Page 4 - SNT_32
P. 4

sålde cyklarna under deras rik-                                         tvåtaktsmotor, även den var
        tiga namn. Meyer, med sin af-                                           vattenkyld. Produktionen upp-
        färsverksamhet på Store                                                 hörde 1924 eller –25.
        Kongensgade 67 i Köpenhamn
        var en stor motorcykelhand-                                             I Storbritannien fanns det gott
        lare som även sålde en del                                              om fabriker som startade mc-
        Kakelugnsrör.                                                           tillverkning 1919, en av dem
                                                                                var Francis-Barnett. De första
                                                                                modellerna var Invicta-mo-
                                                                                torcyklar som fått nytt namn.
                                            Cockerell 146 cc 1922. vatten-      Konstruktionen var framtagen
                                            kyld.                               av den andra halvan av F-B,
                                                                                Arthur Barnett, och tillverk-






















        Liksom Fisker & Nielsen starta-
        des företaget som kom att
        tillverka DKW bilar och motor-      En tysk tillverkare som vi          ningen hade startat 1913.
        cyklar under de första åren av      skrivit lite om i förra numret      Som så många andra ville F-B
        1900-talet, närmare bestämt         av SNT var Fritz Gockerell som      tillverka ett billigt och pålitligt
        1904. Under första världskri-       1918-1919 bytte efternamn till      transportmedel. Motorn i den
        get producerade man för             Cockerell. Det var han som          första egna modellen var en
        krigsindustrin och experimen-       konstruerade Megola med             292 cc sidventilad J.A.P.-motor
        terade med ångdrivna last-          stjärnmotorn i framhjulet. År       och även växellådan var in-
        bilar, Dampf-Kraft Wagen på         1919 startade han tillverkning      köpt från en annan tillverkare,
        tyska. Efter kriget och troligen    av motorcyklar i eget namn:         i det här fallet Sturmey
        1919 började man tillverka en       Cockerell. Salumodellerna var       Archer. Så gjorde de flesta.
        liten tvåtakts-motor på 40 cc       encylindriga tvåtakts motorer       Man lyckades inte att tillverka
        avsedd till att motorisera          med liggande cylinder. Moto-        en billig maskin. Först 1923
        utomhusleksaker men också           rerna var från 110 till 170 cc      lyckades man med detta då
        att montera på en cykel. Lek-       och några modeller var vatten-      man presenterade en ny och
        saksanknytningen gav den            kylda. Man byggde också en          snudd på genialiskt enkel ram.
        namnet Des Knaben Wunch –           prototyp med rak fyrcylindrisk      Ramen bestod av ett antal
        pojkarnas dröm. DKW blev
        namnet på företaget och deras
        cyklar, motorcyklar och, från
        1928, även bilar. I slutet av
        1920-talet hade DKW vuxit till
        världens största motorcykeltill-
        verkare. Grundaren och före-
        tagsledaren Jörgen Skafte
        Rasmussen fick ekonomiska
        problem under depressionen
        och tvingades bort från direk-
        törsstolen. Hans stora industri-
        konglomerat Auto Union över-
        levde och fortsatte bygga mo-
        torcyklar och bilar.                         Francis-Barnett 1928 med 172 cc Villiersmotor

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9