Page 2 - SNT_32
P. 2
Svenska Nimbus-tidningen
nr 32
I början av mars, när vi alla så grad historien och människor- siastiskt svar - och kunde vi
smått började planera för mc- na bakom utvecklingen och träffas, han skulle till Själland
säsongen, kom budet att Poul maskinerna. Poul började tidigt och kunde enkelt köra hem till
Jørss plötsligt avlidit. Vi var samla litteratur, foton och bro- mig det var bara en liten om-
många som blev en god vän schyrer och eftersom han var väg. Det blev början till en
fattigare. mycket intresserad av männis- vänskap och många diskus-
kor och hade lätt att få kontak- sioner om Nimbus, historia och
Poul hade gått till sjöss som ter blev hans kontaktnät stort allt annat mellan himmel och
15-åring och seglat över stora bland gamla verkstadsägare, jord. Pouls kunskaper, intresse
delar av världen. Han arbetade anställda hos F & N, tävlings- och stöd har betytt mycket för
under många år i den danska förare, medlemmar i veteran- mig och för tidningens innehåll
grönlandsfarten. När försvaret klubbar, journalister, utländska och inriktning. Saknaden är
kallade hamnade han som mili- samlare av veternfordon och stor.
tärpolis i det danska sjövärnet. många andra. Poul hade ett
Poul brukade säga att "Søvær- genuint intresse för människor För många år sedan, innan jag
net satte mig på en Nimbus og och ett stort varmt hjärta. träffat Poul, gjorde John Carl-
jeg har aldrig ståt af". Gamla sen på JC-Nimbus en god be-
motorcyklar och i första hand Genom åren skrev han många skrivning av honom: Poul Jørss
Nimbus blev hans största int- artiklar i olika tidskrifter inom er en nydelig mand!
resse. Tiden i det militära for- veteranhobbyn. Artiklarna var
made även hans senare yrkes- alltid väl underbyggda vad Bättre kan det inte sägas.
liv, han kom att arbeta i be- gäller fakta och där han visade
vakningsbranschen. sin gedigna kunskap om sam-
hällsutveckling och ekonomiska
En Nimbus var länge hans var- förhållanden när han satte in
dagsfordon och när familjen motorcyklarna i sitt historiska
skulle på semester var det med sammanhang. Det blev även
Nimbus, dottern Tina i sido- en bok, Harley-Davidson,
vagnen och hustrun på baksä- Instruktionsbog 1915-50. Bo-
tet. Men det var inte bara tek- ken bygger på de instruktions-
niken och körandet som intres- böcker från hela perioden som
serade Poul utan i ännu högre Poul ägde och innehåller
Svenska Nimbus-tidningen är ett mycket viktig information för
oregelbundet utkommande organ ägare av H-D, en verkstads- SNT nummer 32 2
för ömsesidig glädje. För efter- handbok på danska för 35 års Hundraåringar 3
Harleymodeller.
tryck utan angivande av källan Fladjernstræf 6
avrådes. © Lasse Wallin och för- Poul betydde också mycket för Öl botar hastighetsmätare 8
fattarna. de danska veteranklubbarna: Göingeträffen 2019 9
Kontakt: DVM, DNT, Bilhistoriskt Sel- Nimbusläsning, Manual 12
lasse.wallin@kulturlandskap.se skab och Nimbusklubben af Bok till alla i DNT 13
telefon 070-605 75 23. 1925. När Nimbusklubben var
Prenumeration: 0 kr som pdf, på nära att upplösas räddade han Mer ljus till färre watt 14
papper självkostnadspris inkl den och såg till att den blev en Nimbusutställning 1993 15
klubb för Nimbus A och B -
porto. Teckningar av Christian Rörklubben. Att köra Rör 18
Wallin om inte annat anges. Mera om Peders Rör 21
Själv träffade jag Poul när jag En klassiker 23
Omslagsbilden är tagen vid hade börjat ge ut tidningen. Skagenløbet 26
Nimbusutställningen i Helslev Jag skrev till honom och sände Vem var Mary Berthelsen 28
Gammelgård 1993. Poul Jørss med ett antal tidningar som Dagens Nimbusdamer 29
provar Nimbus tvåcylindriga han kunde sprida bland Nim-
prototyp från 1956 som man busfolk på Bornholm där han Skåne Runt 30
lånat från fabriken. var bosatt. Det kom ett entu- Länkar 31
2