of Man TT där han      fabriker som köpte
        ingick i Indians fabrikslag det     standarddelar och satte sam-        företaget levde vidare. Indian
        sista året. Tillsammans med         man delarna till motorcyklar.       köpte ACE 1927 och tillver-
        en äldre broder sålde han den       Ofta med motorer från Villiers      kade Indian ACE under något
        franska bilen DFP. W.O. satte       eller Blackburne. De första         år varefter man släppte nam-
        lättmetallkolvar och en bättre      åren av 1920-talet tillverkades     net ACE.
        kamaxel i en av dessa vagnar        även ett stort antal scooters.
        och hade framgångar på                                                  I Danmark importerades ACE
        Brooklandsbanan. Under första       Den kanske mest kända av de         av Adler Cycle Aktieselskab
        världskriget konstruerade han       fabriker som startade 1919 är       och såldes under namnet ACA,
        flygmotorer och efter freds-        ACE, startat av William Hen-        man hade helt enkelt ändrat
        slutet startade man Bentley         derson i Philadelphia, Pennsyl-     tankdekalen och satt ett a i
        Motors 1919 för att bygga en        vania, USA. William Henderson       stället för ett e sist i namnet.
        sportig bil och resten är histo-    hade grundat Henderson Mo-          Senare blev Isidor Meyer ge-
        ria.                                torcycle Co med sin bror för        neralagent för Danmark och
                                            att tillverka fyrcy-
        Bilden här bredvid målades av       lindriga motorcyk-
        den kände konstnären och            lar. Man var fram-
        motorillustratören F. Gordon        gångsrika, men
        Crosby medan konstruktions-         första världskriget
        arbetet av motorn pågick. Se-       betydde ekono-
        nare framställde Crosby ka-         miska problem och
        rossritningar till den första       man blev tvungna
        bilen med tavlan som förebild.      att sälja företaget.
                                            Bröderna fortsatte
        Så vidare till de motorcykel-       som anställda ett
        fabriker som räknade 1919           par år men 1919
        som startår. Åren efter första      slutade William för
        världskriget var besvärliga         att starta på nytt,
        ekonomiskt i många länder,          han ogillade de
        särskilt naturligtvis bland dem     tyngre motorcyklar
        som deltagit i kriget. En svå-      som Hendersons
        righet för många industrier         börjat tillverka. De
        som producerat krigsmateriel        snabba ACE-mo-
        var att ställa om till en lönan-    torcyklarna blev le-
        de civil produktion.                gendariska.

        Motorindustrin hade utvecklats      År 1922 omkom
        kraftigt under kriget, speciellt    Henderson i en
        intensiv hade utvecklingen va-      mc-olycka men


                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8