Page 4 - SNT_32
P. 4
sålde cyklarna under deras rik- tvåtaktsmotor, även den var
tiga namn. Meyer, med sin af- vattenkyld. Produktionen upp-
färsverksamhet på Store hörde 1924 eller –25.
Kongensgade 67 i Köpenhamn
var en stor motorcykelhand- I Storbritannien fanns det gott
lare som även sålde en del om fabriker som startade mc-
Kakelugnsrör. tillverkning 1919, en av dem
var Francis-Barnett. De första
modellerna var Invicta-mo-
torcyklar som fått nytt namn.
Cockerell 146 cc 1922. vatten- Konstruktionen var framtagen
kyld. av den andra halvan av F-B,
Arthur Barnett, och tillverk-
Liksom Fisker & Nielsen starta-
des företaget som kom att
tillverka DKW bilar och motor- En tysk tillverkare som vi ningen hade startat 1913.
cyklar under de första åren av skrivit lite om i förra numret Som så många andra ville F-B
1900-talet, närmare bestämt av SNT var Fritz Gockerell som tillverka ett billigt och pålitligt
1904. Under första världskri- 1918-1919 bytte efternamn till transportmedel. Motorn i den
get producerade man för Cockerell. Det var han som första egna modellen var en
krigsindustrin och experimen- konstruerade Megola med 292 cc sidventilad J.A.P.-motor
terade med ångdrivna last- stjärnmotorn i framhjulet. År och även växellådan var in-
bilar, Dampf-Kraft Wagen på 1919 startade han tillverkning köpt från en annan tillverkare,
tyska. Efter kriget och troligen av motorcyklar i eget namn: i det här fallet Sturmey
1919 började man tillverka en Cockerell. Salumodellerna var Archer. Så gjorde de flesta.
liten tvåtakts-motor på 40 cc encylindriga tvåtakts motorer Man lyckades inte att tillverka
avsedd till att motorisera med liggande cylinder. Moto- en billig maskin. Först 1923
utomhusleksaker men också rerna var från 110 till 170 cc lyckades man med detta då
att montera på en cykel. Lek- och några modeller var vatten- man presenterade en ny och
saksanknytningen gav den kylda. Man byggde också en snudd på genialiskt enkel ram.
namnet Des Knaben Wunch – prototyp med rak fyrcylindrisk Ramen bestod av ett antal
pojkarnas dröm. DKW blev
namnet på företaget och deras
cyklar, motorcyklar och, från
1928, även bilar. I slutet av
1920-talet hade DKW vuxit till
världens största motorcykeltill-
verkare. Grundaren och före-
tagsledaren Jörgen Skafte
Rasmussen fick ekonomiska
problem under depressionen
och tvingades bort från direk-
törsstolen. Hans stora industri-
konglomerat Auto Union över-
levde och fortsatte bygga mo-
torcyklar och bilar. Francis-Barnett 1928 med 172 cc Villiersmotor
4