Page 28 - SNT_31
P. 28

När freden kom hade man samlat                                          sidovagnskorgar var nog de man
        på sig begagnade motorcyklar                                            oftast såg på en Nimbus under
        och var snabbt i verksamhet igen.                                       1950-talet.
        ACAP blev auktoriserad återför-
        säljare av Nimbus och fortsatte                                                      Priser
        även fabrikationen av sidovag-
        nar. År 1949 lanserade man de                                           År 1938 kostade en Nimbus stan-
        framgångsrika modellerna Jet                                            dardsidovagn med R-ramen 650
        och A.F. Dessa två tillsammans                                          kr och en varusidovagn med
        med varulådan var de man till-                                          samma ram 565 kr.
        verkade under de år när sidovag-
        nen var verkligt populär under                                          ACAPs priser finns för 1937 och
        den första halvan av 1950-talet                                         1939, oförändrat mellan åren.
        tills småbilarna tog över 1956-57.                                      Deras standardsidovagn kallades
        ACAPs modell A.F. levererades                                           Turistvogn och kostade 495 kr
        till A/S Fisker & Nielsen och sål-                                      med ACAPs plattstålsram utan
        des som Nimbussidovagn. ACAPs                                           broms, med broms blev priset
                                                                                535 kr. ACAPS varusidovagn
                                                                                kostade 450 kr, plus 40 kr med
                                                                                broms.


                                                                                ACAPS största modell, Familie-
                                                                                sidovagnen kostade 1939 675 kr
                                                                                och 725 kr om man ville ha dörr
                                                                                och en vindruta som gick att fälla
                                                                                åt sidan för lättare urstigning,
                                                                                plus de 40 kr extra för en broms.
                                                                                Man fick då en betydligt större
                                                                                vagn än Nimbus standardvagn.

                                                                                Det var vanligt att kombinera
                                                                                Nimbusramen med en ACAP-
                                                                                korg.












                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33