Page 28 - SNT_31
P. 28
När freden kom hade man samlat sidovagnskorgar var nog de man
på sig begagnade motorcyklar oftast såg på en Nimbus under
och var snabbt i verksamhet igen. 1950-talet.
ACAP blev auktoriserad återför-
säljare av Nimbus och fortsatte Priser
även fabrikationen av sidovag-
nar. År 1949 lanserade man de År 1938 kostade en Nimbus stan-
framgångsrika modellerna Jet dardsidovagn med R-ramen 650
och A.F. Dessa två tillsammans kr och en varusidovagn med
med varulådan var de man till- samma ram 565 kr.
verkade under de år när sidovag-
nen var verkligt populär under ACAPs priser finns för 1937 och
den första halvan av 1950-talet 1939, oförändrat mellan åren.
tills småbilarna tog över 1956-57. Deras standardsidovagn kallades
ACAPs modell A.F. levererades Turistvogn och kostade 495 kr
till A/S Fisker & Nielsen och sål- med ACAPs plattstålsram utan
des som Nimbussidovagn. ACAPs broms, med broms blev priset
535 kr. ACAPS varusidovagn
kostade 450 kr, plus 40 kr med
broms.
ACAPS största modell, Familie-
sidovagnen kostade 1939 675 kr
och 725 kr om man ville ha dörr
och en vindruta som gick att fälla
åt sidan för lättare urstigning,
plus de 40 kr extra för en broms.
Man fick då en betydligt större
vagn än Nimbus standardvagn.
Det var vanligt att kombinera
Nimbusramen med en ACAP-
korg.
28