Page 24 - SNT_30
P. 24
vara att motorcyklarna aldrig
blev producerade i något större
antal och att man de första åren
hade fullt upp med att mätta den
danska marknaden. Först 1924
verkar det som man satsade me-
ra, men då kom också den danska
momsen på motorcyklar plus att
man behövde fabriksutrymme
för dammsugarna. Fabriken slu-
tade tillverka delar till Rören
1926 och två år senare montera-
des de sista maskinerna.
Resultaten av satsningarna på nell försäljningsorganisation för
export av Rören var väl inte allt- dessa. En förklaring kanske kan
för imponerande. Om vi räknar
bort de motorcyklar som är köpta
och betalade i Danmark av dans- MOTORCYKLAR SOM BESKRIVS I ARTIKELN
kar och sedan sända utomlands
så har vi troligen 19, eventuellt 21 184 9/9 1922 Jachtwerft Meilzu, Zürich
maskiner varav fem ordrar blev 193 30/9 1922 Friis & Rasmussen, Johannesburg
annullerade. Till detta kommer
så några som gick till Norge, men 194 30/9 1922 Friis & Rasmussen, Johannesburg
antagligen på direktbeställning 489 15/3 1924 Bornemann, Berlin
till Danmark samt de två svenska 517 9/7 1924 Dänischer Centralbüro, Wien
som säkerligen beställdes på
samma sätt. Så har vi de två 602 15/5 1924 W. Loxky, London
maskinerna som gått till spansk- 605 15/5 1924 W. Loxky, London
talande länder, har de kommit dit
eftersom det funnits en broschyr 608 25/5 1924 Josef Kalkant, Hradec Králové
eller katalog på spanska också? 609 22/5 1924 J. Wirfsl & Co, Prag
Sådana gjorde ju F & N om typ C
senare och även på portugisiska 612 27/5 1924 Josef Kalkant, Hradec Králové
för Brasilien. Ingen sådan reklam 614 27/5 1924 Josef Kalkant, Hradec Králové
är känd för mig, men det kan ha
funnits. 624 28/6 1924 Josef Kalkant, Hradec Králové
636 9/7 1924 Sidney Gally, Calcutta (annull.)
Export av Kakelugnsrör kan inte
650 15/3 1924 Bornemann, Berlin
ha varit någon alltför lönande af-
fär för A/S Fisker & Nielsen. Kost- 651 15/3 1924 Bornemann, Berlin
naderna för att framställa och 652 15/3 1924 Bornemann, Berlin
trycka reklammaterialet har inte
varit helt försumbara och så 653 28/8 1924 Ernst Loelf, Hamburg (annull.)
transporterade man två motor- 685 17/11 1924 The Army & Marine Cooperative Society, London (annull.)
cyklar, en solo och en med sido-
707 15/3 1924 Bornemann, Danzig (annull.), Kurt Lazige Autohaus, Danzig
vagn till The Olympia Show i
London år 1924. Uppenbarligen 746 2/3 1925 Sr. Don E.J. Valeur, Santo Domingo
har man även fått transportera 762 15/3 1924 Bornemann, Berlin
dem tillbaka till Köpenhamn. De
måttliga resultaten är lite för- 819 22/4 1925 Union der Sozialistischen Sowjet-Republiker
vånande, särskilt som F & N var 887 13/7 1925 K. Librinsk, Warzawa (annull.)
duktiga på att exportera damm-
sugare och hade en internatio- 1022 11/12 1926 Domingo M. Vivado, La Cruz (annull.)
24