Page 21 - SNT_30
P. 21
Rasmussen och Poul Rasmussen.
I motortidningarna strax efter
Sixdays skrivs att han skulle bör-
ja arbeta för A/S Fisker & Nielsen
med att sälja motorcyklar på den
europeiska marknaden, så körde
han till Wien på Nimbus och från
Wien är det inte långt till Prag,
men hur det gick har jag inte
lyckats ta reda på. Som vi skall se
nedan såldes några maskiner till
Tjeckoslovakien efter 1924.
I lagerlistan för Nimbus A och B
finns tre motorcyklar som be-
ställts från England. Två av dem
När typ B presenterades 1924 och på den tyska: har levererats den 15 maj 1924 till
gjorde man även försök att nå W. Loxky, Fenchurch Street,
andra utländska marknader. En , London. Den tredje beställningen
ny försäljningskatalog på tyska firman hade adress Wilhelm- var från The Army & Marine
och en på tjeckiska är de jag kän- Strasse 80 A, Berlin. Cooperative Society, 105 Victoria
ner till, de har alla samma fram- Street den 17 november 1924,
och baksida. De var båda till in- Katalogen från dåvarande men kontraktet annullerades.
nehållet troligen som den stora Tjeckoslovakien kan nog kopplas Kan W. Loxky ha varit en åter-
engelska katalogen. Den på tyska samman med Ingenjör Fraugde försäljare? Adressen på Fen-
och den på tjeckiska har en åter- som tävlade med Nimbus på Jyl- church Street, mitt i den tidens
försäljare-adress: i land 1923 och även ingick i finanskvarter och ett stenkast
Hradec Králové, en stad 10-12 mil Danmarks Sixdays-lag samma år eller två från Bank of England
öster om Prag på den tjeckiska tillsammans med Prøvemester passar inte riktigt för en motor-
21